Az egyiken változtat, és egy új extraprofitadót is bevezet a kormány
További Belföld cikkek
- „Ott van a sok kölyök, minek tartsam meg?” – élet-halál harcot vívtak egymással a kutyák
- A kormány benyújtotta a magyar kutatási hálózat átalakításáról szóló javaslatot
- Kiutasítottak Magyarországól egy amerikai tanárt, aki 10 éve tanított az országban
- Fehérbe borul a fél ország, figyelmeztetést adott ki a Magyar Közút
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
Gulyás Gergely tegnapi bejelentése után megjelent a Magyar Közlönyben az extraprofitadókról szóló rendelet kiegészítése:
Adóköteles az átviteli rendszerirányító által beszerzett, a villamos energia belső piacáról szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/943 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 13. pontja szerinti kiegyenlítő szabályozási kapacitás nyújtása.
A különadó adóalapja a kiegyenlítő szabályozási kapacitás szolgáltatás ellenértékeként kapott (pénzügyileg realizált) árbevétel. 2022-ben az adóalap 13 százaléka, 2023-ban az adóalap 10 százaléka.
A rendeletben azt is részletezik, hogy a fizetendő különadót az átviteli rendszerirányító állapítja meg és vonja le a szolgáltatásért fizetett ellenérték összegéből. Havonta, a tárgyhónapot követő hónap 20. napjáig kell bevallani és fizetni.
A 2022. január 1-je és a rendelet hatálybalépése hónapjának utolsó napja közötti időszakra fizetendő különadót az alanya két egyenlő részletben, 2022. december 20-ig és 2023. február 20-ig állapítja meg, vallja be és fizeti meg. Ha az adóalany külföldi vállalkozás, akkor a külföldi személy adóalany az állami adóhatósági nyilvántartásba vétele érdekében az állami adóhatóság által rendszeresített formanyomtatványon bejelentkezik az állami adóhatósághoz 2022. december 15-ig. A hatóság a formanyomtatványt 2022. november 30-ig közzéteszi.
Változás a légitársaságoknál
„A veszélyhelyzet idején a légitársaságok hozzájárulásának károsanyagkibocsátás-alapú átalakításáról” is megjelent egy rendelet.
Ezzel megváltoztatják a légitársaságokra kivetett extraprofitadót, az új számítási módszer alapján, a hozzájárulás mértéke, ha az utas végső úti célja az Albán Köztársaság, az Andorrai Fejedelemség, Bosznia-Hercegovina, az Észak-macedón Köztársaság, az Izlandi Köztársaság, a Koszovói Köztársaság, a Liechtensteini Fejedelemség, a Moldovai Köztársaság, a Monacói Hercegség, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága, a Norvég Királyság, San Marino Köztársaság, a Svájci Államszövetség, Szerbia Köztársaság, Ukrajna és az Európai Unió területén található,
- 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 2700 forint,
- 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
- 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 5100 forint.
A fent megjelölt országokon kívül eső úti célok esetében a számítási módszer utasonként:
- 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 6800 forint,
- 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
- 17,50 kilogramm vagy annál magasabb ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 12 700 forint.
Az extraprofitadó kivetése után a Ryanair és a kormány között kialakult vita legújabb fejleményéről itt számoltunk be.
(Borítókép: Szentkirályi Alexandra és Gulyás Gergely 2022. november 9-én a Kormányinfón. Fotó: Szollár Zsófi/Index)