- Belföld
- polgárok a pályán az élhető környezetért
- déli körvasút
- hamzsabégi út
- közigazgatási per
- környezetvédelmi engedély
Ismét megsemmisítették a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét
További Belföld cikkek
- Tombol az influenzajárvány, több kórházban is látogatási tilalmat vezettek be
- Kikapott a kormánypárti jelölt, független képviselő került be az önkormányzatba Sátoraljaújhelyen
- Viharlos szélre, hófúvásra és nagyon sok hóra figyelmeztetett a Magyar Közút
- Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban, nem tudják kimenteni őket
- Demszky Gábor: Olyan, mintha még a Kádár-rendszerben élnénk
A Fővárosi Törvényszék keddi ítéletében ismét megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét miután megállapította: a kormányhivatal jogszabálysértést követett el, amikor az előző ítéletnek nem megfelelő módon adta ki az engedélyt, mert az nem felelt meg maradéktalanul a korábbi engedélyt megsemmisítő ítélet iránymutatásainak. Bárkovics József az egyik felperes, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület elnöke a döntésről azt mondta: a korábbi eljárásban kifogásolt hat tématerület közül két pontban semmiféle vizsgálatot nem tett az alperes beruházó.
A civilek azzal lennének elégedettek, ha a Déli Körvasút a Hamzsabégi út menti nyomvonalán semmiféle vágánypárbővítésre nem kerülne sor.
Vitézy Dávid, a fejlesztés egyik korábbi koncepcionális tervezője az Indexnek az ítéletről azt mondta: az inkább formális jogi kifogásokon alapul, következésképp a projekt a maga komplexitásában azért nincs még veszve. Reményét fejezte ki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium mihamarabb korrigálja ezeket a jogtechnikai aggályokat, és az új engedélykérelmet, amilyen hamar lehet, beadja. Véleménye szerint
nem lehet az jó döntés, hogy vasútellenes tiltakozók miatt lemondunk a vasút fejlesztéséről, ezzel a jövőt éljük fel.
A közlekedési szakember hosszú véleménycikkben érvelt a beruházás észszerűsége és indokoltsága mellett.
Ebben feltette a kérdést: szabad-e engedni annak a nyomásnak, hogy néhány tucat, nem különösebben idős vagy különleges városi fa kivágásának elkerülése érdekében helyi részérdekek által vezérelten megakadályozzanak egy társadalmilag megtérülő, a közlekedést megkönnyítő, egyszerre hazai és összeurópai érdekeket szolgáló vasúti fejlesztést, ráadásul abszurd módon épp a környezet védelmére hivatkozva?
Vitézy Dávid szerint nagyon rossz precedenst teremt, Magyarországnak pedig legalább 300 milliárd forint kárt okozhat, ha erre a válasz végül az lesz, hogy igen.
És elfelejteni sem lesz könnyű: egy folytatás nélkül árválkodó, európai uniós pénzből megépült, de sosem használt vasúti híd fog emlékeztetni erre a rövidlátásra Budapest közepén mindannyiunkat, az álzöld aktivizmus mementójaként. Bízom benne, hogy a bíróság döntése nyomán sikerül mindezt elkerülni.
– fogalmazott a volt közlekedési államtitkár, akinek teljes bejegyzése itt olvasható.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület az ítélet nyomán felszólította a kormányt és Lázár János illetékes minisztert, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (amelynek a Déli Körvasút volt a vezérprojektje) azonnali hatállyal vonja vissza, és készíttessen új, végrehajtható és finanszírozható stratégiát.
A képen az egyelőre a semmiben végződő harmadik vágány az újonnan épült híd végén Budán. Ahogy ezt tegnap az Indexen írtam, ha a Déli Körvasút megépítésének ellehetetlenül, egy folytatás nélkül árválkodó, európai uniós pénzből megépült, de sosem használt vasúti híd fog emlékeztetni a rövidlátásra Budapest közepén mindannyiunkat, az álzöld aktivizmus mementójaként
– fogalmazott a közvetlenül a döntésre reagáló bejegyzésében Vitézy Dávid.
A döntést kommentálva Újbuda önkormányzata leszögezte, hogy továbbra is nyitott a szakszerű, megfelelően előkészített és a helyi társadalom szempontjait is figyelembe vevő megoldásra.
Álláspontunk szerint a nem Budapest célirányú teherforgalmat a lakott területek elkerülésével, a V0 vasútvonal megvalósításával kell lebonyolítani, hogy az Újbudán áthaladó városi vonalszakasz fejlesztésére valóban csak az elővárosi személyforgalom érdekében, a meglévő környezeti elemeket nem károsító módon kerülhessen sor.
Azt írták, bár a XI. kerületi önkormányzat (a Védegylettel és a Popék-kel közösen) korábban több alkalommal is bemutatta a Déli Körvasúttal és a V0 vasútvonallal kapcsolatos műszaki javaslatait a beruházó minisztériumnak, a szaktárca ezekre nem reagált az illetékes miniszterhelyettes ígérete ellenére sem.
Előzmények
Újbuda Önkormányzata és több civil szervezet közigazgatási pert kezdeményezett a Déli Körvasút beruházásához kapcsolódóan. A perben az építkezés környezetvédelmi engedélyét támadták a felperesek, mivel úgy vélik, hogy az nem felel meg a korábbi jogerős döntés által előírt követelményeknek. A felperesi oldalhoz érdekelt támogatóként csatlakozott Budapest Főváros Önkormányzata és Ferencváros Önkormányzata is.
Az ügy már másodszorra kerül az igazságszolgáltatás elé. Először még tavaly a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület (Popék) fordult bírósághoz elsősorban a Hamzsabégi út mentén lakók érdekeinek képviseletében a vágányfejlesztés miatt várható rezgés, zaj, por és egyéb, életminőséget rontó környezeti változások miatt.
Akkor a Fővárosi Törvényszék a felpereseknek adva igazat új eljárásra kötelezte a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t és a Budapest Fejlesztési Központot.
2022 novemberében aztán a Pest Megyei Kormányhivatal határozatával megadta a környezetvédelmi engedélyt a Kelenföld és Ferencváros állomások közötti pályás kapcsolatok fejlesztésére, a háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítására a beruházó NIF Zrt.-nek.
Ezt az engedélyt támadta meg Újbuda Önkormányzata, a főváros és a civilek – amint a ma délelőtti ítéletből kiderült, eredményesen. A döntés az írásba foglalását követően válik jogerőssé , a beruházás egyelőre leáll.
(Borítókép: Róka László / MTI)