A kötelező akciók válságba sodorhatják a vidéki kisboltokat
További Belföld cikkek
- Fehérbe borul a fél ország, figyelmeztetést adott ki a Magyar Közút
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
Büttl Ferenc közgazdász az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt mondta, hogy a kötelező akciózás miatt a vidéki kisboltok még nagyobb problémákkal nézhetnek szembe. A szakértő úgy véli, hogy megvalósulhat decemberre az egy számjegyű infláció, azonban az éves infláció magasabb lehet, mint a kormány által hangoztatott 15 százalékos pénzromlás.
Szentkirályi Alexandra a Kormányinfón jelentette be, hogy a kormány görög és francia mintára akciók meghirdetésére kötelezi a kereskedelmi vállalkozásokat. A kötelező bolti akciókat 2023. június 1-je és 2023. szeptember 30-a között kötelesek bevezetni a kereskedők. Akciós időszaknak minősül a hét csütörtöki napján 0 órától a következő hét szerdai napján 24 óráig terjedő időtartam vagy a kereskedő által szabadon választott egybefüggő 168 óra időtartam.
A kormány rendeletben 20 termékkategóriát vont kötelező akciók alá. A Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint az akció idején a kereskedő köteles termékkategóriánként legalább egy termék vonatkozásában az elmúlt 30 napban általa alkalmazott legalacsonyabb bruttó kiskereskedelmi árhoz képest legalább tíz százalékkal alacsonyabb árat alkalmazni.
Elhagyják a vásárlók a vidéki kisboltokat
A Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint a kormányzat által meghatározott termékkör napi árát előző nap le kell jelenteniük bizonyos kiskereskedelmi cégeknek, amiből nagyjából 5-6-7 darab lehet Magyarországon
– fogalmazott Büttl Ferenc. A közgazdász szerint ez pluszinformációt juttathat el a fogyasztóknak.
A szakember szerint abban az értelemben javíthat piaci hatékonyságot a kötelező akciózás, hogy az informáltság minél jobb a piacon, annál optimálisabb döntést tudnak hozni a vásárlók is, de vannak olyan mellékhatásai, amik nem feltétlenül kívánatosak. Büttl Ferenc úgy véli, hogy aki kimarad a kötelező akciózásból, elveszíti ezt a megjelenési, információs felületet. Úgy gondolja, hogy azoknak is érdemes csatlakozniuk az akciózáshoz, akiket nem köteleznek rá, de nagyobb üzletek, hogy találkozzanak velük az online adatbázisban.
A vidéki kistelepülésen működő boltok még nagyobb problémákkal nézhetnek szembe, még válságosabb helyzetbe kerülhetnek, mert elhagyják őket a vásárlóik
– mondta a műsorban a közgazdász.
A közgazdász szerint a kötelező akciók érdemben nem tudják csökkenteni az inflációt.