„Tanárnak lenni önfeláldozás, ez sosem a pénzről szólt” – fiatalok, akik tanárképzésre jelentkeztek

GettyImages-629423925
2023.05.28. 06:09
3357-en jelentkeztek idén osztatlan tanári képzésre. A tanárnak készülő érettségizők szerint pedagógusnak lenni egy kicsit önfeláldozás, sosem a pénzről szólt ez a hivatás. Egyikük szerint a jelenlegi politikai helyzetben kevés az esélye, hogy a pedagógusbéreket értékelhető módon növeljék.

3357 fő – ennyien jelentkeztek idén valamilyen osztatlan tanári képzésre. A tanárképzések tehát idén sem kerültek be a felvételi 10 legnépszerűbb szakjának listájába, pedig 126 ezren jelentkeztek a felsőoktatásba. 

Vannak szakok, amelyeknél egy kicsit jobb a helyzet, míg a természettudományos tárgyak esetében aggasztóak az előrejelzések.

A LEGTÖBBEN IDÉN IS AZ ORSZÁG LEGNAGYOBB TANÁRKÉPZŐJÉNEK IS NEVEZETT EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM VALAMELYIK KÉPZÉSÉRE JELENTKEZTEK.

A felvi.hu által kiadott számok alapján összesen 1336-an, beleértve azokat is, akik nem az első helyen jelölték meg az általuk kiválasztott tanárképzést vagy tanárképzéseket.

„27 százalékkal nőtt a jelentkezők száma”

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szerint tudatos baloldali torzítások jelentek meg a sajtóban a tanárképzéssel kapcsolatban. A tárca adatai alapján jelentősen nőtt a pedagóguspályát választó fiatalok száma, de akkor, ha csak az osztatlan tanárképzés számait nézzük, bonyolultabb a képlet.

„Az elmúlt napokban a baloldal tudatos torzításokat jelentetett meg a sajtóban a tanárképzéssel kapcsolatban, azonban a tények egyértelműen azt mutatják, hogy Magyarországon jelentősen növekszik a pedagóguspályát választó fiatalok száma, ami a megújult magyar felsőoktatási rendszer elismerését jelenti” – közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM).

A közlemény szerint az idei felsőoktatási felvételi eljárásban jelentősen, mintegy 27 százalékkal nőtt a jelentkezők száma az előző évhez képest. Összesen több mint 126 ezren jelentkeztek idén egyetemre vagy főiskolára

– tették hozzá.

A felvételi adatok alapján tavalyhoz képest figyelemre méltó növekedés tapasztalható mind az óvodapedagógus, mind a gyógypedagógus és a tanár-tanító szakokon. Az óvodapedagógus-képzésre jelentkezők száma 1440-ről 3270-re emelkedett, míg a gyógypedagógus-pályát választóknál ez a szám 1641-ről 2696-ra nőtt – írják.

A tanár-tanító szakok iránti érdeklődés is folyamatosan emelkedik, hiszen az elmúlt évhez képest 4409-ről 5843-ra nőtt a jelentkezők száma

– írta a tárca.

„Tanárnak lenni önfeláldozás”

„Szerintem tanárnak lenni egy kicsit önfeláldozás is, mert a sikerélményt számomra az okozza, hogy mások az én segítségemmel érnek célba, hozzájárulok a jövőjükhöz. Tehát igazából mások sikerét kísérem szemmel” – mondta azt RTL-nek Gábor, aki a Pécsi Tudományegyetemre készül francia–történelem szakos tanár szakpárra.

A pécsi Katona Csanád, aki szintén PTE-re jelentkezett angol–magyar szakra, azt mondta, hogy szeret újat mondani az embereknek, és szeretne „akár a legkisebb mértékben is hozzájárulni az itthoni oktatás helyzetének javításához”.

Az ELTE-BTK-n magyar–angol szakpárra készülő Simor Noémi is a segítést emelte ki. Mint mondta, „tanárként szerintem csodálatos végigkísérni, hogy a diákok felnőtté válnak, megérnek, és lassan kilépnek a nagyvilágba.

Aki ezt felismeri, nagy szerepet játszik ebben a folyamatban, hatalmas ráhatással van a diákok fejlődésére, gondolkodására, arra is, hogy miként látják a világot, mennyire nyitottak a felnőtt életre, amibe elkerülhetetlenül belecsöppennek. Úgy éreztem, szeretnék részt venni ebben a folyamatban

– mondta Simor Noémi a portálnak. 

„A tanári pálya sosem a pénzről szólt”

Gábor szerint a tanári pálya sosem a fizetésről, hanem a diákokról szólt.

Megértem azokat, akik elégedetlenek a bérezéssel, és a státusztörvény valóban egy módszer arra, hogy megpróbáljanak elnyomni pedagógusokat

– tette hozzá. 

Csanád szerint a jelenlegi politikai helyzetben irtózatosan kevés esély van akár a bérek, akár a támogatás értékelhető növelésére. Megjegyezte: „nem hiszem, hogy egy 21. századi európai országban túl nagy kérés lenne egy olyan fizetés, amivel az ember nem csak a hónap elejét várja”.

Noémi azt emelte ki, hogy sokan azt állítják, a pedagógusoknak „könnyű dolguk van”, viszont ez egyáltalán nem igaz. Személyes példával is illusztrálta, szerinte milyen a pedagóguspálya realitása:

Édesanyám, egy egyedülálló nő pedagógusfizetéssel, különösen nehezen tud boldogulni Magyarországon. Így sokszor a saját bőrömön érzem, hogy milyen nehézségekkel jár most, ha valaki ezt az utat választja magának.

„Többeknek a korosztályomból van hasonló tapasztalata, és szerintem ez az, ami rengeteg fiatalt elriaszt ettől a pályától” – tette hozzá.

(Borítókép: BSIP / Universal Images Group / Getty Images)