Árpád hídi gázolás: az emlékezők szerint sokatmondó, hogy az ORFK elől indult a halálos rali
További Belföld cikkek
- Felsővezetéki hiba és több járműhiba is volt a MÁV-nál vasárnap reggel
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Készüljön fel, érkezik a havazás Magyarországra!
- Bejelentett egy szivárgást a gázműveknek, a kocsijára terhelték a költségeket
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
19.00: Szécsi Tibor alezredes, a Budapesti Rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési és közlekedési osztályvezetője kapta volna meg a követeléseket, amin valamennyi szervezet megfogalmazott kérései ott lettek volna. Azonban az érintettek nem nyomtatták ki azokat, így nem tudták átadni. Az esemény ezzel hivatalosan is véget ért.
18.50: Kürti Gábor egyúttal azt is támogatja, hogy minden létező módon mérjék a sebességet a rendőrök, hogy elvegyék az autósok kedvét annak túllépésétől. Az átlagsebesség mérését többször is kiemelték a beszédben. Az elnök azt mondja: ha bárki ennek jogszabályi akadályt állít, az személyesen felelős a balesetért.
Kürti Gábor egyúttal arra kérte a kormányt, hogy vigye végre végig a parlamentben a KRESZ módosítását. Azt is megjegyezte, szeretnék, hogy másfél méteres oldaltávolság legyen a kerékpáros-előzéskor. Az is elhangzott, hogy a budapesti és a vidéki adatok között 17 százalékos különbség van, emiatt is követeli, hogy kezdjen valamit a kérdéssel a főváros.
Közölte, hogy szeretnének legkésőbb szeptemberben tárgyalóasztalhoz ülni. Javaslataikat eljuttatják Pintér Sándor belügyminiszternek, Lázár János építési és közlekedési miniszternek, valamint Karácsony Gergely főpolgármesternek is.
18.40: Ezután ismét Kürti Gábor kapott szót, hogy felhívja a figyelmet az egyenjogú közlekedésre. A mostani közlekedést – a jelenlegi körülmények között – „orosz rulettnek” nevezte.
Sokatmondó, hogy az ORFK ablaka alatt merték elindítani a versenyüket
– tette hozzá, majd újfent felolvasta a követeléseket.
Ilyenek például:
- büntessék szigorúbban a szabálytalan autótuningolást;
- a rendőrség 2023. október 1-jéig határozza meg a rövid, közép- és hosszú távú balesetszám-csökkentési vállalásait;
- a sebesség helyett a biztonságra optimalizált úttervezést alkalmazzanak, akár ideiglenes fizikai elemekkel is.
18.33: A székház előtt először Lajos Béla, a Színes Erzsébetváros alapítója mint gyalogos mondott beszédet, hogy rámutasson: a két lábon járó közlekedők a legvédtelenebbek az utcán. Mondatait taps és csilingelés fogadta.
A Magyar Autóklub közleményt adott ki, amit az egyik kerékpáros olvasott fel. A szervezet a kommünikében elítéli a versenyző sofőrt, egyúttal elutasítja az öntörvényűséget, viszont kiemeli, hogy „ne néhány deviáns ember miatt ítéljék el az autósokat”.
Azt is leszögezték, hogy nem mindenben értenek egyet a kerékpárosokkal, de a kilencven százalékával egyetértenek. Ezeket a szavakat ismételten csilingelés fogadta.
18.25: Kollégánk közölte, hogy a biciklisek és a szimpatizánsok megtöltötték a Teve utcai rendőrségi székház előtti teret.
18.03: A menet este 6 óra után néhány perccel érkezett meg az emlékhelyhez, ahol virágokat és virágba borított biciklikereket helyezett el. Közben a kerékpárosok csilingeltek elhunyt társukért. A tömeg folyamatosan halad a rendőrpalotához.
17.50: Kollégánk jelentése szerint a hídon rendőri felvezetéssel történik a vonulás, és bár lassú az autósforgalom, békés a közlekedés, senki sem dudál. A rendezők lefordított kerékpárokkal állnak sorfalat az autósok, valamint a biciklisek számára fenntartott sávok között.
17.30: A tragédia helyszínén Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke mondott beszédet, és felolvasta azoknak a szervezőknek a nevét, akik támogatják a kezdeményezésüket.
Van bennünk egy meghasonulás, hogy azt reklámozzuk, hogy ettől egészségben fogsz élni, aztán meg letarol valaki. Mindenki tart ettől egy kicsit, nem mernek a budapestiek kerékpározni, nehogy így végezzék, ezért inkább autóba ülnek
– fogalmazott.
Kürti Gábor elmondta: azt várják, hogy rendszerszinten változzon meg a közlekedésről alkotott gondolkodásmódunk.
Beszéde hangos biciklicsilingeléssel zárult, majd a résztvevők rendőri biztosítás mellett az Árpád híd felé vették az irányt, hogy mécsest és virágot helyezzenek el a baleset helyszínén.
17.20: A helyszínről jelentkező kollégánk arról számolt be, hogy az esemény hivatalos megkezdése előtt nem sokkal már sok biciklis volt a gyülekezés helyszínén. A tömegben felbukkant Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője is.
Hétfő délután kerékpáros tüntetés indult az Árpád híd budai hídfőjétől, a Serfőző utcától. Örömtekerés helyett a biztonságos közlekedésért hajtanak, közben megállnak a tragédia helyszínénél, hogy megemlékezzenek a fiatal biciklisről, mielőtt a Teve utca irányába továbbhaladnának, hogy Balogh János országos rendőrfőkapitánynak átadják a követeléseiket.
NE TEKINTSÜNK A KÖZLEKEDÉS JÁRULÉKOS VESZTESÉGEKÉNT AZ ÁLDOZATOKRA! LEGYEN ÉRTÉK MINDEN EMBER ÉLETE! ELVÁRJUK A RENDŐRSÉGI VEZETŐKTŐL, KORMÁNYZATI, FŐVÁROSI ÉS MINDEN ÖNKORMÁNYZATI DÖNTÉSHOZÓTÓL, HOGY ÉREZZÉK ÁT POZÍCIÓJUKBÓL FAKADÓ SZEMÉLYES FELELŐSSÉGÜKET AZ ELVESZTETT, TÖNKREMENT ÉLETEKÉRT. NE KÉSLEKEDJENEK TOVÁBB!
A közleményükben több vezetőhöz, így a rendőrségen kívül a kormányhoz és a fővároshoz is fordulnak a követeléseikkel. Ilyenek például:
- büntessék szigorúbban a szabálytalan autótuningolást;
- a rendőrség 2023. október 1-jéig határozza meg a rövid, közép- és hosszú távú balesetszám-csökkentési vállalásait;
- a sebesség helyett a biztonságra optimalizált úttervezést alkalmazzanak, akár ideiglenes fizikai elemekkel is.
Az Országos Rendőr-főkapitányság közlése szerint idén eddig több mint 200-an hunytak el a magyar közutakon. Közülük 46 ember – miután autóba szállt – úgy döntött, hogy nem kapcsolja be a biztonsági övét.
Spontán versenyzés miatt halt meg
Tragikus baleset történt július első napján az Árpád híd pesti hídfőjénél. Egy szabályosan haladó kerékpárost gázolt el egy 690 lóerős, tuningolt Mercedes, amely spontán versenyzésbe kezdett a késő esti órában két, nála jóval gyengébb teljesítményű BMW-vel.
A Mercedes 137-tel érkezett az Árpád hídra a Róbert Károly körút irányából, majd a sofőr elvesztette uralmát az autó felett. A versenyautó először átszakította a szalagkorlátot, ezzel elgázolva az éppen arra bicikliző kerékpárost, majd az egyik BMW beleszáguldott a RACE-001-es rendszámú Mercedesbe.
Az eljárás eddig ritka fordulatot vett, eddig ugyanis csekély számú letartóztatás volt halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt. A törvényszék viszont úgy érezte, hogy nem tudja máshogy meggátolni, hogy a férfi ne üljön ismét volán mögé.
A férfiról azóta kiderült, hogy nem fogyasztott alkoholt, de már 13 büntetőpontja volt szabálysértések miatt, valamint pályaversenyeken is megfordult.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.