Schadl–Völner-per: A Sülit kell nekiereszteni a Palkovicsnak!

2023.11.09. 12:01
A héten a korrupciós per egyik legérdekesebb szálával folytatódott a tárgyalás a Fővárosi Törvényszéken. A vízmeghajtású motorral kapcsolatban kedden az egyik feltalálót hallgatta meg a bíróság, csütörtökön pedig Kovács Pál egykori államtitkár válaszolt a bírónő kérdéseire. Ő volt az első kormányzati szakember, aki élőben megnézte a Schadl-féle találmányt.

A csütörtöki tárgyalási napon elsőként Kovács Pál egykori államtitkárnak kellett felelnie Tóth Erzsébet tanácselnök kérdéseire a tanúmeghallgatáson. Kovács 2019-től egészen 2022-ig volt a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár, de Völner Pállal az ismeretségük egészen 2010-ig nyúlik vissza. Elsőként, részben saját szavaival, részben a bírónő kérdéseire válaszolva elmondta, hogy Völner Pállal a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban ismerkedtek meg még 2010-ben, jó kapcsolatot is ápoltak, majd négy évvel később más területre kerültek, így már csak ritkán, javarészt a Parlamentben találkoztak.  

2021-ben megkereste őt Völner, hogy tud-e egy vélhetően új fejlesztésről, amivel érdemes lenne foglalkozni. Az államtitkár az Érd és Törökbálint határában álló műhelyhez utazott, ahol megnézte működés közben a motort, és nagy fantáziát látott benne. Felmerült, hogy az akkor éppen leállított százhalombattai erőműnél is használják majd távhőszolgáltatásra, ha ki tudnak küszöbölni pár aggályosabb fejlesztési pontot, ilyen volt többek között az anyaghasználat. Már pályázatra is beadták volna, hogy támogatást szerezzenek a vízmeghajtású motorhoz, ekkor viszont már a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztériumnál is tudtak a Schadl által finanszírozott találmányról. 

A második bemutató alkalmával már Süli János, a paksi bővítésért felelős egykori tárca nélküli miniszter is megtekintette a a találmányt, és elindult az ötletelés arról, hogyan és mennyiért találnak pályázatot a motor fejlesztésére. Schadl György ugyanis 100 millió euróra taksálta a fejlesztők munkáját. Kérdéses volt az is, hogy szabadalom szempontjából mennyire egyedi a termék, mert hasonlóval kísérleteztek Japánban is. 

A Sülit kell nekiereszteni a Palkovicsnak!

– hangzott el egy beszélgetés közben Schadl György és Völner Pál között, amit ekkor már lehallgattak a hatóságok. A két vádlott ekkor úgy gondolta, a két miniszter tudná elintézni, hogy a találmánynak megfelelő pályázatot találjanak.  

Kovács Pál és Schadl György összesen két alkalommal találkoztak, egyszer a műhelyben, majd a Nyugati térhez közel, a körúton ült be az államtitkár a végrehajtói kar elnökének autójába, hogy időpontot egyeztessenek. 

Felmerült, hogy Kovács és Schadl már korábbról ismerhették egymást, mert 2018-ban volt egy tervezett találkozó Völner Pál és Kovács Pál között Schadl György naptára és üzenetei szerint, de a volt államtitkár cáfolta, hogy ő lenne az érintett Kovács Pál, ezt Schadl György is megerősítette. 

Kovács Pál Schadl György védőjének kérdésére elmondta, hogy ez EU-s pályázatokra magyar kormányzati tisztviselőnek nincsen beleszólása, de tudhatnak róla, hogy létezik-e a pályázat. Hazai szinten sincs beleszólási lehetőség, a pályázat sikeressége függ a terjedelemtől és a bírálóbizottság döntésétől.  

Azt viszont nem tudta elmondani, hogy mi a probléma a motor ügyében, amiért többek között vádlottként szerepelnek a vádlottak. Elmondása szerint a vádirattal ellentétben a motor nagyon is működőképes volt, és értékes is.  

Kovács nem érzett korrupciós kapcsolatot

A rövid meghallgatás után Schadl György elsőként elnézést kért Kovács Páltól, amiért itt kell lennie a tárgyalóteremben. Kérdésre elmondta a volt államtitkár, hogy korrupciós kapcsolatot nem érzett a két vádlott között, ahogy azt sem tartotta furcsának, hogy Völner mint volt közlekedési államtitkár egy közlekedéssel kapcsolatos találmány ügyében megkereste.

Korábban kérdésre kiemelte, nem presszionálta egyik fél sem őt, hogy mindenképpen szerezzen pályázatot, és ezzel pénzt a találmányhoz. 

R. Róbert, az ügy harmadrendű vádlottja elmondta, hogy kezdetben féltek, hogy mit fog szólni Kovács Pál a találmányhoz, aminek a fekete dobozát nem mutatták be, mert abban lett volna a titka a motornak, ami végül, ahogy ő fogalmazott „elúszott”. 

Sülinek tetszett a találmány

Süli János, ellentétben Kovács Pállal, pontosan emlékezett az első alkalomra, amikor az államtitkárával elutazott az agglomerációs telephelyre. 2018. augusztus 7-ét jelölte meg, azért tudja ilyen jól, mert az elektronikus naptárában fel volt jegyezve a dátum. Az időpont már csak azért is érdekes, mert Kovács Pál 2021-re datálta ezt az alkalmat, és állította, hogy korábban nem ismerte Schadlt. A volt államtitkár még délelőtt megígérte, hogy utánanéz a dátumoknak a saját naptárában. 

Süli korábban a paksi erőmű vezérigazgatója, majd helyettese is volt, mielőtt a paksi polgármesteri székből átült volna a miniszteri székbe, onnan pedig az államtitkáriba. Nem érezte, hogy miniszterként ő magas pozícióban lett volna ahhoz, hogy személyesen megtekintse a találmányt, de mérnökemberként annál jobban érdekelte. Tetszett neki is a találmány, érdekelte, hogy lehetne azt az energiatermelésben és a távhőszolgáltatásokban hasznosítani. Kérdésre elmondta, hogy a találkozó után nem volt napirenden közte és Völner között a találmány sorsa, sokszor ebédeltek együtt, és az Országgyűlésben is találkoztak, de a téma nem merült fel rendszeresen. A kérdésre, hogy Palkovics Lászlóval ő beszélt-e a motor sorsáról, a következőt válaszolta:

Ha akart valamit Völner Pál a Palkovics úrtól, akkor a Parlamentben megkérdezhette tőle, elvégre közelebb is ültek, mint mi. 

A Schadl-féle naptár szintén megerősítette az augusztusi találkozót, ám egy októberi ebéd is szerepelt Süli, Völner és Schadl nevének említésével. Süli nem emlékszik ilyenre, ahogy a vádlottak sem, hiába kapott a találkozóról még SMS-figyelmeztetést is Schadl.

Emlékeznék, ha együtt ebédeltünk volna, hacsaknem tudatmódosítót ettünk

– mondta Süli, aminek hallatán nevetésbe tört ki a hallgatóság és néhány vádlott is.

Völner Pál: Nem követtem el bűnt!

Schadl György hasonló kérdéseket intézett az egykori miniszterhez, mint Kovács Pálhoz. Süli megerősítette, hogy Völner Pálnak nem lehetett ráhatása egy EU-s pályázatra, mert annak sorsáról brüsszeli szakértők döntenek. Miután Schadl György egy részletet olvasott fel a vádiratból, Süli úgy reagált, hogy bizonyítsa be, aki ezt állítja. 

Völner Pálnak kérdése nem volt a tanúhoz, hanem észrevételként ismét kiemelte, hogy örült volna, ha ez a találmány nyert volna egy pályázaton, és Magyarországot szolgálta volna.

Nem követtem el bűnt. Még a szemetet is összeszedem a házam előtt, pedig nem is az én hatáskörömbe tartozik!

Újabb államtitkárt hallgattak meg

Komoly kormányzati dömpinget tartott a Fővárosi Törvényszék, ehhez méltóan a csütörtöki tárgyalás utolsó tanúja Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára volt. Steiner 2018-ban a Miniszterelnökség európai uniós kapcsolatokért felelős helyettes államtitkárává nevezték ki, majd egy évvel később ugyanezt a posztot töltötte be az Igazságügyi Minisztériumnál is. 

A vádlottak közül csak Völner Pált ismeri, de a munkásságára nem volt rálátása, így nem tudja, hogy a végrehajtói kinevezésékhez Völnernek pontosan mennyi köze is lett volna.  2021-ben elkerült az Igazságügyi Minisztériumtól és körforgásos gazdaság fejlesztésért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkárként töltött be pozíciót a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztériumnál.

Az energetikában is jártas államtitkár elmondta, hogy Palkovics László felkérte Magyarország hidrogén-stratégiájának kidolgozására, amit 2021 májusában kormányzati szinten is elfogadtak. Völner Pál megismerhette ezt a stratégiát, és érdeklődött is Steinernél, hogy milyen pályázatok várhatóak, de konkrétan a projektről nem beszéltek. 

2021 január-február magasságában Völner Pál megemlítette neki, hogy van ez a találmány, amit ő is megnézett Völnerrel. Látta, hogy működő gépről van szó, de a mélyebb dokumentációra már nem volt rálátása. Steiner megemlítette, hogy a helyszínen a gép egy autóba volt szerelve, de szó volt arról, hogy akár ipari mértékben is lehetne használni a technológiát. Nem emlékszik olyan estere, hogy Völner megkereste volna Palkovicsot, hogy a találmány mellett kampányoljon.

Folytatás jövő héten, további tanúk, köztük várhatóan Schadl egykori bizalmasának, F. Viviennek a meghallgatásával.

Egyszer már kigyulladt a motor

Kedden K. Szabolcsot, a motor egyik feltalálóját tanúként hallgatta meg a Fővárosi Törvényszék, ahol elmondta, hogy a vádlottak közül R. Róbertet több évtizede ismeri már. A prototípusmotort R. Róbert német rendszámú Daewoo Nubira típusú gépjárművébe helyezték, és így is tesztelték, de forgalomba nem helyezték az autót. 2016 februárjában R. közölte a tanúval, hogy egy ismerősön keresztül el tudná adni a találmányt. Ez az ismerős Schadl volt, aki egy kecskeméti vizsgabázison többször is megvizsgálta az autót.

K. Szabolcs elmondta, hogy a motort nemcsak autókban lehetne használni, hanem gyárakban is, a működési elvet és egyéb részleteket viszont nem volt hajlandó elárulni, egymilliárd forintért azonban hajlandó lenne eladni a terméket.

A találmányt viszont igyekeztek a külföldi delegációknak is demózni, ezeket rendre Schadl György fizette. Azonban egy ilyen bemutató alatt baj történt, és kigyulladt a motor, amit Völner Pál oltott el egy liter vízzel. 

Korábban az ügy két koronatanúját, F. Vivient és S. Tímeát hallgatta napokon át a bíróság, azonban F. várhatóan még novemberben visszatérhet egy alkalomra, hogy Schadl György feltehesse a neki címzett kérdéseket.

Mint ismert, a per február 17-én kezdődött meg a Fővárosi Törvényszéken. Az első három előkészítő ülésen a huszonkét vádlott nyilatkozott arról, lemond-e a tárgyalásról, és elfogadja-e az ügyészség javaslatát. Tíz vádlott – köztük hat bírósági végrehajtó – döntött úgy, hogy beismeri bűnösségét.