Súlyos vonatbaleset Sápon, Lázár János is megszólalt

2023.11.15. 06:21
Összeütközött két vonat Sápon, miután a tehervonat a tiltó jelzést figyelmen kívül hagyta, és nekiütközött az állomáson várakozó személyvonatnak. A MÁV tájékoztatása szerint a balesetben hatan könnyebben sérültek, míg a személyvonat mozdonyvezetőjét életveszélyes állapotban vitték kórházba. A vasúttársaság azt is közölte, hogy a vasúti pályában 10 milliós kár keletkezett.

A Püspökladány–Biharkeresztes vonalon baleset történt szerdán hajnali 4:20-kor. Egy tehervonat eddig tisztázatlan okból nem vette figyelembe a Sáp állomásra számára behaladásra tiltó jelzést, meghaladta a jelzőt és nekiütközött az állomáson várakozó Biharkeresztesről Püspökladányba tartó személyvonatnak – közölte honlapján a MÁV.

Mint írták, mindkét mozdonyvezető, a jegyvizsgáló, továbbá két utas megsérült. A vasúttársaság mielőbbi gyógyulást kíván a sérülteknek. 

A vonatforgalom szünetel Püspökladány és Berettyóújfalu között a helyszínelés ideje alatt, az utasokat pótlóbuszok szállítják. A Brassó felől a Keleti pályaudvarig közlekedő Corona InterCity (406) utasait Berettyóújfalutól pótlóbusz szállítja Püspökladányig. Az arra utazók hosszabb eljutási idővel számoljanak.

A hatóság vizsgálja a baleset körülményeit – tették hozzá a közleményben.

A katasztrófavédelem azt írta, a tűzoltók a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett egy embert feszítővágó segítségével emeltek ki a személyvonatból. A tehervonat a baleset előtt óránkénti 60 kilométeres sebességgel haladt, a személyvonat pedig az állomáson lassítva közlekedett.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs és PR-vezetője az Index megkeresésére közölte, hogy nyolc mentőegységgel érkeztek a baleset helyszínére. Négy embert szállítottak a berettyóújfalui kórházba, egy személyt életveszélyes állapotban vittek a debreceni kórházba.

Lázár János is megszólalt

Lázár János, építési és közlekedési miniszter a közösségi oldalán reagált a baleset hírére. A miniszter azt írta, a súlyos sérüléseket szenvedő mozdonyvezetőt csak a katasztrófavédelem munkatársainak több órás küzdelme után sikerült kiszabadítani a roncsokból, majd mentőhelikopter a debreceni kórházba vitte.

Első az emberélet, második a felelősség kérdése. A vasúttársaság és a rendőrség szakemberei vizsgálják a baleset körülményeit, az első eredmények alapján az valószínűsíthető, hogy a szerencsétlenséget nem műszaki probléma okozta. Gyors gyógyulást és teljes felépülést kívánok minden sérültnek!

– fogalmazott Lázár János.

Több millió forintos a kár

Súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett a vétlen vonat vezetője, amikor összeütközött egy tehervonat egy várakozó személyvonattal a Hajdú-Bihar vármegyei Sáp vasútállomásán szerda hajnalban. A vasúti pályában 10 milliós kár keletkezett – hangzott el a MÁV Zrt. helyszínen tartott sajtótájékoztatóján.

 Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a megrakott tehervonat az „állj!” vörös jelzőt túlhaladva belerohant a sápi állomáson álló személyvonatba.

Heten sérültek meg, közülük négy utas, egy jegyvizsgáló és a balesetet okozó mozdonyvezető könnyebben. Őket a berettyóújfalui kórházba vitték. A vétlen mozdonyvezető, a MÁV-Start munkavállalója életveszélyes, súlyos sérüléseket szenvedett – tette hozzá.

Pafféri Zoltán közölte, hogy a katasztrófavédelem munkatársai 3 és fél órás munkával szabadították ki a mozdonyvezetőt a roncsok közül, majd a mentők a debreceni kórházba vitték a sérültet. Kérdésre elmondta azt is, hogy

az érintett vasútvonalat idén adták át, így az elektronikus biztosítóberendezés működött.

A MÁV az utasok és a munkavállalók felé biztosítással rendelkezik, gyorssegélyt folyósít számukra, amíg a vizsgálat tart.

Már dolgoznak a helyreállításon

Hadnagy Attila, a MÁV Zrt. pályavasúti területi igazgatóságának vezetője a sajtótájékoztatón azt mondta, a helyreállításon körülbelül 30 szakember dolgozik. Először a személyvonat sérült szerelvényét szabadították ki, majd a tehervonat teherkocsijait húzták félre, hogy az összeütközött mozdonyokat szét tudják választani.

A vasúti pályában viszonylag kisebb, mintegy 10 millió forintos kár keletkezett. Körülbelül 200 méter hosszan a kapcsolószerek sérültek meg, ezeket később helyreállítják.

Az M1 aktuális csatornának nyilatkozva Balogh Péter Tamás, a Hajdú-Bihar Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense azt mondta, hogy a püspökladányi rendőrkapitányság vasúti veszélyeztetés bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított eljárást. Szakértők bevonásával vizsgálják a baleset körülményeit – tette hozzá.

Teljesen összeroncsolódtak a vezetőfülkék

Megkezdték szerda délelőtt a hajnali balesetben megsérült mozdonyok széthúzását és eltávolítását a vasúti pályáról a sápi vasútállomáson – tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója.

A pernyét szállító, 28 vagonból álló, 440 méter hosszú és 2150 tonnás tehervonat a vörös jelzőt túlhaladva, szemből rohant be az állomási peron mellett várakozó, Püspökladányba tartó személyvonatba.

Az ütközés erejétől a tehervonat a két kocsiból álló személyvonatot a perontól mintegy kétszáz méterrel hátrébb tolta, a teherszerelvény dízelmozdonya és a személyvonat villanymozdonya összeakadt, vezetőfülkéik pedig teljesen összeroncsolódtak.

A szakemberek először a személyvonat sérült szerelvényét szabadították ki, majd a tehervonat teherkocsijait húzták félre, hogy az összeütközött mozdonyokat szét tudják választani.

A mozdonyok első tengelyei leugrottak a sínről, a szakemberek ezeket helyezik vissza a vasúti pályára, amely szintén károsodott az ütközésben – mondta el Hadnagy Attila, a MÁV Zrt. pályavasúti területi igazgatóságának vezetője a helyszínen MTI-nek.

Hozzátette, a pályán a kapcsolószereket hajtogatta le a kisiklott tengely, a károsodás azonban egyelőre nem tűnik komolynak. A kisiklott mozdonyoknak a sínekre történő visszaemelését követően kezdődhet el a helyreállítás, majd ezután lehet visszaadni a forgalomnak a vasúti pályát.

Romániába tartott a tehervonat

A teherszerelvény mozdonya az MMV Magyar Magánvasút Zrt. tulajdonában van és Romániába szállította volna rakományát.

Azt egyelőre nem lehet tudni, működött-e a tehervonat mozdonyán az úgynevezett éberségi berendezés, amely a mozdonyvezetők figyelmét és ébrenlétét ellenőrzi és a reagálás elmaradása esetén megállítja a vonatot.