Vitézy Dávid: A budapesti tömegközlekedés egységes rendszere lényegében megszűnt
További Belföld cikkek
- Idegen anyag esetleges jelenléte miatt hívta vissza az Auchan egyik máktermékét a Nébih
- Politikatörténeti pillanat volt Menczer Tamás és Magyar Péter találkozása?
- Nemi erőszak és gumibotozás a tiszalöki börtönben – jelentést tett közzé az Európa Tanács
- 2053-ig mindent titkosítottak a Védelmi Beszerzési Ügynökség hekkertámadásáról
- Tűz ütött ki egy gödöllői házban és egy soproni lakásban
„A budapesti tömegközlekedés egységes rendszere lényegében megszűnt december 31-én – ez nem csak a közös bérletet veszélyezteti, eljuthatunk odáig, hogy emiatt ritkábban járnak majd a HÉV-ek, Budapesten belül nem vesznek fel utast az eddig mindenhol megálló kék Volán-buszok, megszűnik a BKK által biztosított közös utastájékoztatás, forgalomirányítás, a közös menetrend” – írja Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár a Facebook-oldalán. Megjegyezte, hogy évtizedes léptékű visszalépés formálódik, majd kiemelte:
a megállapodásért a felelősség közösen terheli Karácsony Gergely főpolgármestert és Lázár János közlekedési minisztert a hatályos törvények szerint.
Majd emlékeztetett, hogy december végén lejárt az a megállapodás, amit a Fővárosi Önkormányzat és a közlekedési minisztérium, anno még Tarlós István főpolgármester és Seszták Miklós akkori miniszter kötött egymással, miután a Főváros átadta a kormánynak ezek működtetését.
Ennek a megállapodásnak a megszűnése számos területet érint, eddig csak egyetlen kiemelt aspektus, a közös Budapest-bérlet márciustól bejelentett megszüntetése kapott figyelmet a sajtóban, de Vitézy Dávid szerint bőven van még probléma ezen túl is: „Csak egy példát kiemelve: a menetrend és a járatkövetés a budapesti szakaszon eddig a Főváros egyetértéséhez volt kötve, azt nem dönthette el egyedül a miniszter. Ennek 2024. január 1. óta vége”.
Vitézy Dávid: A közvélemény a kiszivárogtatott Index-hírből értesült
„Utoljára 2022-ben, még közlekedési államtitkárként az én dolgom volt az éves tárgyalások vezetése, néhány körben oda-vissza lealkudtuk a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit, és megállapodtunk, az együttműködés ment tovább. Úgy tűnik, ez idén nem sikerült – de nem értem, hogy lehet, hogy ez csak az év utolsó napjaira derült ki.” Vitézy Dávid ezt követően számos kérdést feltett:
Hogy lehet, hogy csak a Lázár-minisztérium által kiszivárogtatott Index-hírből, december végén értesült a közvélemény arról, hogy megszűnik a közös bérlet, és nem hosszabbítják meg a megállapodást? Ősszel kellett volna erről megállapodni normális esetben – hogy nem szólt senki egy szót sem? Volt egyáltalán bármilyen tárgyalás? Hogy lehetett a főváros részéről szó nélkül hagyni, hogy a szerződés lejárjon, és ezáltal valójában az állam által Tarlós Istvánnak a HÉV-ek és a kék agglomerációs buszok átvételekor adott garanciák pótlás nélkül megszűnjenek, például annak kapcsán, hogy a főváros jóváhagyása nélkül a menetrendeket nem módosítják? Hogy lehet az, hogy miközben a törvény világosan kimondja: a főpolgármester és a miniszter dolga megállapodni, mindmáig egyetlen hírt sem olvashattunk arról, hogy akár csak egyszer asztalhoz ültek volna az elmúlt hónapokban, vagy akár csak az elmúlt hetekben?
Bár volt közlekedési államtitkár nem akar ötleteket adni, de szerinte a megállapodás lejártával Lázár János tegnap reggel óta bármikor felére ritkíthatná a 22-es busz vagy a szentendrei HÉV járatkövetését, és aztán azt mondhatná, a városhatáron kívüli utasok még felfértek, „a budapestiek pedig forduljanak a főpolgármesterhez, ha nem férnek fel, az már az ő dolga.”
Majd Vitézy Dávid hozzátette, reméli, ez nem történik meg, de ma még az sem világos, hogy ki mit tett eddig a megállapodás érdekében, ha tett egyáltalán bárki bármit. Úgy véli, hogy a törvény világos, mindig is így szólt: a főpolgármester és a közlekedési miniszter dolga ez ügyben megállapodni, és biztosítani a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés egységét.
Továbbra is azt gondolom: az egyetlen megoldás, hogy Karácsony Gergely és Lázár János üljenek tárgyalóasztalhoz és addig ne jöjjenek ki, amíg nem állapodtak meg. Ha kell, tegyék meg ezt a nyilvánosság előtt – szégyen, hogy ez eddig, az elmúlt hónapokban, amikor kellett volna, nem történt meg, és hagyták lejárni az eddigi rendszer működését biztosító alapszerződéseket szilveszter éjjel.
Majd Vitézy Dávid azt is leszögezte, hogy ha nincs megállapodás, akkor ez egy újabb mérföldkő lesz abban a folyamatban, melyben az országos pártpolitikai harc, „a teljes politikai polarizáció minden fővárosi szakmai kérdést elural, és valójában egy olyan területen is megsemmisül a kormány és a főváros együttműködése, ahol évtizedek óta megvolt, és ahol enélkül a jó végeredmény kizárt: a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés összehangolt működtetése terén.” Facebook-posztját úgy zárta, hogy szerinte
megint nem a lényegről beszélünk.
„Valójában nem a status quo fenntartása kellene, hogy cél legyen, hanem a HÉV-ek és az elővárosi vasút fejlesztése, hisz itt van a legnagyobb tartalék, a legtöbb olyan potenciális utas, akik ma dugóban állnak és szennyezik a levegőt, veszélyeztetik a klímát, pazarolják a saját életük értékes idejét, megfelelően versenyképes kötöttpályás alternatíva híján. Itt vannak az 50+ éves HÉV-szerelvények, a rossz állapotú pályák és pályaudvarok. Elkeserítő, hogy ennek ellenére ma már nem is a HÉV-ek és a fővárosi vasútvonalak régóta szükséges fejlesztéséről beszélünk, hanem arról, hogy megmenthető-e még mindaz, amit az elmúlt évtizedekben már elértünk” – összegezte.
Vitézy Dávid a Fecabook-posztjának kommentje között több hivatalos dokumentumot is megosztott, melyek alátámasztják az állításait.