A Budapest Airport veszi át a bezárt debreceni reptér forgalmát

2024.07.12. 16:18
Csütörtök este várhatóan egy hétre technikai okok miatt bezárt a Debreceni Nemzetközi Repülőtér, a légikikötőtől a Budapest Airport veszi át a járatok és utasok kezelését. Azok az utasok, akik Debrecenből indultak volna, a légitársaságuktól kapnak tájékoztatást arról, hogy járatukat átirányítják, vagy törlik-e. A budapesti repülőtérnek a megnövekedett utasforgalomra és az extrém időjárásra is fel kell készülnie.

Csütörtök délután a Debrecen Nemzetközi Repülőtér munkatársai a futópálya-ellenőrzésen olyan hibát észleltek annak felületén, amelynek következtében a reptér ideiglenes bezárása mellett döntöttek. A meghibásodás a tartósan fennálló magas hőmérséklet miatt alakult ki.

Azt írták, hogy a hiba kijavítása – az időjárási körülmények függvényében – legalább egy hetet vesz igénybe, így az ideiglenes zárásról minden menetrend szerinti és charterjáratot működtető partner-légitársaságot tájékoztattak, hogy azok mielőbb meghozhassák a járatok átütemezésével kapcsolatos döntéseiket. „A Debrecenből induló és oda érkező utasainkat kérjük, hogy a járataikkal kapcsolatos információkról tájékozódjanak a légitársaságoknál, illetve utazási irodáknál” – írták közleményükben.

A Budapest Airport Zrt. sajtóközleménye szerint:

Ebben az időtartamban az eredetileg Debrecenből induló járatok egy részének kezelését a Budapest Airport veszi át, az utasokat a légitársaság tájékoztatja a teendőkről, illetve arról, hogy járatuk Budapestről indul, vagy törlésre kerül-e. 

A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a nyári csúcsidőszakban átlagosan napi 55 ezer utast kezel, amelyre most rárakódik a debreceni repülőtérről átirányított utasforgalom is. A Budapest Airport arra kéri az utasokat, hogy a terminálokba lehetőség szerint kísérő nélkül lépjenek be, és ha rendelkeznek beszállókártyával, illetve csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a biztonsági ellenőrzésre induljanak. Így elkerülhetők a torlódások az utasfelvételi csarnokban.

A Budapest Airport munkatársai a helyszínen aktívan segítik az utasáramlást, a sorban a kisgyermekkel utazókat a repülőtér személyzete előrehívja, ugyanakkor a biztonsági ellenőrzés gyors és gördülékeny, átlagosan kevesebb mint 5 percet vesz igénybe, de a legforgalmasabb órákban is 10 perc alatt marad – olvasható a közleményben.

A helyzetet nehezíti, hogy a légtér telítettsége miatt az elmúlt hetekben jelentős mennyiségű járatkéséssel és -törléssel kellett számolnia a légi utasoknak Európa-szerte, így Budapesten is. A Budapest Airport egy-egy dedikált várakozóterületet jelölt ki a 2A és 2B terminálokon, ahol az arra jogosult utasok kényelmesen tudnak várakozni, pihenni, a repülőtér-üzemeltető szükség esetén ételt és italt, illetve női higiéniai termékeket oszt, a kisgyermekeseknek pedig bébiételt, pelenkát és törlőkendőt biztosít.

Emellett a hőségriadóra való tekintettel a repülőtér üzemeltetője a zónákon kívül is ingyenesen biztosít ásványvizet a várakozóknak, és 13 ivókút is rendelkezésre áll, ahol ezeket a palackokat vagy épp az otthonról hozott kulacsokat újratölthetik. 

Az utasokat és a reptér munkatársait is megviseli az extrém hőség

A hőség a repülőteret sem kíméli, az épületekben maximális kapacitással üzemelő légkondicionálók védelmet nyújtanak a meleg ellen, de a futópályák, gurulóutak és forgalmi előterek közelében tartózkodóknak is fokozottan védekezniük kell a hőség ellen – írják.

A Budapest Airport a dolgozóknak védőitalt és légkondicionált pihenőhelyiségeket biztosít, az utasoknak pedig vizet oszt, és az utasfolyamatok kezelésekor is törekszik arra, hogy a nagy melegben is kellemessé, gördülékennyé tegye a repülőtéri tartózkodást.

Az extrém hőség mindannyiunkat megvisel, akár utasként, akár munkatársként tartózkodunk a repülőtéren, ezért ebben a helyzetben különösen fontos, hogy még nagyobb odafigyeléssel működtessük a légikikötőt. Az elmúlt napokban több mint 10 ezer palack vizet osztottunk ki, mindent megteszünk azért, hogy utasaink és munkatársaink egészségét a nagy melegben is megőrizzük. Ettől függetlenül arra kérjük őket, hogy ha rosszullétet tapasztalnak, ne habozzanak segítséget kérni

– mondta Francois Berisot, a Budapest Airport vezérigazgatója.

Hozzátette, hogy a debreceni repülőtér forgalmának átvétele újabb kihívást jelent a budapesti repülőtér számára, hiszen az onnan átirányított gépek és utasaik számára is biztosítanunk kell a megfelelő kapacitást mind a terminálokon, mind pedig az előtereken. A csütörtöki esti hír után a reptér munkatársai az éjszaka és péntek reggel felkészültek a pluszjáratok és -utasok fogadására, gördülékeny utasfolyamatokat biztosítva a repülőtéren.

Szigorú fellépésre utasították a fogyasztóvédelmet

„Nem maradhat következmények nélkül az, ahogy az utasokat kezelik” – írta az Igazságügyi Minisztérium (IM) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményben. „Felháborító és elfogadhatatlan, hogy az utasokat érzéketlenül, szinte csomagként kezelik” – áll a közleményben.

Tuzson Bence igazságügyi miniszter utasította a vizsgálatokat végző hatóságokat, hogy a lehető legszigorúbban járjanak el a súlyos járatkésések ügyében.

Nem fordulhat elő, hogy a szolgáltatók bizonyos esetekben az emberi minimumot sem képesek teljesíteni, és az utasokat érzéketlenül, szinte csomagként kezelik. A fogyasztóvédelmi vizsgálatokat végző kollégákat arra utasítottam, hogy a lehető legszigorúbban járjanak el az esetek kapcsán. Azok a családok, akik egész évben azért dolgoztak, hogy a félretett pénzükből nyaralni mehessenek, nem ezt érdemlik

– idézi a minisztert a közlemény.

Azt írták, hogy amennyiben a fogyasztóvédelmi hatóságok szabálysértést állapítanak meg, a kkv-nak nem minősülő vállalkozásokkal szemben – súlyos jogsértés esetén – 1 millió forinttól a vállalkozás nettó árbevételének 5 százalékáig, de legfeljebb 650 millió forintig terjedő bírságot is kiszabhatnak.

Jelenleg 13 hatósági ellenőrzés van folyamatban 5 légitársasággal szemben. Ezek az Eurowings, a Ryanair, a Sun Express, a Tailwind Airlines és a Wizz Air. Az ellenőrzés során, annak részeként, a hatóság tájékoztatást és adatokat kér be a vizsgált késések és törlések kapcsán a légitársaságoktól. Ezen adatszolgáltatások jelenleg is folyamatban vannak – közölték.