Lázár Jánosék fontos változásokat közöltek a zöld rendszámoknál
További Belföld cikkek
- Ügydöntő szavazás lesz Terézvárosban az airbnb-ről
- Megtörtént a nagy találkozó, Magyar Péter és Karácsony Gergely tárgyaltak
- Nincs több titok, így ünnepli idén az ország augusztus 20-át
- Rektorokat neveztek ki a Corvinus és az evangélikus egyetem élére
- Ismét elutasította az ügyészség Dobrev Klára feljelentését
A közleményben felidézték: 2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. Az eltelt nyolc év azonban vegyes tapasztalatokat hozott mind a technológia környezetvédelmi értékére, mind az ezt használó autókra vonatkozóan.
Az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, valamint az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat, és megállapította, hogy a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak, ami az ilyen autókban lévő belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható. Majd a minisztérium kiemelte:
Másrészről az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin- vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek.
Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint
nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.
A Magyar Közlöny 2024. július 31-i számában megjelent két rendelet értelmében szeptembertől a zöld rendszámra kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek lesznek jogosultak az első belföldi forgalomba helyezés során.
A kevésbé környezetkímélő tulajdonságokkal rendelkező hibrid elektromos járművekre eddig kiadott zöld rendszámtáblákat a tulajdonos kezdeményezésével legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni fehér alapszínű rendszámtáblára. A fentieknek megfelelően folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is – közölte az ÉKM, amit az MTI összegzett.