Egy 1848-as törvény alapján vonná felelősségre Lázár Jánost az LMP

2024.09.03. 18:56
Az 1848. évi III. törvénycikkre hivatkozva kérné az LMP Orbán Viktort, hogy mentse fel tisztségéből Lázár János építési és közlekedési minisztert. A párt álláspontja szerint minden magyar állampolgár érzékeli, hogy a vonatközlekedés drámai állapotban van, amiért a miniszternek vállalnia kell a felelősséget. A párt által benyújtott határozati javaslat csupán egyetlen feltétel teljesülése esetén hagyná meg Lázár Jánost az Építési és Közlekedési Minisztérium élén.

Ungár Péter, Bakos Bernadett és Kanász-Nagy Máté nyújtotta be Kövér Lászlónak azt a határozati javaslatot, amely „A közösségi közlekedésért felelős miniszter számonkérhetőségéről” címet kapta, és Lázár János építési és közlekedési miniszter felmentésére irányul (a tárcavezető a napokban beszélt arról, hogy felelősnek érzi-e magát a MÁV-nál történtek miatt). 

Az LMP-s javaslat általános indoklása szerint szinte minden magyar állampolgár érzékeli, hogy a vonatközlekedés drámai állapotban van, azonban a közlekedési miniszter a javítás érdekében nem tesz számonkérhető vállalásokat, hanem másokat hibáztat.

Az LMP képviselői felhívták a figyelmet, hogy az InterCity és más feláras MÁV-Start távolsági vonatok menetrendszerűsége évről évre romlik.

Míg 2020 júliusában a legfeljebb 5 percet késő távolsági vonatok aránya 75 százalék volt, ez az arány 2024. júliusra 36 százalékra csökkent.

Álláspontjuk szerint ha nem lehet bízni abban, hogy egy távolsági járat időben célba ér, az emberek más, szennyezőbb közlekedési alternatívát fognak választani. A vasúti közlekedés minősége, ezen belül is a menetrendszerűség így kiemelt környezetvédelmi, klímavédelmi cél is egyben és Lázár Jánosnak prioritásként kellene kezelnie.

Egyetlen feltétellel maradhat a miniszter

A határozati javaslat szövege szerint

  • a független magyar felelős ministerium alakításáról szóló 1848. évi III. törvénycikk elfogadása óta a miniszter felelős az általa irányított területen történő folyamatokért, eseményekért, azaz a közlekedésért felelős miniszter egyszemélyben felel a vasúti közlekedés állapotáért
  • a világos és konkrét elvárások javítják a közszolgálatban dolgozók munkájának hatékonyságát, átláthatóbbá teszik munkájukat és biztosítják a felelősség vállalását feladataik végzése során.

Az LMP-s képviselők úgy gondolják, hogy mindezeket mérlegelve Lázár János csupán egyetlen feltétellel maradhatna a minisztériuma élén: ha bő másfél hónap alatt legalább a 2022-es szintre emeli a pontos távolsági vonatok arányát.

A javaslat szerint a közlekedésért felelős miniszter csak akkor maradhatna a helyén, ha 2024. október 23-ig, nemzeti ünnepünkig legalább a 2022-es szintre, azaz 55,25 százalékra növekszik a pontosan érkező távolsági vonatok aránya. Ha ezt nem sikerül elérnie, távoznia kell a hivatalából

– olvasható az indoklásban.

Az elmúlt hetekben a vasúti közlekedés összeomlása miatt a Fidesz-KDNP pártszövetségen kívül gyakorlatilag az egész ország Lázár János lemondását követelte. Vitézy Dávid közlekedési szakember bizonyítékokkal is alátámasztotta, hogy Lázár János felelős a Keleti pályaudvarnál történt balesetért – amely kis híján tömegkatasztrófába torkollott és jelentős mértékben megbénította a közlekedést –, de a miniszter felelősségvállalás helyett inkább másokat hibáztatott a kialakult helyzetért.