Johnny Depp vadember maradt a Dior divatház szerint
Johnny Depp filmszínészi karrierje gyakorlatilag derékba tört exfelesége abúzusvádjai miatt, és bár pár napja sikerült tisztáznia nevét a bíróságon, az még kérdés, hogy Hollywood végül visszafogadja-e (már ha Depp egyáltalán vágyik még ilyesmire). A Dior divatcég azonban az elmúlt évek sikamlós hercehurcái közepette is végig kitartott mellette, de vajon miért?
A marketingfeladvány egészen nyilvánvaló: nincs az a világvállalat, amely szeretné, ha legismertebb alkalmazottjának magánéleti botrányai besároznák a márkáját, azt pedig végképp nem, hogy egy állítólagos asszonyverő jusson eszébe a portékáiról. A Karib-tenger kalózaiból pontosan e logika mentén tette ki Johnny Deppet a Disney, a Legendás állatokból pedig a Warner Bros. stúdió. Ha úgy vesszük, arculatmentés esetére ez is a papírforma.
Jóval kockázatosabbat húzott viszont a Dior. A francia világmárka 2015-ben, tehát még a párkapcsolati bántalmazásos susmus előtt szerződtette le Johnny Deppet egyik parfümje plakátarcaként. Az illat neve (Sauvage) ráadásul a vadság, a primitivitás férfias ethoszára játszik rá, ami további baljós bukét adott együttműködésüknek utóbb.
Mégis, a korszellemmel dacolva és a jelentékeny iparági nyomás ellenére sem engedték el a sztár kezét, sőt, újabb és újabb kampányokban használták főszereplőként.
Pedig visszakoznak, ha kell
Adná magát több elméleti megfejtés is.
A Dior egy ultrakonzervatív, hímsoviniszta őskövület, ezért drukkolta végig az elmúlt éveket egy hírbe hozott bántalmazónak. Ez az olvasat ott botlik meg, hogy a szóban forgó divatmárka nem csupán a nőiesség, de a feminizmus egyik zászlóvivője is.
Európai gyökerű cég, ezért a politikai korrektség és a metoo-őrület nem hatja át annyira – mondhatnánk akár ezt is. Ez megint csak nem túl meggyőző, hiszen második legnagyobb piacuk az Egyesült Államok (csak Japánban adnak el többet a termékeikből), az összes értékesítésük negyede történik ott. Ennyi pénzt biztosan nem kockáztatnának csak úgy.
Ha a márka arca bukik, azt a márka is megérzi, ezért nem is tehettek mást, mint hogy bevédik Deppet, lesz, ami lesz – szól a harmadik logika. Újabb gyenge érvelés, hiszen a Dior korábban már megmutatta, hogy igenis képes gyorsan elhatárolódni és korrigálni.
2019-ben Johnny Depp főszereplésével reklámfilmet forgattak, amely az őslakos amerikaiak törzsi külsőségeit és rítusait hozta játékba – azt a bizonyos vademberes tematikát illusztrálandó. A publikum hangosan felzúdult, nem habozott rasszizmust kiáltani. Órákon belül eltüntették a videót, leszögezve, hogy ők éppen hogy ünnepelni akarták e különleges kultúrát, mindamellett elnézést kértek a sematikus indiánábrázolás miatt.
Palackozott lojalitás
Akkor hát miért úszott évekig árral szemben a Dior?
- Egyrészt mert professzionálisan működő világcég lévén pontosan megmérték, hogy a közvélemény többsége Johnny Depp pártján áll.
- Másrészt (az előzővel szoros összefüggésben): a mocskos anyagiak.
Már két évvel ezelőtt is, amikor Depp ugyanezen ügyben még pert vesztett a brit Sun bulvárlappal szemben, uszkve negyedével nőttek a nevével fémjelzett parfümök eladásai. 2022 elejétől újabb milliós tömegek fejezték ki szolidaritásukat egy „Depp-parfüm” vásárlásával, mely a bírósági tárgyalás végkifejletére egyenesen hiánycikk lett több helyütt a világon, minden korábbi eladási rekordját megdöntve.
A Dior egyszerűen csak észlelte tehát, hogy e botrány jelentősen felpörgeti a bevételeit. Mert lehet ugyan ábrándozni a világtrendeknek bátran fityiszt mutató férfiasságról, de a valóságnál semmi sem vadabb.
Rovataink a Facebookon