További Belföld cikkek
- Lázár János: Baja szerepe felértékelődik, Moháccsal együtt az ország déli kapujává válik
- Újra balhézott Magyar Péter egy gyermekotthonnál
- Vitézy Dávid: A panaszkodásban és a semmittevésben nem tudok Karácsony Gergely partnere lenni
- Öt autó ütközött az M1-es autópályán, több kilométeres a torlódás
- Mégsem az embereken, a kormányon múlhat az újabb munkaszüneti nap
Mindenhol ott vannak |
Egy átlagos kinézetű, szemüveges, menedzsertáskás zavarodottan arról próbálja meggyőzni az ellenőrt, hogy éppen csak enni ugrott ki a bankból, s bent felejtette a BKV-bérletet is tartalmazó túlélőkészletét. A harmincas éveinek végén járó ellenőrhölgy hiszi is a dolgot, meg nem is, mindenesetre megállapodnak egy adatbediktálásban.
Növelik az állományt
A Deák téren szolgálatot teljesítő BKV-ellenőr szerint tényleg szigorodott az ellenőrzés, hiszen korábban a kocsikban nem ellenőriztek. Megerősíti a szigorodás tényét Bence Ferencné, a 480 szolgálatot teljesítő budapesti jegyellenőr főnöke is. Szerinte csak létszámnöveléssel érhetőek el jobb eredmények, így nagyon rövid időn belül ötszázra növelik az állományt.
A menetdíjszabási osztály vezetőjétől megtudom: az elmúlt években négyszeresére növelték az ellenőrök számát. Keltai István tudomása szerint egyébként egyszerre legfeljebb 175-en vannak szolgálatban.
Kizártam magam az utazásból
A szigorodás ténye a troli vonalakon egyáltalán nem látszik. A 76-oson három kör alatt sem akad egy ellenőr se, élvezik is ezt a potenciális bliccelők. T. András videotékás még akkor se lyukaszt jegyet, ha jön az ellenőr. ,,Sokan nem tudják, hogy szükségtelen a helyszíni bírságot kifizetni, vagy a személyi igazolványt átadni az ellenőrzéskor, hiszen az ellenőrnek azt is fel kell ajánlania, hogy retorzióképpen kizár az utazásból" - mesél túlélési technikájáról András.
|
Átlagosan 5, 4 százalékos áremelést kezdeményezett a Budapesti Közlekedési Rt a vagyis kizárólag a PM jóváhagyásával növelhetőek az árak. A BKV terve szerint az árdrágítással 780 milliós többletbevételt könyvelhetnének el. Az emelés miatt 100 forintba kerülne a vonaljegy, a bérlet ára az eddigi 3600 forintról 3800-ra emelkedne, a tanulóknak és nyugdíjasoknak pedig 1165 helyett 1235 forintot kellene fizetnie. A tervezett emeléssel együtt az idén összesen 8,25 Pénzügyminisztériumtól, hiszen a tömegközeledés hatósági áras szolgáltatás, százalékkal nőne a tömegközlekedés ára a tavalyihoz képest. Varga Mihály, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára az Index-nek adott korábbi nyilatkozatában közölte, hogy a kormány nem hagyott jóvá a hatósági áras szolgáltatások esetében eddig 6 százalékosnál jelentősebb árdrágítást, s ez alól a BKV sem lehet kivétel. Azt a politikus is elismerte, hogy a hat százalékot eddig meghaladta az infláció, Varga Mihály azonban úgy gondolja, novemberben még mindig ráér az árakon korrigálni. A kabinet ugyanis ekkor tekinti át a gazdaság helyzetét, az inflációs várakozások alakulását. |
Merényi János műszerész egészen más módon próbálja meg meggyőzni az ellenőröket. ,,Felvilágosítom őket a törvényekről" - meséli a fiatalember. Elmélete szerint azért nincsen bérlete, jegye, mert a képviselők jogállásáról szóló törvény szerint az Országgyűlési képviselők ingyen utazhatnak a tömegközlekedési eszközökön, viszont az alkotmány, mint magasabb rendű jogszabály kimondja, hogy minden magyar állampolgár egyenlő, azaz mindenki ingyen utazhat. ,,Ettől az okoskodástól szívrohamot szoktak kapni a jegyellenőrök", de Merény úrnak egyelőre nem kell csekkel a postára szaladnia egy-egy utazása után.
Idén 450 millió forint várható a büntetésekből
A BKV ellenőrök egy hónap alatt átlagosan 80-90 ezer utast csípnek fülön. Az esetek körülbelül 12 százalékában bérletbemutatással végződik a ,,kaland", vagyis havonta majd tízezer ember zarándokol el bérletével az Akácfa utcai BKV-központba. Ebből úgy havi 4 millió jön be a cégnek.
A bliccelők tizennyolc százaléka a helyszínen rendezi a számlát, így a 3300 forintos pótdíj helyett csak 1300-at kell fizetni. A helyszíni bírságokból, így körülbelül 20 millió forint bevétele keletkezik a vállalatnak, a fizető bliccelők maradék 25 százaléka, vagy harminc napon belül, vagy azon túl fizet 3300, illetve 730 forintos pótdíjat. A megbüntetett utasok 45-50 százaléka viszont egyáltalán nem fizet. A cég szerint megoldást esetleg majd a behajtó cégek megbízása hozhat.
Bence Ferencné úgy kalkulálja, hogy a fokozottabb ellenőrzés arra nem elég, hogy pótolja a tarifaemelés elmaradása miatti bevételkiesést, ám növelheti a jegybevételeket. Az ellenőrök egyébként tavaly 388, 5 millió forintot hoztak a BKV konyhájára, a tervek szerint az idén ez az összeg elérheti a 450 millió forintot is.
A megnövelt ellenőri létszámmal háromnaponta minden járatra eljuthatnak, de a forgalmasabb helyeket továbbra is napi rendszerességgel ellenőrzik.