Itt, Berlinben márciusban nagyjából két hétig tartott a sztrájk, és néhány nap után a helyiek egész ügyesen hozzászoktak a helyzethez, sőt, az első héten kibontakozott egy egységes sztrájkkultúra. Megnőtt ugyan az utak forgalma, de nagyon sokan váltottak biciklire, akar mínuszközeli hidegben is. Az iskolákba és munkahelyekre be kellett járni, a késést csak az első néhány napban tolerálták.
A legleleményesebb sztrájkkezelési megoldásokat érdemes lenne Budapesten is fontolóra venni: az autósok a szélvédőjük bal sarkában egy egységes jellel mutatták, ha hajlandóak voltak magukkal vinni valakit, a gyalogosok pedig kartonpapírokra írták ki nagy, feltűnő betűkkel, hogy melyik városrészbe akartak eljutni. Miután az újságok is beszámoltak ezekről az ügyes technikákról, pár napon belül elterjedtek, és pompásan működtek az egész városban.
Leáll hétfőn délelőtt a tömegközlekedés a fővárosban, miután nem tudott megegyezni a BKV a szakszervezetekkel. A sztrájk üzemkezdettől délután egyig tart. A vasárnap délutáni tárgyaláson a munkabeszüntetés alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásokról sem tudtak megállapodni. A vasútnál szintén újraindult éjfélkor a február 1-jén kezdett, azóta többször felfüggesztett sztrájk.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete akár elégedett is lehetne a sztrájk első óráival, hiszen az éjfél utáni, első hajnali percekben egyetlen vonat sem közlekedett. Ez azonba nem Gaskó Istvánék dicsősége, ebben az időszakban egyébként sem közlekedik egyet vonat sem.
Ahogyan az a február 1-je óta tartó gördülő sztrájk idején már megszokottá vált, a Volán-társaságok elfogadják a vasúti bérleteket. Az elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát szintén visszatérítik, míg a megvásárolt menetjegyek, IC/IP pótjegyek visszatérítése a sztrájk meghirdetésének időpontjától, a sztrájk lemondását vagy felfüggesztését követő harmadik nap 24.00 órájáig igényelhető ingyen – közölte a MÁV.
A BKV alvállalkozóinak járatai járni fognak a sztrájk idején is. Ezek az alábbi járatok: buszok: 13-113-113A, 14, 30, 41, 41GY, 50, 58, 87-87A-187, 88, 114, 120, 147, 150, 170GY, 250. Trolipótló: 83, villamospótlók: 2, 47-49.
Az előzetes felmérés azt mutatja, hogy többen vannak azok, akik felveszik a munkát, így akár a vonatok 65-70 százaléka is közlekedhet a vasúti sztrájk ideje alatt - közölte a MÁV hétfő hajnalban.
Talán a korai időpont miatt is, de még csak néhány lézengenek a Moszkva téren, Buda legnagyobb tömegközlekedési csomópontjában – jelentette kollégánk. A metróbejáratnál egy tábla közli, hogy üzemkezdettől egyig sztrájk van. Néhány reménykedő áll a megállókban.
Kollégánk még jó előre gondoskodott magának taxiról, míg szállították, a sofőr azt mesélte, hogy a legtöbben az esti órákig be vannak táblázva.
Biztosítják a semmit – mondta kollégánk, aki nagyjából egy tucatnyi rendőrt lát a Moszkva téren. A megállókból eltűntek az eddig reménykedők, miután most már a hangosbemondókban is bemondják, hogy sztrájk van.
A Moszkva téren a gyrosbüfés sem reménykedik abban, hogy ma lesz élete nagy napja, bár néhány perce még nyitva volt, most bezárt. Csak a két újságárus reménykedik töretlenül, jelentette kollégánk.
A Gödöllői HÉV vonalán egy szerelvény elindult, 4-5 busz és 8 villamos szintén elhagyta a telephelyeket – közölte Gulyás Attila, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnökhelyettese. (MTI)
A BKV-nál az üzemkezdettől délután egyig tartó sztrájkot a járatritkítások ellen szervezték. Nem tudtak megállapodni az elégséges szolgáltatásokról sem, így néhány alvállalkozói járatot nem számítva lényegében leáll a budapesti tömegközlekedés hétfő délelőtt.
A VDSZSZ február elsején kezdett határozatlan idejű, azóta többször felfüggesztett sztrájkot. Egyfelől 10 százalékos pótlék kifizetését követelték a MÁV-tól kiszervezett munkavállalóknak részére a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett, valamint minden vasúti dolgozónak nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Továbbá 1,1 százalékos kiegészítő béremelést szeretnének a vártnál magasabb infláció miatt, és garanciát a korábban megszüntetni tervezett 38 mellékvonal megőrzésére.
Hamarosan bezár a Moszkva téri újságos is. Ma még egyetlen lapot sem adott el. A forgalomcsökkenésre a kiadók is készültek, mert kevesebb újságot is küldtek neki, mondta munkatársunknak.
A Blaha Lujza téren több tucat ember vár a 7-es buszcsalád valamelyik járatára. Néhány közülük már egy órája szobroznak. Megkérdeztük, hogy miben bíznak? A válaszokból szemezgetünk:
"Este a tévében állítólag azt mondták, hogy minden tizedik busz azért közlekedik majd."
"Egy néni a túloldalon látott egy buszt, hátha erre is jön majd."
"Hívtam a főnököm, azt mondta, hogy mindenképpen menjek be, nem baj ha kések, de menjek. Most várok valamire, ami bevisz."