Éjszakai járatot mindenhova

2005.01.12. 16:03
Pestújhelyről gyalogoljak haza (átszállás nélkül, 30 perc séta) vagy Káposztásmegyerről (egy átszállás, 10 perc várakozás, 20 perc séta)? Teszi fel a kérdést a rákospalotai csóró, aki külvárosi budapestiként csak ritkán jár el éjszakázni, mert bajos a hazajutás, ha nincs pénz taxira. Egy civil szervezet elképzelése szerint úgy lehetne megreformálni Budapest éjszakai közlekedését, hogy az is hazajutna, aki eddig nem tudott, és ez még a BKV-nak is olcsóbb volna.

Budapest összes városrészét behálózó, a jelenleginél olcsóbb üzemeltetésű éjszakai tömegközlekedési koncepcióját mutatta be a sajtónak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerdán.

Érintett városrészek
#alt#
Az új vonalhálózat térképe
Forrás: VEKE
A VEKE elképzelése szerint jelentősen javulna az éjszakai közlekedés a belvárosban (három járat közlekedne a Nagykörúton) és a külvárosban is (Békásmegyer, Cinkota, Csepel, Hűvösvölgy, Kelenföld, Kőbnya, Óbuda, Pesterzsébet, Rákoskeresztúr, Rákosszentmihály, Újpalota, Újpest, Újhegyi lakótelep). Bekapcsolnák az éjjeli vérkeringésbe Farkasrétet, Kelenvölgyet, Mártonhegyet, Németvölgyet, Őrmezőt, Péterhegyet, Rákoshegyet, Rákoskertet, Rákoscsabát, Rózsadombot, Soroksárt, Soroksár-Újtelepet, Svábhegyet, Törökkőt, Törökvészt, a budafoki dombokat, a csepeli Kertvárost és Királyerdőt, a Centenáriumi lakótelepet, Káposztásmegyer északi felét, a Gloriett-telepet, a Havanna lakótelepet, Pesterzsébetet, az Alkotás utat, az Árpád utat, Baross utcát, a Budakeszi utat, az Istenhegyi utat, az Újszász utcát és öt agglomerációs települést: Budakeszit, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt és Solymárt.
BKV: Beáldozható
a szolgálati járatok egy része
A többletköltségek egy részét ki lehet nyerni a szolgálati járatok ésszerűsítése révén, nyilatkozta az Indexnek Somodi László, a BKV Rt. Forgalomszervezési és -szervezési Osztályának vezetője, aki szerint az éjszakai járathálózat bővítése jelentős többletköltségekkel járna. A BKV asztalán jelenleg egy kidolgozott, de még nem véglegesített koncepció van, amely - a VEKE elképzeléséhez hasonlóan - több járatot összekapcsolna. Somodi szerint ugyanakkor, bár konkrét számokkal nem tudott szolgálni, a fejlesztés évente 50-200 millió forintba kerülne. A BKV új koncepciójáról az osztályvezető annyit elárult, hogy kényelmesebb éjszakai hálózatot terveznek, és több új városrészre eljutnának buszaik, de szavaiból kiderült, nem terveznek olyan radikális változtatást, mint ami a VEKE javaslatában szerepel. A BKV éjszakai vonalhálózata évente 400-500 millió forintot emészt fel.
Megközelíthetetlen városrészek

Budapest számos városrészébe éjszaka csak gyalogosan, vagy taxival lehet eljutni, a BKV nappali járművei ugyanis este tizenegy óra után már nem közlekednek, az éjszakai hálózat pedig szinte csak a nagyobb villamosvonalakon (6É) és a metróvonalakon (14É, 50É, 78É) működik.

Így több nagyobb lakótelep, budai hegyvidéki terület és az egész XXIII. kerület megközelíthetetlen, ha az ember nem akar órákat, de legalább félórát gyalogolni, vagy nem költ két-háromezer forintot taxira.

A fővárosi közlekedési vállalat ugyan többször finomított az éjszakai járatok útvonalán és menetrendjén, a pórul járt kerületek csak nem kerültek rá a vonalhálózati térképre.

(E sorok írójának például az éjszakai közlekedésben eltöltött tíz éve alatt egyre többet kellett gyalogolnia rákospalotai otthonáig, jelenleg Káposztásmegyerről kell húsz-huszonöt perces sétát tennie, és még így is szerencsésnek érezheti magát más külvárosi polgárokkal szemben.)

Olcsóbb, gyorsabb, kényelmesebb

A VEKE által kidolgozott éjszakai vonalhálózat szerint az éjszakai járatok nemcsak, hogy eljutnának mindenhova, de a szervezet számításai szerint az új rendszerrel éves szinten akár 100-150 milliót tudna megspórolni a BKV.

A titok nyitja, hogy jelentősen átalakítanák a jelenleg pazarló módon üzemeltetett szolgálati járatok rendszerét. A BKV járművezetőit hazaszállító buszok 107 útvonalon éjszakánként négyezer kilométert tesznek meg. A VEKE elképzelése szerint ezt a számot 60 útvonalra lehetne csökkenteni úgy, hogy a hazajutás nem okozna kényelmetlenséget a járművezetőknek.

Arra ugyan elméletileg van lehetőség, hogy ezek a 75-120 férőhelyes, de általában csak 2-3 dolgozót hazaszállító járatok civileknek is megálljanak, de egyrészt útvonaluk nem ismert és meglehetősen bonyolult, másrészt az esetek jórészében - az Index tapasztalatai szerint - nem is állnak meg az utasnak.

A VEKE elképzelése szerint az éjszakai tömegközlekedés ott is javulna, ahol már van, vonalhálózati tervüket úgy alakították ki, hogy a város bármely pontjáról egy átszállással lehetne eljutni akárhová a hosszú, a nappali közlekedésben a dugók miatt nem alkalmazható buszvonalak segítségével.

A fővároson és nem a BKV-n múlik

A VEKE viszonya meglehetősen hűvös a BKV-val, de Dorner Lajos, a szervezeti egyik illetékesének elmondása szerint az éjszakai közlekedés ügye nem is a közlekedési társaságon múlik. A VEKE szerint ugyanis a fővárosi vezetés hanyagolja a témát évek óta, pedig tőle függ (ilyen döntéseket ugyanis a Fővárosi Közgyűlésnek kell meghoznia), hogy a budapestiek éjszaka is hazajuthassanak a város tömegközlekedési eszközeivel.

A VEKE egyébként felvette a kapcsolatot Lakos Imrével, a Fővárosi Önkormányzat városüzmeltetési bizottságának elnökével, aki megígérte, hétfőn megtárgyalják a VEKE koncepcióját.