Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Bepereltük a fővárost a 4-es metró adataiért

2008.01.30. 14:36
A fővárosi önkormányzat nem hozta nyilvánosságra a 4-es metró költséghaszon-elemzését, ezért peres útra tereltük az ügyet.

Csütörtökön kezdődik meg annak a pernek a tárgyalása, amit az Index újságírója, Tamás Bence Gáspár indított a Fővárosi Önkormányzat ellen, amiért megtagadták a 4-es metró költséghaszon-elemézésnek kiadását. A jogi képviseletet a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogsegély-szolgálata vállalta.

Az anyagból kiderül, hogy a metró 485 milliárd forintból épülő első szakasza megtérül-e a későbbiekben az adófizetők számára.

Mint ismeretes a metróberuházó DBR és a főváros mindmáig nem közölte, pontosan milyen megtérülési mutatókkal rendelkezik a metró.

Az 1996-ban készült megvalósíthatósági tanulmány ugyan tartalmazott ilyen adatokat, ám az anyag azóta elévült. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a DBR-nek új számításokat kellett végeznie az uniós pályázathoz.

Nem biztos, hogy megtérül

A kérdés azért érdekes, mert 2006 őszén a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület két szakértője újraszámolta az 1996-os tanulmány adatait, és megállapította, hogy a metró ára nem térül meg, árának csupán 40-80 százalékát hozza vissza.

A metróberuházó tehát új költséghaszon-elemzés készítésére kényszerült, aminek elkészültét 2007 augusztusában jelentették be, ám a tanulmányt az újságírók részére nem adták ki.

A főváros állásfoglalása - amit Péterfalvi Attila ombudsman is megerősített - szerint döntéselőkészítő anyagról van szó, ezért az adatok a törvény szerint nem nyilvánosak. Kérdés persze, milyen döntésről van szó.

A főváros értelmezése szerint azt a kormánydöntést kell megvárni, ami alapján a 4-es metró pályázata Brüssszelbe kerül, ahol döntenek arról, megkapja-e a beruházás a kért kb. 270 milliárd forintos támogatást vagy sem. (A kormány márciusban dönthet, Brüsszel legkésőbb szeptemberben dönti el, mekkora támogatást kap a projekt.)

A mi álláspontunk ugyanakkor az, hogy a metró építéséről már évekkel ezelőtt döntött a főváros és a kormány, sőt, a metró már javában épül is, vagyis a nyilvánosságnak joga van megtudni, a 485 milliárd forintot mire költjük el.