Judit
3 °C
7 °C

Demszky: A sztrájk rossz, de érthető

2008.04.07. 15:12
A főpolgármester szerint a sztrájk rossz eszköz, de a szakszervezetek célja érthető, meg kell oldani a BKV finanszírozási gondját. Demszky Gábor szerint a főváros vezetése és a BKV vezetése mindent megtett, de ez mégsem elegendő: kell az állami pluszpénz.

Nem volt egészen koherens Demszky Gábor főpolgármester hétfői, a BKV-sztrájkról tartott sajtótájékoztatóján elhangzott véleménye.

Miközben ugyanis a főpolgármester többször hangoztatta, hogy helyteleníti a sztrájkot, "rossz eszköznek" tartja, és szerinte a BKV-s szakszervezetek a fővárosi utasokat büntetik vele, elismerte, hogy jogos a szakszervezetek követelése: meg kell oldani a BKV finanszírozási problémáját.

A szakszervezetek ugyanakkor a járatritkítási tervek miatt kezdtek el sztrájkban gondolkodni, aminek legújabb verzióját Demszky Gábor kabinete pénteken jóváhagyta, így a szakszervezeteknek más lehetőségük nem volt, mint a sztrájk.

A főpolgármester mellett két helyettese, Hagyó Miklós és Ikvai-Szabó Imre, illetve a BKV menedzsmentje (Balogh Zsolt megbízott vezérigazgató, Regőczi Miklós és Somodi László helyettesek) jelentek meg a Városházán tartott sajtótájékoztatón.

A fővárosi vezetők elismételték, amit pénteken ismertetett, a Pénzügyminisztériumnak küldött levelükben írtak: az állam nem ad elég támogatást a közlekedési cég finanszírozásához, ezért javasolják, hogy az eddigieken felül 18,5 milliárd forintos további forrást kell bevonni.

A főpolgármester elmondta, az állam elvonja a fővárostól a személyijövedelem-adóból és az iparűzési adóból származó 417 milliárd forint 98,8%-át, miközben ennek csak kis hányadával támogatja a BKV-t.

Demszky szerint a főváros és a BKV 2007-ben felállt vezetése - nem számítva használtbusztenderbe belebukó Antal Attila vezérigazgatót - "mindent megtett" a BKV rendbetétele, és a sztrájk megakadályozása érdekében, most az állami kompenzáción van a sor.

Demszky: Antal nem kap 60 milliós végkielégítést

Amikor az újságírók az firtatták, valóban minden rendben van-e a BKV háza táján, tekintve a botrányosan távozó Antal Attila 60 milliós végkielégítési igényét, a milliárdos tanácsadói szerződéseket és a végül lefújt használtbusztendert, Demszky azt válaszolta, jogi szakértői szerint Antal Attila szerződése semmisnek tekinthető, ahogy a 60 milliós végkielégítési igénye is.

Antal szerződését ugyanis a BKV igazgatóságának elnöke és egyik tagja írta alá, de ez a vonatkozó törvények szigorítása miatt nem felel meg a követelményeknek. Antal ugyanakkor 12 millió forintos prémiumát felveheti.

Demszky kijelentette, a visszavont használtbusztender kárt nem okozott a BKV-nak, a tanácsadói szerződéseket pedig vizsgálják. A főpolgármester bízik a BKV vezetésében, és szerinte nem ismétlődik meg az, amit a 2002-es konszolidáció után történt: 5 éve alatt 70 milliárdra nőtt nulláról a BKV adósságállománya.

Hagyó Miklós és a BKV vezetői hangsúlyozták, a 2007-ben hozott megtakarítási program 11,5 milliárd forinttal csökkentette az ezévi deficitet, amit azonban már most 15 milliárd forintra becsülnek. Az Indexnek arra a kérdésére, hogy - tekintve, hogy a BKV éves adóssága kb. 10-15 milliárd volt eddig is évente - hol volt itt a megtakarítás, Balogh Zsolt kifejtette, idén már 26,5 milliárdnál tartanának racionalizálás nélkül.

Demszky elmondta, "paradox módon" a sztrájk 80 millió forintos megtakarítást jelent a BKV-nak, míg a nemzetgazdaságnak okozott kár mértékét óránként 1 milliárdra becsüli.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?