Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

2012 előtt nem lesz dugódíj Budapesten

2008.04.21. 14:43
Mindenképpen szükség van arra, hogy Budapesten valamilyen forgalomkorlátozó rendszer működjön, de ez 2011-2012 előtt nem vezethető be. Érzékelhető eredményt az jelentene, ha 25 százalékkal lehetne csökkenteni a belső kerületekbe menő gépkocsiforgalmat, a főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén hallgatott meg prezentációt a behajtási díj lehetséges változatairól.

A Városkutatás Kft. prezentációja áttekintette azokat a városokat, ahol bevezették a dugódíjat, és azokat is, ahol nem. Londonban és Stockholmban például működik a rendszer, Bécsben viszont úgy döntöttek, hogy nem vezetik be.

A főpolgármesteri kabinet álláspontja szerint Budapesten középtávon szükség lenne valamilyen rendszerre, de a behajtási díj 2011-2012 előtt nem vezethető be, mondta a Független Hírügynökségnek Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója. Azokban a városokban ugyanis, ahol működik a dugódíj, évekig tartott az előkészítés.

Forintban, 2007-es áron számolva Londonban 62 milliárd forintot költöttek a bevezetésre, Stockholmban 55 milliárdot. A legnagyobb tétel nem a behajtó autók rendszámait figyelő rendszer kiépítése, hanem a parkolási rendszer átalakítása és a közösségi közlekedés fejlesztése, mondta el Nyáry Krisztián.

A főváros már döntött arról a koncepcióról, aminek alapján a leginkább környezetszennyező járműveket 2009-től kitiltanák a városból. Ahhoz, hogy erről önkormányzati rendelet születhessen, több jogszabály módosítására is szükség van.

Ez azonban nem csökkentené jelentősen a belső kerületek forgalmát. Ahhoz, hogy a csökkentés érzékelhető legyen, 25 százalékkal kevesebb autónak kellene behajtania a belvárosba. A szakemberek javaslata szerint a pesti oldalon vagy a Hungária körútnál, vagy a Nagykörútnál lenne a legcélszerűbb meghúzni a behajtási határt, Budán pedig a budai körútnál.

A behajtási díjra vonatkozó korábbi, a külföldi példákon alapuló szakmai becslések szerint a díj összege 1-2 euró, azaz 250-500 forint lehetne Budapesten, jelentette az Inforádió.

A főváros nem szeretné fizetősség tenni az M0-ást

A kabinet ülésén döntés két kérdésben született. Egyes kormányzati elképzelések szerint az M0-ás körgyűrű teljes kiépítése után fizetőssé válna a teherforgalom számára. A főváros levélben kéri a közlekedési tárcát, hogy vessék el ezt az ötletet, mert így nem lehet kiszorítani a teherforgalmat a városból.

A másik döntés szerint a főváros jogszabályok módosítására kéri a tárcát, hogy az önkormányzatok jogszerűen szedhessenek behajtási díjat a teherjárművektől. Erről már megkezdődtek az egyeztetések.

A behajtási díj idei emelése és a teherjárművek által használható utak korlátozása után ugyanis a fuvarozók a közigazgatási hivatalhoz fordultak, s a hivatal szerint a főváros lépése jogszerűtlen - bár behajtási díjat 18 éve kell fizetni.

Támogatta a főpolgármesteri kabinet azt a javaslatot, hogy május végéig kapja meg a BKV az idei 9,7 milliárd forintos fővárosi támogatást, amelyet járműbeszerzésekre és -korszerűsítésekre, valamint villamospálya- és mozgólépcső-felújításokra költhet.

A döntést a Fővárosi Közgyűlés hozza meg csütörtöki ülésén. Ez azonban nem oldja meg a BKV finanszírozási gondjait, ezért folytatódnak a megbeszélések a kormányzat és a főváros között - mondta a kommunikációs igazgató.