További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem perli sem a főváros, sem a BKV egyelőre a 2001-2002-es útfelújításokon kartellezésért megbírságolt útépítő cégeket, értesült az Infó rádió. A Gazdasági Versenyhivatal két hónapja levélben figyelmeztette Budapestet és a közlekedési céget, hogy tavasszal lejár az az öt év, ami a kártérítési per megindítására nyitva áll.
Az érintett cégek és a versenyhivatal között per folyik, aminek eredményét megvárja a főváros mondta el az Infó rádiónak Tiba Zsolt, Budapest főjegyzője. Egy ügy évült volna el eddig, amelyben pert ugyan nem indítottak, de megtették a szükséges jogi lépéseket.
Demszky a kampányban még harcias volt a cégekkel
Demszky Gábor főpolgármester április elején még harciasan beszélt az ügyről, akkor elmondta, a fővárosi kárigény jelentős, sőt még azt is felvetette, hogy kizárhatják az érintett cégeket a további közbeszerzési eljárásokból.
A Gazdasági Versenyhivatal 2005 szeptemberében bírságolt meg összesen nyolc útépítő céget a 2001-es és a 2002-es útfelújítások kapcsán kartellezés miatt.
A jogsértéssel érintett pályázatok értéke mintegy 5,8 milliárd forint volt. A két legnagyobb büntetést - 182-182 millió forintot - a Hídépítő Rt. És a Strabag Rt kapta.
Az elévülés ténye nem tisztázott
A 2001-es ügyek már biztosan elévültek, a 2002-es ügyek elévülési ideje a napokban jár le, ha a pályázat eredményhirdetésének napját vagy a szerződéskötés idejét nézzük. (Egy jogi értelmezés szerint a kifizetés napjától is kezdődhet az öt év.)
Az Infó rádió úgy tudja, hogy a főváros nem szeretne kártérítési pert indítani, amíg az útépítő cégek és a GVH pere le nem zárul, viszont nem szeretne kicsúszni a határidőből sem, mert ha később kiderül, hogy pert kellett volna indítani és már nem lehet, akkor akár a hűtlen kezelés tényállása is felvetődhet.
Ezért köztes lépésként közvetlenül a határidő előtt jelzik kárigényüket a cégnél, mert ezzel kitolható az elévülés.
Az Infó rádió úgy tudja, eddig a Hídépítő Rt-nél jelezte kárigényét a főváros, de a többi cég is hamarosan sorra kerül. A 2001-es ügyekkel kapcsolatban az az álláspont, hogy azok lejártára nem figyelmeztetett a versenyhivatal, ezért ott nem vetődik fel a közvetlen felelősség kérdése.
A metrót építő BKV-nak nem tűnt fel a határidő
A BKV esetében a 4-es metró építése keretében 2002-ben felújított Bartók Béla út kapcsán talált hibát a Versenyhivatal.
Az intézmény a Strabag Rt. valamint az EGUT Rt. és a RING Kkt. magatartását találta jogsértőnek és 245 millió forintos bírságot szabott ki. Ebben az ügyben a BKV valószínűleg kicsúszott a határidőből, mert a szerződést már több mint öt éve kötötték meg a munkákra.
Ez - ahogy a főváros esetében is - felvetheti a hűtlen kezelés tényállását is. A BKV jogi szakértői még vizsgálják a kérdést, mondta Horváth Éva, a BKV-hoz tartozó DBR Metró Projektigazgatóság szóvivője, de többet nem akart hozzáfűzni.
Az ügyet bonyolítja, hogy az érintett cégek jelentős része jelenleg is szerződéses viszonyban áll vagy a fővárossal az útfelújítások, vagy a BKV-val a metróépítési munkák kapcsán.
Magyarországon még nem indítottak kártérítési pert kartellezés miatt. A nemzetközi szakirodalom szerint a beruházások 10-16 százaléka követelhető vissza a lebukott cégektől kártérítésként, ami a fenti esetekben elérheti az egymilliárd forintot.