Jogszerűtlen volt a BKV járatritkítása

2005.05.23. 15:42
Tizennyolcból 15 esetben tért el a budapesti tömegközlekedési cég attól a paraméterkönyvtől, amiben a tulajdonos főváros kötelezően meghatározza számára, hogy mikor, milyen szolgáltatást kell nyújtani. A főváros azt javasolja a cégnek, Aba Botond húszszázalékos prémiummegvonásához hasonló elmarasztalást rójon ki a további felelősökre is. Aba tavaly húsz milliót kapott prémiumként.

Jogszerűtlen volt a BKV május elején bevezetett járatritkítása, ezért 20 százalékos prémiumcsökkentést javasolt a cég vezérigazgatójának, nyilatkozta a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Vajda Pál hétfőn az MTI-nek.

Fidesz: A BKV
semmibe veszi a fővárost
Fidesz-MKDSZ budapesti frakciója szerint a főváros drasztikus intézkedésére lenne szükség, mert a BKV semmibe veszi a tulajdonos önkormányzat döntését, közölte az ellenzéki párt frakcióvezető hétfői budapesti sajtótájékoztatóján. Kupper András szerint "nem a prémiumon szokás gondolkodni", amikor a közlekedési cég önhatalmúan megszegi a fővárossal kötött szerződését. A frakcióvezető elmondta, a BKV üzleti tervében 6,3 milliárd forinttal átlépte a hatvanmilliárd forintban maximalizált hitelállományt, és úgy akar buszjáratokat alvállalkozóknak kiadni, hogy arról nem tájékoztatta a fővárost. Kupper András kitért arra is, hogy míg más országokban egy járművezetőre két kiszolgáló munkatárs jut, addig a BKV-nál ez az arány éppen fordított: 12.700 dolgozójából mindössze 4.700-an vezetnek járművet.
A főváros múlt héten indított vizsgálatot, miután Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nevű civil szervezet közleményben tudatta, hogy több járatot megritkított a budapesti tömegközlekedési vállalat anélkül, hogy erről értesítette volna az utasokat.

A vizsgálat megállapította, hogy a 18 járatritkítás közül 15-nél a fővárosi önkormányzat által elfogadott paraméterkönyvvel ellentétesen változtattak a menetrenden, mondta el Vajda Pál. A paraméterkönyv határozza meg, hogy a cégnek hol, milyen szolgáltatást kell kötelezően nyújtani.

Tavaly húszmilliós prémiuma volt

A szocialista politikus közölte, hogy álláspontját elfogadva a Főpolgármesteri Kabinet hétfőn 20 százalékos prémiummegvonást javasolt Aba Botond vezérigazgatónak. Egyúttal a kabinet felkérte a BKV Rt. igazgatóságát, hogy a jogszerűtlen döntésben részt vett vállalati vezetőknél hasonló elmarasztalást tegyen.

A fővárosi tulajdonban álló BKV vezérigazgatójának tavaly szeptemberben 20 millió forintot szavazott meg prémiumként a városháza tulajdonosi bizottsága, írta a Népszabadság. A lapnak a zárt ülésre hivatkozva a bizottsági tagok nem nyilatkoztak sem a prémium összegéről, sem a jutalmazás szempontjairól.

A fővárosi cégvezetők általában éves alapbérük másfélszeresét kaphatják meg prémiumként. A legnagyobb fizetéssel, egy millió körülivel a három nagy közműcég, a gázművek, a vízművek és a csatornázási művek vezérigazgatói büszkélkedhetnek. Őket követi a rangsorban többek között a BKV vezérigazgatója csaknem bruttó félmilliós havi járandósággal.

A prémium meghatározásánál az éves üzleti terv betartását, így például az adósságállomány szintentartását, vagy a menetdíjbevétel növekedését nézik. Az ellenzék ugyanakkor korábban kifogásolta, hogy a 2003-as prémium odaítéléséről beszámítottak a hannoveri villamosok szervizelését is, ami pedig szerintük munkaköri kötelessége volt Abának.

Nem változott az összteljesítmény

Vajd Pál hangsúlyozta, hogy a BKV-nak haladéktalanul meg kell szüntetnie a jogszerűtlen járatritkításokat, "hasonló eset nem történhet meg ismét a cégnél".

A vizsgálat megállapítása szerint az önkormányzat és a BKV közötti szolgáltatási szerződésben rögzített évi 21,3 milliárd férőhely/kilométeres teljesítményt nem változtatta meg az önkényes járatritkítás.

Fejlesztésekre költik

A BKV ritkította például a 14-es villamos vasárnap délelőtti, a 36-os busz esti, a 102-es busz koraesti, a 91-es busz hétvégi délelőtti menetrendjét. A menetrendváltozásról részletesen itt olvashat.

A BKV által a múlt héten kiadott közlemény szerint a járatritkítások a fővárosi tömegközlekedés 0,1 százalékát érintették, és csak esti vagy korareggeli időszakokról volt szó. A karcsúsítás során megtakarított összeget fejlesztésekre fordítja a cég, amely közleménye szerint négy év alatt 2,5 százalékkal növelte szolgáltatási teljesítményét.