Az első eső eláztatta a felújított metróállomásokat
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az utóbbi évek állandó nyárvégi témája, a "Hogyan sikerült idén a metrófelújítás?" kérdésének körüljárása. A 2-es metróvonal állomásait röntgenszemű újságírók és fotósok vizslatják napokig, miután a közlekedési vállalat illetékesei - no meg a főpolgármester - átadták azokat az utazóközönségnek.
A rengeteg hiba felmutatására minden évben elhangzik ugyanaz a hivatalos reagálás, hogy a munkák még nem fejeződtek be, sőt ezt már az átadás előtt hosszan hangsúlyozzák. Idén is ez a helyzet: a hivatalos határidő november 30., a Stadionoknál december 20. Az utóbbi évek tapasztalatai alapján viszont arra jutottunk, érdemes felvillantani a gyatra részleteket, hogy legyen mit javítani a metrófelújítás kivitelezőnek, a Strabagnak.
Elsőként a félkész Örs vezér téri állomást vettük szemügyre, majd a Pillangó utcai és a Stadionok megálló következett. Mint tudjuk, az Örs elvileg november végére lesz kész, ez meg is látszik rajta. A régi állomásépületet teljesen lerombolták, az új még épp csak szerkezetkész, az utasok feje felett még nincs tető sem, a falak jó részéről hiányzik a műkő burkolat, ahol már van, ott is csak nagyjából pontos illesztésekkel, szemmel láthatólag rengeteg órányi utómunkát igényelve. Az állomás legveszélyesebb része a peron közepén húzódó tükörsima járókő, a fekete burkolólapok nedvesen csúsznak mint a jég.
A Pillangó utcai megálló az Örshöz képest 99 százalékos készültségű, ami azt jelenti, hogy főként illesztési hibákat lehet csak találni, persze abból dögivel. Ezek azok az esztétikai hibák, amiket a kivitelező a megadott határidőre ki szokott javítani. Azt mondjuk ma sem értjük, hogy miért jó az, hogyha nem egyből hibátlanul dolgoznak a munkások, miért jó, ha még egyszer "be kell fejezni" a felújítást.
A felújítás számokban
A 2-es metró felújítása az utolsó három megálló felújításával már majdnem célegyenesbe ért: már csak az új metrószerelvényeket kell megvárni. A felújítás utolsó szakasza 11 milliárd forintba került, ebből az Örs vezér téri állomás 1,2 milliárd forintot tett ki. A beruházást a Strabag nyerte el hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához. A cég annak ellenére kapta meg a Stadionok állomás felújítását, hogy 2006-ban a duplájáért újították fel a Déli pályaudvar, Deák tér és az Astori állomásokat. A Hídépítő Zrt. a Pillangó utcai, az M2 Stations konzorcium az Örs vezér téri állomást építheti. Az Örs vezér téri állomás több mint egymilliárd forintból történő átépítését azért is támadták, mert ezzel ellehetetlenül a metró és a gödöllői HÉV-vonal összekötése, vagyis még valószínűleg évekig, ha nem évtizedekig marad a lépcsőzéssel járó kényszerátszállás. Ha mégis összekötik a két vonalat, az új állomásnak mennie kell.
A szakadó eső egyébként megmutatott egy szemmel nem látható kötekednivalót is: az állomás fedett részei beáznak, mindenütt kis patakocskák csorogtak a falakon, majd végig a peronon. Ezek szerint a szigetelés és vízelvezetés is a határidőig hátralévő hetek munkája is. Azt csak érdekességképp említjük meg - és nem valószínű, hogy ezt a kivitelező számlájára kellene írni, inkább a közelben lévő ügetőjére, persze ki tudja - hogy a Pillangó utcai állomást megszállták a legyek. A fehér lemezborításon mindenfelé bágyadt szárnyasok nyüzsögtek, a tiszta falakat legtöbbjük az utódnemzés helyszínének választotta.
Az idén felújított harmadik állomás a Stadionok megállónál lévő épület, ami szemmel láthatólag kész van, csak kevés elnagyolt részletet találtunk az átvizsgálásakor, a liftek és a mozgólépcsők a kihelyezett tájékoztató szerint 2007 végére lesznek készen. A Stadionok megálló legnagyobb hibájának jelenleg az tűnik, hogy míg az Örsön "csak" a peron középső részén van veszélyesen csúszós felület, addig itt az egész peron tükörsima fekete kővel van burkolva. Ha ez így marad, a téli latyakos idő nem kevés combnyaktöréses esetet hozhat a BKV-nak.