Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kontármunka a kettes metró felújított állomásain

2005.08.22. 17:42
Kivitelezési hibák tömkelege és beázás a piros metró frissiben felújított állomásain, két nappal azután, hogy szombaton ismét átadták a forgalomnak a teljes vonalat. Tíz hét alatt végeztek a kettes metró 2005 nyarára ütemezett felújítási munkáinak java részével, a jelek szerint azonban a hamar munka valóban ritkán jó.

A nyolcmilliárd forintos beruházáson hatszázan dolgoztak, a munkások 12 ezer négyzetméter lemezburkolatot szereltek fel, csaknem négyszáz tonna sínt fektettek le, hatszáz köbméter betont öntöttek le, és 81 kilométer kábelt cseréltek ki. A metróvonal 2007-ig tartó felújításának erre a nyárra ütemezett munkái augusztus 20-ig tartottak, a tíz hét alatt kompletten felújítottak három metróállomást is. A Batthyány tér, az Astoria és a Keleti pályaudvar metróállomása új arculatot kapott, így a tavaly felújított Blaha Lujza téri és a Kossuth téri állomásokkal együtt már a vonal öt állomása néz ki egységesen ugyanúgy.

Összegányolt

Klikk a képre!
Minőségi munka

Az, hogy az elkészült állomások összképe kinek tetszik, kinek nem, nyilván ízlés dolga, de az már nem, hogy jobban megnézve rengeteg hiba fedezhető fel a felújított terekben. Hasonló hibákat már a tavaly elkészült Blaha Lujza téri és a Kossuth téri állomásokon is lehetett találni, ezt többen szóvá is tették. Úgy tűnik azonban, hogy egy év alatt nem sikerült olyan munkamódszert kidolgozni, amivel ezek elkerülhetők lettek volna - így a most átadott három állomáson valósággal hemzsegnek a kontármunkára utaló jelek (lásd negyvenképes galériánkat).

Az összegányolt munkadarabok, az igénytelen megoldások alapvetően háromféle esztétikai hibához vezettek: egyfelől szinte megszámlálhatatlanul sok a rossz illesztés, és látszólag (főként a kőburkolatok és a lemezek találkozásánál) nem is törekedtek a megfelelő illeszkedésre. A legszembetűnőbb a mozgólépcsők és a falak közti, a patkányok és csótányok számára ideális átjárást biztosító hézagok, és rengeteg a síkba még csak véletlenül sem simuló burkolatelem is. Ezek mellett már csak hab a tortán a piros információs panelek szigetelőszalagos rögzítése, a fali és mennyezeti konzolok rúdjainak kivágott lyukak igénytelensége.

A tervezők nem gondoltak

Az egyformára szabott állomások más gondot is felvetnek (mint arra a T. Homár egyik olvasója is rámutatott a témábavágó posztban): a metróban ülők ha kicsit is figyelmetlenek, könnyen eltéveszthetik, hogy éppen melyik állomáson is járnak. Az új arculat ugyanis csak szövegesen igazít el, a tervezők nem gondoltak arra, hogy például markáns színekkel kellene jellegzetessé tenni az egyes állomásokat (mint például a hármas metró állomásai viszonylag jól felismerhető hunyorítva is).

Klikk a képre!
Pedig az összkép nem rossz

Ugyanígy szóvá lehet tenni, hogy ismét nem gondoltak a vakok és gyengénlátók igényeire a tervezésnél, kivitelezésnél. Sehol nincs (előlegezzük meg: egyelőre) vakvezető csík, pedig a ragasztott vagy padlóba mart segítség nem kerülne horribilis, százmilliós összegbe. A lépcsők éleit, illetve minden egyéb szintkülönbséget éles kontrasztú, más színű festéssel és felülettel kellene érzékelhetőbbé tenni. A jelenlegi fényesre polírozott padló helyett jobb lenne a matt felület, ami a tükröződő csillogóval ellentétben nem nehezítené meg a rosszabbul látók mélységérzékelését. Emellett nagy, jól látható betűkkel kiírt információkra is szükség lenne, a metrószerelvények apró betűs reggeli és esti menetrendje a peronok fölött sokak számára alig olvasható.

Be is ázott

Az időjárás sem kegyelmezett a piros metrónak, a rendkívüli esőzés miatt beázott a Batthyány téri metróállomás. A BKV illetékese a HavariaPress hírügynökséget úgy tájékoztatta, hogy az állomás egyik vasbeton födémje ázott át, olyan helyen, ahol 1972 óta eddig még sohasem. Molnár Gábor projekt-főmérnök a hírügynökség érdeklődésére elmondta, az érintett födémre a felújításkor nem is kértek szigetelést, hiszen még soha nem volt ott vizesedés.

A főmérnök szerint a hétfő délelőtti esőzés csak a rendkívül vízmennyiség miatt idézhette elő a kis mértékű beázást. Ugyanakkor elmondta, hogy hasonlóan nagy vízhozamú eső a későbbiekben is okozhat kisebbfajta beázást ugyanott. A mostani beázás egyébként az utasforgalomban semmilyen fennakadást nem okoz, és a hibát várhatóan keddre kijavítják.