Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Lemondott BKV-s szakszervezeti főnökök

2007.09.03. 17:29
Többet kell dolgozni a szakszervezetek által kiharcolt 15+6 ezer forintos havi béremelésért a BKV dolgozóinak, és 5-10 százalékkal kevesebb járművezető kell a jövőben. Ez állhat a szakszervezeti vezér lemondásának hátterében. Hétfő este egy másik szakszervezeti vezető is távozott posztjáról.

Bár mindkét fél, a szakszervezetek és a BKV is sikeres alkuként tekint a hétfő hajnali megállapodásra, hétfőn váratlanul lemondott tisztségéről Nemes Gábor, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetei Szövetségének (VTDSZSZ) vezetője.

A hétfői alku ugyanis visszalépésnek tekinthető: a BKV-s dolgozók az eredetileg tervezettnél nagyobb béremeléséért ugyanis 250 járművezető foglalkoztatását áldozták be.

Hétfőn este Bartha Pál, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetei Szövetsége (TDFSZSZ) elnökhelyettese is bejelentette lemondását az ATV Egyenes Beszéd című műsorában.

Távozását azzal indokolta, hogy nem ért egyet a bérmegállapodással, a bérfejlesztés mértékével. A BKV történetében ilyen bértárgyalás még nem volt, a munkavállalók "folyamatos fenyegetéseknek voltak kitéve", ha részt vesznek a sztrájkban, elbocsátják vagy más munkakörbe helyezik őket, hangsúlyozta.

Megemlítette azt is, hogy a munkáltatónak az utolsó pillanatig nem volt ajánlata. Bartha Pál kifogásolta, hogy a BKV vezetői hamis adatokat közöltek a lakossággal, felhergelve ezzel őket a járművezetők, munkavállalók ellen.

A budapesti tömegközlekedési dolgozók szakszervezetei szeptember 4-re hirdették meg a sztrájkukat, mivel a BKV vezetése a 2007-re tervezett 15 ezer forintos (bruttó) béremelésnél többet nem volt hajlandó adni.

Nem léphették túl a keretet

A megállapodás végül megszületett, a szakszervezetek elfogadták a 15 ezer forint mellé még a szeptember 1-től járó plusz 6000 forintos, illetve egyszeri jutalomként a 12 ezer forintos béremelést (a megállapodás 2008-ra újabb 7100 forintos emelést tartalmaz).

Mivel a BKV Antal Attilával felálló új menedzsmentje ragaszkodik a cég évi 15 milliárd forintos veszteségének lefaragásához, a 2007-es, a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott üzleti terven még a szakszervezetek sem tudtak változtatni.

Vagyis úgy kellett bért fejleszteni, hogy összességében a BKV nem léphette túl a bérköltség elfogadott kereteit, miközben a szolgáltatást sem csökkenthette, hiszen ahhoz az ugyancsak az évente egyszer megszavazott paraméterkönyvet kellett volna módosítani.

Bár sem a BKV vezetősége, sem a szakszervezetek nem reklámozzák ezt, de azért, hogy végül megszülessen a megállapodás, valahol, valakin spórolni kellett.

Pihenőidő osztva kettővel

Ők pedig végeredményben a bérfejlesztésért küzdő járművezetők lettek. A BKV menedzsmentje a pörgősebb "menetrenddel", vagyis a rendszerben lévő tartalékok, így pl. a járművezetőknek járó pihenőidők átszervezésével érte el a megoldást.

Ennek előzménye, hogy utoljára, amikor 2004-ben lejárt a dolgozók és a BKV között köttetett kollektív munkaszerződés, a sofőrök számára előnyös megállapodást értek el a szakszervezetek az akkor még Aba Botond irányította menedzsmenttel szemben. Kiharcolták, hogy a 8 órás műszakhoz járó 20 perces pihenőidőt további 20 perccel növeljék.

Emiatt a cégnek tömegesen kellett felvenni járművezetőket (a teljes állomány 11 százalékát még), hiszen valamivel pótolni kellett a kieső időt, egy járművezető adott esetben ugyanis kevesebb utat tudott megtenni. A mostani megállapodás, a kollektív munkaszerződés módosítása ehhez a vívmányhoz nyúl: a 20 percet kétszer 10 perces pihenőidőre lehet osztani, így a járművezetőknek nem kell külön lepihennie a 20 percet.

Amikor ugyanis a busz fordul a végállomáson, általában amúgy is várakozik 10 percet, amit a vezető nevesíthet pihenőidőnek, mondta el az Indexnek Somodi László, a BKV vezérigazgató-helyettese.

Így viszont ugyanazt a leadott teljesítményt kevesebb járművezetővel is tudja teljesíteni a cég (ahogy 2004 előtt tudta), vagyis összesen 250 járművezetőt spórol meg a cég a menetrend átszervezésével (összesen 5000 járművezető dolgozik a BKV-nál). Somodi elmondta, nem lesznek elbocsátások a járművezetőknél, de feleannyi túlórára, könnyebben kiadott szabadságokra, és gyorsabb nyugdíjazásra lehet számítani.

Nagy siker kis könnycseppel

Abban is bíznak ugyanis, hogy a következő 1-2 évben tömegesen mennek nyugdíjba az idősebb sofőrök, ez ugyancsak csökkenti a bérköltséget. A BKV-nál az idősebbek vannak túlsúlyban, a fiatalok ugyanis jóval kevesebbet keresnek, náluk sokkal nagyobb a cserélődés is. A vezérigazgató-helyettes elmondta, éves szinten 15-20 százalékos a fluktuáció a cégnél, a fiatalok tipikusan 1-2 évig maradnak, aztán továbbállnak.

Végeredményben tehát a több bérért többet is kell dolgozni, ez állhatott Nemes távozásának hátterében, ám őt nem értük el. "Ez egy szomorú esemény az egyébként örömteli megállapodásban" - nyilatkozta Nemes távozásáról az Indexnek Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnökhelyettese, aki ugyan nem erősítette meg, hogy a szakszervezeti vezér emiatt távozna, de annyit elárult, a VTDSZSZ egyik alapját jelentő, ezres tagsággal rendelkező cinkotai buszgarázsban kisebbségben maradt, amiért elfogadta a BKV ajánlatát.

"Nem vagyunk róla meggyőződve, hogy a pihenőidők átszervezése fedezi a béremelést, és attól tartunk, hogy járatritkítások várhatók 2008-ban. Ez megengedhetetlen lenne, és ez ellen minden eszközzel fel fogunk lépni" - kommentálta Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület szóvivője a megállapodást.

A miniszterelnök és a BKV cáfol

Gyurcsány Ferenc határozottan cáfolta hétfőn Pekingben magyar újságíróknak nyilatkozva, hogy a kínai fővárosból személyesen járt volna közben a BKV-nál fenyegető sztrájk elhárításáért, de azt elismerte, hogy az elmúlt tíz napban többször konzultált az ügyben a kormány egyes tagjaival és Budapest vezetőivel - Demszky Gábortól a szocialista frakcióig - és a kompromisszum, a megállapodás pártján állt.

A kormányfő azt mondta, mindig határozottan elutasította, hogy bármilyen formában beleszóljon egy konkrét megállapodásba. "Nekem még kommentálni sem szabad, és nem is tettem meg soha" - jelentette ki.

A Hírszerző hétfőn arról számolt be, hogy vezető szocialista politikusok jelezték a fővárosi kollégáiknak, hogy a kiélezett belpolitikai helyzetre való tekintettel "politikai öngyilkossággal felérő tettnek" tartanák, ha a városvezetésnek keddig nem sikerülne megegyezni a BKV dolgozóit képviselő szakszervezetekkel a bérekről. Talán a "felsőbb intésnek" tudható be, hogy a BKV vezetése az elmúlt napokban végleg kihátrált a sztrájktőrök alkalmazásától, írta a Hírszerző.

„A BKV Zrt visszautasítja, hogy bármely párt bármely vezetője befolyást gyakorolt volna a bértárgyalásokra" – áll Regőczi Miklós vezérigazgató-helyettes Hírszerzőhöz eljuttatott közleményében.