Szélviharban hidat mosni kemény
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Évente kétszer, kora tavasszal és ősz elején lemossák a budapesti hidakat. Idén a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. a március 7-8-i hétvégére időzítette az Erzsébet híd takarítását, szombaton a déli oldalt, vasárnap az északit vették kezelésbe a "főkefe" fakefés dolgozói. A munkálatok reggel hétkor kezdődtek mindkét nap, és hét-hét órát szántak a fehér hídelemek lesikálására.
Szombaton Budáról Pest felé haladva tisztultak a korlátok, a kábelkötegek, a fémlemezek, vasárnap ellenkező irányból támadták a koszt, a munka idejére pedig a szélső sávot le kellett zárni, hogy békében elférjenek a takarítók autói. Mint azt a helyszínen a takarítócég egyik munkatársától megtudtuk, tekintetbe vették a feladat megtervezésekor, hogy a hétvége melyik napján melyik oldalon szokott nagyobb forgalom lenni, így nem zavarta a takarítóbrigád szombaton a Buda felé, vasárnap a Pest felé tartó autóáradat hömpölygését.
Igencsak zavarta viszont a zord időjárás a takarítókat. A hétvégi orkánerejű szél még vasárnap is javában tombolt a Duna fölött, igencsak kellett kapaszkodni, a szélbe beledőlni, ha nem akarta az ember, hogy egy óvatlan pillanatban odébbpenderítse egy viharos széllökés. A jeges szélben pedig hamar át is járta a hideg a szabadban dolgozókat, a korlátokat samponos vízzel mosó nőkből időnként ki is szakadt a panaszszó: "lefagy a kezem, zmeg".
A hidat azonban nem csak kézzel, rongyokkal, kefékkel suvickolták, többen gőzborotvával dolgozták meg a koszt. Régebben ez nem így volt, a technikai fejlődés előtti időkben jóval többen vettek részt ebben a munkában, negyvenfős brigádok kétkezi munkája nyomán tisztult meg időről-időre a híd. A szakember szerint a gőzborotva sem rossz, de a kézi kefélés alaposabb volt, jobban megtisztult a híd annak idején.
A hidat környezetbarát Sonax samponnal mossák, amiből az egész hídra körülbelül nyolcvan liter fogy el. Korábban más sampont használtak, de az nagyon habzott, és nehéz volt a habot lemosni. A mostani időjárásban mindenesetre érdekes látvány lett volna, ahogy a szél nagy hablabdákat tép a hídról.
A szél miatt amúgy komolyan aggódtak a közterület-fenntartónál, nem lett volna tréfadolog, ha felborít egy darus kocsit, vagy lesodor a hídról egy embert egy erősebb széllökés. "Ez kemény" - nyögte az egyik gőzborotvás dolgozó, miközben megvetette lábát a nedves, csúszós járdán és nekifeszült az arcába süvítő szélnek. Van egyébként erre vonatkozó munkabiztonsági szabályozás: 65 km/órás sebességet meghaladó széllökéseknél fel kell függeszteni a munkát. Erre most nem került sor, a kemény, embert próbáló munkát összeszorított foggal, de elvégezték.
Pici csalás amúgy van a nagyszabású munkában, a híd két kapuját nem mossák le teljesen, csak ameddig a darus kocsi kosarai elérnek. A teljes letakarításra nincs is szükség, mert a magasabb régiókban már nem koszolódik annyira a felület, elegendő az alsó részeket lecsutakolni. Sokkal nagyobb gond ennél, hogy megértett már a híd egy felújításra, festésre, vannak ugyanis bőven olyan pontok, ahol súrolja, súrolja a munkás, de kiderül, hogy nem is kosz, hanem a kopás, korrózió miatt fekete a fém. "Persze a Margit hídon ennél sokkal rosszabb a helyzet" - teszi hozzá a brigádfőnök. "De az már nem a mi gondunk, mi ötödik kerületiek vagyunk, miénk a belváros és az Erzsébet híd."
A jövő héten folytatódik a tavaszi nagytakarítás a fővárosban, a hét elején a körúton lesz nagyszabású falfirkairtás, éjjelenként pedig a Váralagutat mossa a közterület-fenntartó - ez utóbbi miatt éjjel háromnegyed tizenkettő és hajnali négy óra között a Váralagutat teljes szélességében lezárják.