Megjött a melegebb tavaszi idő, egymás után türemkednek ki a villamossínek Budapesten. Szerdán Angyalföldön a 14-es vonalán szünetelt emiatt a villamosforgalom, csütörtökön pedig az Árpád híd hídfőjénél az 1-es villamos vezetője nézegette tanácstalanul a sínpúpot. Pedig a napi átlaghőmérséklet még csak 13 Celsius fok.
A képsorozatot egy olvasónk küldte be az alábbi levél kíséretében:
Az Árpád-híd hídfőjénél dolgozom a Duna Toronyban, és alattunk az 1-es villamos Lágymányosi-híd felé közlekedő oldalán a sínpár közül az egyik megadta magát (gondolom a naptól), és felpúposodott, a villamos vezetők pedig egész tanácstalanul álltak a dologhoz, az első még lassan áthajtott, a többi megállt, kijött az üzemzavar elhárító autó, és úgy néz ki, most átparancsolta a többi mögötte várakozó villamost is, jelenleg már lángvágóval esnek neki a sínnek, gondoltam hátha érdekesnek tűnik a dolog, mellékeltem pár fotót is. Fura ez így már április elején...
A villamossínek hőtágulás miatt púposodása nem ritka Budapesten, de eddig főleg kánikulában fordult elő. A probléma elsősorban az úgynevezett nagypaneles/tömbsínes vágányzatnál jön elő (bővebben a jelenség magyarázatáról a szakblogban).
A BKV szakemberei ilyen esetekben speciális szögekkel lerögzítik a kisebb púpokat. Nagyobb púposodásnál előkerül a lángvágó, kivágnak a sínből egy kisebb darabot, összehegesztik, és visszaengedik rá a forgalmat.
Kánikulában úgy próbálják megelőzni a púposodást, hogy a síneket folyamatosan locsolják a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. locsolókocsijai.
Az Index megkereste a BKV-t, miért púposodnak a sínek már április elején, hiszen még messze a kánikula (és milyen hullámvasútra kell számítani majd akkor). A BKV a következő választ küldte:
"A sínkivetődést nem feltétlenül a magas hőmérséklet és a kánikula idézi elő. A sínkivetődés a nagy hőmérséklet-különbséggel van összefüggésben és a fém hőtágulása okozza. Ezért nemcsak nyáron, hanem nagyobb hőmérséklet-ingadozáskor tavasszal vagy ősszel is előfordulhat hasonló probléma. Az ilyenkor keletkező zavart a BKV pályakarbantartói és a zavarelhárítók a lehető legrövidebb időn belül megszüntetik."