Újra fúrják a 4-es metrót
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Több mint egy hónapos csúszás után ma folytatódik a metró építése. Már a DBR metró projektigazgatóság "sem zárja ki", hogy a 4-es metró csak 2012-re készül el.
A BKV-hoz tartozó projektirodánál azt remélik, hogy a metróépitő BAMCO-val gördülékenyebb lesz az együttműködés azután, hogy a konzorciumon belül "a vezetés súlypontja eltolódik a francia VINCI-től a német Strabag felé".
Az érdekeltek a tulajdonosi arányok eltolódását is várják, egyelőre annyi biztos, hogy a vincis projvezetőt egy strabagos, Christian Genschel váltotta a BAMCO részéről.
A VINCI már nem akar többé Magyarországon tendert nyerni, a Strabag még igen - bíztatják magukat a megrendelői oldal képviselői, akik az építtetővel várható esetleges további vitákra készülve két új "nemzetközi szakértőt" is elhoztak a mai sajtótájékoztatóra a Szent Gellért térre.
Más értelmezés szerint csak annyi fog változni, hogy a látványos, nyilvános, franciás hiszti (az építés leállítása) helyett a budapesti politikai életbe jobban beágyazott Strabag ezentúl majd a színfalak mögött érvényesíti a fúrópajzsok fejénél is keményebb germános akarattal az anyagi többletköveteléseket.
Ami a tény: a BAMCO egyelőre nem sokat ért el a munka április 14-i leállításával. A kormányzati szakértőkkel és tanácsadókkal megerősített fővárosi tárgyalópartnerek úgy vették rá április 28-án az építés újrakezdésére, hogy lényegében csak annyit ígértek: a BAMCO nem túl szégyenlős többletköveteléseiről majd tárgyalnak.
Hogy a magyar oldalról sikeres tárgyalás után miért kellett mégis három hétnek eltelnie, míg a déli alagútban ma elindulhatott a pajzs Pest felé, arra az a szakmai magyarázat, hogy a pajzsokat minden állomásra való érkezés után karbantartási munkáknak vetik alá. A BAMCO tehát ezt állította le bő hónapja.
A mostanáig körülbelül félig elkészült metró építése persze mindenképpen csúszik. A Keleti pályaudvarig tartó pesti oldal fúrására eredetileg tervezett 27 hét ha nem is nő a BAMCO áprilisi kérése szerint a duplájára, de a DBR szerint sem szorítható 35-40 hét alá.
A fúrópajzsok újraindítását az tette lehetővé, hogy a főváros és a kivitelező Bamco konzorcium között április 28-án megegyezés született. A francia Vinci vezette, az osztrák Strabagot, illetve a magyar Hídépítőt magában foglaló Bamco konzorcium 2009. április 14-én függesztette fel az alagútépítést és az egyéb, általa végzett munkákat a 4-es metró építésén.
A Bamco azért hagyta abba az alagútfúrást, mert 35 milliárdos többletkövetelését a DBR Metró Projekt Igazgatóság nem teljesítette. Az építtető DBR még aznap felszólította az alagútépítőt a munkák folytatására, de a konzorcium nem tágított: a pajzsok már elérték a Szent Gellért téri állomást, de egy centimétert sem haladtak tovább. A Bamco azzal fenyegette meg a DBR-t hogy kiemelik és elszállítják a pajzsokat.
A DBR szerint nincs a konzorciumnak jogi lehetősége arra , hogy az alagútépítú pajzsokat magával vigye, de ez pénzügyileg sem lenne ésszerű a számára, hiszen a pajzsok beüzemelési költségeit a főváros már kifizette, ráadásul azokat nem is tudná máshol használni.
A DBR folyamatosan vizsgálja a Bamco egyre szaporodó többletköveteléseit, amelyekkel az alagútépítő lassan már szeretné megkétszerezni az eredetileg vállalt 62 milliárd forintos szerződéses árat. A DBR egyértelműen vitatja, hogy a leállás indokolt: a többletkövetelések összege és legtöbb esetben azok hivatkozási alapja is irreális, ráadásul sajnálatos módon a konzorcium nem az általa is vállalt jogi úton próbálja meg a vitát rendezni.
A DBR többször is felszólította a konzorciumot, hogy folytassák a munkát, Kocsis István BKV-vezérigazgató pedig úgy nyilatkozott, hogy nem engednek a zsarolásnak, de a jogszerű követeléseket elfogadják. A pluszkövetelésekről bíróság dönt majd.
A legutóbbi hírek szerint a színfalak mögött végül megegyezett a Bamco és a BKV, ráadásul lapértesülés szerint úgy, hogy a BKV metróprojekt igazgatósága végül nem engedett a Bamco 35 milliárd forintos követelésének. A megegyezést követően a Bamco visszahívta Franciaországból az alagútfúró-pajzsos építésvezetőt, és megkezdik a pajzs mozgatását az alagútban.
A szerződés alapján 27 hét alatt kellene eljutni az alagút fúrásával a Keleti pályaudvarig, ehhez képest a Bamco legutóbb 52 hetes ütemtervet terjesztett elő. A pajzsok két éve indultak el az Etele térről, s az eredeti tervek szerint már áprilisban el kellett volna jutniuk a Keleti pályaudvarig.
Tavaly ősszel, télen már volt egy hosszú leállás, akkor négy hónapig szünetelt az alagútfúrás a Bamco és a DBR konfliktusa miatt.