Újra fúrják a 4-es metrót

2009.05.18. 11:10

Több mint egy hónapos csúszás után ma folytatódik a metró építése. Már a DBR metró projektigazgatóság "sem zárja ki", hogy a 4-es metró csak 2012-re készül el.

A BKV-hoz tartozó projektirodánál azt remélik, hogy a metróépitő BAMCO-val gördülékenyebb lesz az együttműködés azután, hogy a konzorciumon belül "a vezetés súlypontja eltolódik a francia VINCI-től a német Strabag felé".

Az érdekeltek a tulajdonosi arányok eltolódását is várják, egyelőre annyi biztos, hogy a vincis projvezetőt egy strabagos, Christian Genschel váltotta a BAMCO részéről.

A VINCI már nem akar többé Magyarországon tendert nyerni, a Strabag még igen - bíztatják magukat a megrendelői oldal képviselői, akik az építtetővel várható esetleges további vitákra készülve két új "nemzetközi szakértőt" is elhoztak a mai sajtótájékoztatóra a Szent Gellért térre.

Más értelmezés szerint csak annyi fog változni, hogy a látványos, nyilvános, franciás hiszti (az építés leállítása) helyett a budapesti politikai életbe jobban beágyazott Strabag ezentúl majd a színfalak mögött érvényesíti a fúrópajzsok fejénél is keményebb germános akarattal az anyagi többletköveteléseket.

Ami a tény: a BAMCO egyelőre nem sokat ért el a munka április 14-i leállításával. A kormányzati szakértőkkel és tanácsadókkal megerősített fővárosi tárgyalópartnerek úgy vették rá április 28-án az építés újrakezdésére, hogy lényegében csak annyit ígértek: a BAMCO nem túl szégyenlős többletköveteléseiről majd tárgyalnak.

Hogy a magyar oldalról sikeres tárgyalás után miért kellett mégis három hétnek eltelnie, míg a déli alagútban ma elindulhatott a pajzs Pest felé, arra az a szakmai magyarázat, hogy a pajzsokat minden állomásra való érkezés után karbantartási munkáknak vetik alá. A BAMCO tehát ezt állította le bő hónapja.

A mostanáig körülbelül félig elkészült metró építése persze mindenképpen csúszik. A Keleti pályaudvarig tartó pesti oldal fúrására eredetileg tervezett 27 hét ha nem is nő a BAMCO áprilisi kérése szerint a duplájára, de a DBR szerint sem szorítható 35-40 hét alá.

A fúrópajzsok újraindítását az tette lehetővé, hogy a főváros és a kivitelező Bamco konzorcium között április 28-án megegyezés született. A francia Vinci vezette, az osztrák Strabagot, illetve a magyar Hídépítőt magában foglaló Bamco konzorcium 2009. április 14-én függesztette fel az alagútépítést és az egyéb, általa végzett munkákat a 4-es metró építésén.

A Bamco azért hagyta abba az alagútfúrást, mert 35 milliárdos többletkövetelését a DBR Metró Projekt Igazgatóság nem teljesítette. Az építtető DBR még aznap felszólította az alagútépítőt a munkák folytatására, de a konzorcium nem tágított: a pajzsok már elérték a Szent Gellért téri állomást, de egy centimétert sem haladtak tovább. A Bamco azzal fenyegette meg a DBR-t hogy kiemelik és elszállítják a pajzsokat.

A DBR szerint nincs a konzorciumnak jogi lehetősége arra , hogy az alagútépítú pajzsokat magával vigye, de ez pénzügyileg sem lenne ésszerű a számára, hiszen a pajzsok beüzemelési költségeit a főváros már kifizette, ráadásul azokat nem is tudná máshol használni.

A DBR folyamatosan vizsgálja a Bamco egyre szaporodó többletköveteléseit, amelyekkel az alagútépítő lassan már szeretné megkétszerezni az eredetileg vállalt 62 milliárd forintos szerződéses árat. A DBR egyértelműen vitatja, hogy a leállás indokolt: a többletkövetelések összege és legtöbb esetben azok hivatkozási alapja is irreális, ráadásul sajnálatos módon a konzorcium nem az általa is vállalt jogi úton próbálja meg a vitát rendezni.

A DBR többször is felszólította a konzorciumot, hogy folytassák a munkát, Kocsis István BKV-vezérigazgató pedig úgy nyilatkozott, hogy nem engednek a zsarolásnak, de a jogszerű követeléseket elfogadják. A pluszkövetelésekről bíróság dönt majd.

A legutóbbi hírek szerint a színfalak mögött végül megegyezett a Bamco és a BKV, ráadásul lapértesülés szerint úgy, hogy a BKV metróprojekt igazgatósága végül nem engedett a Bamco 35 milliárd forintos követelésének. A megegyezést követően a Bamco visszahívta Franciaországból az alagútfúró-pajzsos építésvezetőt, és megkezdik a pajzs mozgatását az alagútban.

A szerződés alapján 27 hét alatt kellene eljutni az alagút fúrásával a Keleti pályaudvarig, ehhez képest a Bamco legutóbb 52 hetes ütemtervet terjesztett elő. A pajzsok két éve indultak el az Etele térről, s az eredeti tervek szerint már áprilisban el kellett volna jutniuk a Keleti pályaudvarig.

Tavaly ősszel, télen már volt egy hosszú leállás, akkor négy hónapig szünetelt az alagútfúrás a Bamco és a DBR konfliktusa miatt.