A Hungária körúttól szednék a dugódíjat
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi kabinet keddi ülésén tárgyalt a dugódíj bevezetésének előkészítéséről. A szakértői javaslat szerint a Hungária körúton belül szednék a díjat, ami a BKV-jeggyel lenne arányos.
A bevezetéssel meg kell még várni a 4-es metrót és a tervezett villamosvonal-hosszabbításokat. A város vezetői tárgyaltak a fővárosi parkolási rendszer egységesítéséről is.
A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna, tájékoztatta az Indexet Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója.
A javaslat értelmében a Hungária körúton belüli zóna kialakításával csökkenthető legnagyobb mértékben a forgalom és a levegőszennyezés a belső kerületekben, de ez kombinálható más zónahatárok kialakításával is.
A behajtási rendszer kialakításának feltétele a jelenleg zajló vagy előkészítés alatt álló közösségi közlekedési beruházások (4-es metró I. ütem, 1-3-as villamos fejlesztése, egyéb villamos projektek) befejezése illetve a zónahatáron kívül kialakítandó P+R parkolók kiépítése és a helyi buszközlekedés fejlesztése.
Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban néhány év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.
A behajtási rendszer bevételeiből a közösségi és a kerékpáros közlekedés valamint a parkolás fejlesztésére, valamint a BKV működési költségeire fordíthatna az önkormányzat.
A kabinet az ülésén arról döntött, hogy kezdődjenek meg az előzetes egyeztetések a kerületi önkormányzatokkal, fővárosi frakciókkal és a szakmai szervezetekkel. A városvezetés ezen tárgyalások után, decemberben tárgyal ismét a személyforgalmi behajtási díj kérdéséről.
Egységesítenék a fővárosi parkolási rendszert
A kabinet az egységes budapesti parkolási rendszer kialakításának lehetőségeiről is tárgyalt. A júniusban hatályba lépett fővárosi parkolási rendeletet előkészítő önkormányzati szakcég, a Parking Kft. új javaslattal állt elő a budapesti parkolási rendszer egységesítése érdekében.
Tekintettel arra, hogy a kerületek parkolási szerződéseinek jelentős része már az idén, valamint jövő év elején lejár, új alapokra helyezhető az üzemeltetés. A kulcsszó a közszolgáltatás. Ez biztosítaná, hogy több pénz folyna be, amelyet a fővárosi lakosok, autósok érdekében forgatnák vissza, valamint kiszűrhetnék a visszaéléseket.
Az elképzelés szerint a jelenlegi struktúrával szemben a felszíni parkolást közszolgáltatási szerződés keretében üzemeltetnék. Az Európai Unió előírásai is szorgalmazzák ezt a módszert. A fővárosi önkormányzat megváltoztatná a tulajdonában álló cégek szerződéseit. Az új elszámolási rendszerben a parkolási bevételek közvetlenül az önkormányzatok számláira folynának be.
A parkolási feladatokat közszolgáltatásként ellátó társaságnak a működéshez szükséges forrásokat az önkormányzatok külön-külön biztosítják az elfogadott üzleti terv alapján megkötött éves közszolgáltatási szerződés alapján. A bevételek tehát az önkormányzatokhoz kerülnének közvetlenül, és a parkolási társaság csak a jogosan felmerülő, ellenőrizhető és előre elfogadott költségeket kapná vissza.
A fővárosi önkormányzat azonban csak a közterületi parkolóhelyek egytizedének tulajdonosa, ezért a budapesti parkolás csak akkor helyezhető új alapokra, ha a kerületek is áttérnek a közszolgáltatási modellre. Az új elképzelés azonban nem csak a főváros, hanem a kerületek számára is a legkedvezőbb megoldás a parkolás gazdálkodási feladatok ellátására.
A közszolgáltatási szerződés keretében végzett megfelelően költséghatékony üzemeltetés garancia arra, hogy a jövőben átlátható módon és több pénzhez jutnak az önkormányzatok. A kabinet keddi ülésén úgy határozott, hogy támogatja a felszíni parkolási rendszer egységesítését, valamint annak közszolgáltatási struktúrában történő megvalósulását. A városvezetés ezzel párhuzamosan egyeztetést kezdeményez a jelenleg nem önkormányzati tulajdonú üzemeltető társasággal (Centrum Kft.) együttműködő kerületekkel.