Benzinárhoz kötik a parkolási díjakat

2010.01.11. 09:42

Elkészült a fizetős parkolásról szóló törvénymódosítás, amely előírná többek között, hogy a parkolási díjat a mindenkori benzinárhoz kell igazítani. A módosításra azért volt szükség, mert az Alkotmánybíróság 2009. november 18-i határozatával megsemmisített több, a parkolást szabályozó helyi és országos jogszabályt. A tervezetről a főpolgármesteri kabinet is tárgyalt hétfői ülésén.

A szaktárca elkészítette a törvény módosítást, amelyet véleményezésre megküldött a fõvárosnak, mondta Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója. A  jogszabály-tervezet a benzin árához kötné a parkolási díjakat. Az elsõ kategóriába esõ várakozási övezetben várakozó személygépkocsi esetében például a 95-ös ólmozatlan benzin elõzõ évi átlagárának felét tenné ki a parkolási díj.

A tervezet szerint csak ott lehet majd parkolási díjat kérni, ahol a parkolási telítettség meghaladja a 70 százalékot. Négy kategóriát határoztak meg: az 1-es zóna az, ahol a parkolási díjfizetéssel is megvalósul a 70 százalékos telítettség, a 2-es estében 80, a hármasnál pedig 90 százalékos telítettség a határ. A 4-es kategória a kiemelt zóna, például a Vár vagy a Margit-sziget. A telítettséget minden évben újramérik.

A díjak úgy alakulnak, hogy az 1-es zónában kell fizetni az alapdíjat (ami a 95-ös ólmozatlan benzin elõzõ évi átlagárának fele, idén körülbelül 140 forint), a 2-esben az alapdíj kétszerese, a 3-asban a három, a 4-esben a négyszerese lesz.

Az önkormányzat alapvetõen egyetért a tervezett jogszabály szövegével, ám néhány ponton apróbb módosításokat, részletesebb szabályozást javasol. Ilyen javaslat például, hogy a szabályozás ne terjedjen ki alagútra, aluljáróra, ne vonatkozzon magánutakra.

fõváros javasolja azt is, hogy a törvény nevesítse, ki mentesül a várakozási díj fizetése alól. A javaslat értelmében mentesülnének a megkülönböztetett jelzés használatára jogosult jármûvek, állandó és ideiglenes lakóhellyel bíró személyek, illetve a mozgáskorlátozottak és az õket szállító családtagok.

A fõváros javasolja továbbá, hogy a saját korábbi rendeletében is szereplõ 15 perces türelmi idõ a törvényi szabályozásban is jelenjen meg. Ezt korábban a Magyar Autóklub és az Emberibb Parkolásért Mozgalom is támogatta. Ha az idõt a várakozó túllépi, a pótdíj 15 napon belül történõ fizetés esetén legyen tízszeres, 15 napon túl pedig a várakozási díj negyvenszerese.

Az önkormányzat emellett felhívja a jogalkotó figyelmét arra is, hogy a közterület-felügyeletrõl szóló törvény a díjfizetés nélkül várakozó gépjárművek esetében kerékbilincs használatát is lehetõvé teszi. A fõváros értelmezésében ez kettõs szankciót jelent, amit jogszabály-módosítással kellene kizárni.

A VEKE szerint rossz a törvény

A VEKE közleménye szerint hosszú éveken át a BKV-tarifák jóval nagyobb mértékben emelkedtek a parkolási díjaknál: 2002 és 2008 között a BKV vonaljegyeinek árta 73 %-kal nőtt, míg a belvárosi parkolási díjak ugyanezen időszakban 25%-kal csökkentek. Ez tarthatatlan állapot volt, hisz a tömegközlekedés rengeteget veszített versenyképességéből az autózással szemben, ami a városnak legkevésbé sem lehet érdeke. 2009-től a parkolási díjak a BKV-jegyek áraihoz fix szorzószámokkal kapcsolódnak. A VEKE tiltakozik ellene, hogy a most készülő törvényjavaslat ezt ismét megszüntetné, mert azt eredményezheti, hogy a tömegközlekedés árai nagyobb mértékben emelkednek, mint a parkolás díjai. Az autózás és a tömegközlekedés árainak, költségeinek aránya az egyik legfontosabb tényező, ami az emberek döntését befolyásolja, így a várospolitika fontos eszköze, aminek szabályozási lehetőségét nem szabadna egy rossz törvénnyel megszüntetni.