A főváros nem enged a szmogriadóból
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Megválaszolta a fővárosi önkormányzat az ombudsman szmogriadóval kapcsolatos fenntartásait. Eszerint a sárga matricások egyelőre továbbra is korlátozás alá esnek a riadó idején, a gépjárműforgalom páros-páratlan rendszerű korlátozását pedig megoldja a BKV járműpark-fejlesztése.
A főpolgármesteri kabinet tárgyalt Dr. Szabó Máté országgyűlési biztos fővárosi szmogriadó-rendelettel kapcsolatos jelentéséről és az arra adandó főpolgármesteri válaszról, tájékoztatta az Indexet Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának jelentése február 8-án érkezett meg az önkormányzathoz.
A jelentés egyik megállapítása szerint az ún. sárga matricás (magas szennyező-anyag kibocsátású) gépjárművek közlekedésének korlátozása nem egyeztethető össze az Alkotmány rendelkezéseivel, mert a tulajdonjog korlátozásának minősül.
A fővárosi rendelet szerint három év átmeneti idő elteltével a Hungária körúton belül, öt éves átmeneti időszak után pedig Budapest teljes területén tilos október 20-a és március 8-a között sárga matricás gépjárművel közlekedni. Mivel a rendelkezést az Alkotmánybíróság is vizsgálja, az eljárás befejezéséig a főváros vezetése nem kíván változtatni a helyi jogszabályon.
Az országgyűlési biztos másik megállapításában a szabad mozgáshoz fűződő jog korlátozásának tartja a gépjárműforgalom páros-páratlan rendszerű korlátozását is a szmogriadó idején, és csak akkor látja megengedhetőenek, ha az önkormányzat ezzel egy időben jelentősen növeli a közösségi közlekedés kapacitását. Az ombusdman rámutat: tudomása szerint a BKV, a Volán és a MÁV együttesen sem rendelkezik ilyen többletkapacitással, ezért álláspontja szerint az egyéni autós közlekedés szmogriadó esetén sem korlátozható.
Válaszlevelében a főpolgármester utal rá, hogy a kormány-főváros megállapodás eredményeként a BKV járműparkjának fejlesztése a következő években lehetővá válik. A városvezetés ugyanakkor a budapestiek egészsége érdekében továbbra sem kívánja megszűntetni a szmogriadó alatti forgalom-korlátozást.
A hétvégén ugyanebben a témában a Levegő Munkacsoport adott ki közleményt. A civil szervezet további intézkedéseket sürget a szmogért felelős szálló por koncentráció csökkentése érdekében. A Levegő Munkacsoport egyetért az eddig bvezetett korlátozásokkal, de a közlekedésből eredő kibocsátások csökkentésére a dugódíj és differenciált parkolási díj mielőbbi bevezetését szorgalmazza.
Dugódíj vagy behajtási díj bevezetésére a főváros vezetése 2012 után, a szükséges infrastruktúra kiépétését követően lát lehetőséget. A jelenlegi városvezetés erre vonatkozóan kész programot kíván letenni a következő városvezetés asztalára.
Ezzel összefüggésben a kabinetülésen szóba került Magyarország múlt héten publikált Környezteti helyzetképe, amelyet kedden hozott nyilvánosságra a KSH. A dokumentum kitér a nagyobb magyar városok levegő-szennyezettségi adatainak alakulására is és megállapítja: „Budapest légszennyezettsége javuló képet mutat”.
Szállópor szennyezettség (PM10) esetén a légszennyezettségi index alapján három „szennyezett” település (Komló, Miskolc, Szeged) fordult elő az országban, tehát az éves határértéket (40 μg/m3) e települések mérőállomásainak átlagértéke haladta meg.
24 órás egészségügyihatárérték-átlépés szinte minden állomáson előfordult, így Budapesten is. A jelentősen szigorodó szállópor-határértékek miatt 2009 elején Budapesten is el kellett rendelni a szmogriadó riasztási fokozatát. Azóta nem kellett riasztást elrendelni a szigorúbb határértékek alapján sem.