Újra leállhat a 4-es metró építése

2010.03.04. 18:49 Módosítva: 2010.03.04. 19:25

Lebonyolító mérnök nélkül maradhat a 4-es metró kivitelezése áprilistól, mivel nincs több pénz a tevékenységet ellátó Eurometróval kötött szerződés első szakaszára, közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság csütörtökön. Ha nem sikerül megoldást találni, akkor újra leállhat a kivitelezés.

Az Eurometro Kft. szerződése ugyan 2012-ig szól, de a szerződés 2006-os megkötésekor az első szakasz tervezett véghatárideje 2010 közepe volt. Mivel erre az időre számolták ki a költségeket, a szerződés első szakaszra vonatkozó pénzügyi kerete március végén kimerül.

A projekt elhúzódott és ezzel együtt többletmunkák keletkeztek. A pénzhiányt szerződésmódosítással akarták megoldani, de ezt a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megakadályozta, februári határozatában elutasította a szerződés módosítását és új, nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatását írta elő, olvasható a közleményben.

Mint írták, lebonyolító mérnök hiányában a munkákat valamennyi helyszínen le kellene állítani, hiszen nem lesz, aki műszaki ellenőrként a vállalkozók teljesítését igazolja, a számlákat és kifizetéseket jóváhagyja, vagy a munkák minőségét és biztonságát ellenőrizze.

Közleményükben kifejtették, hogy ebben a helyzetben a DBR vagy törvényt sért vagy szerződést szeg. Mivel egyik sem vállalható, most a fővárossal és a kormánnyal egyeztetve keresik a megoldást. Hangsúlyozták, hogy a döntésnek még márciusban meg kell születnie.

Közölték azt is, a DBR hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében akart szerződést módosítani, de ezt a KDB elutasította, mivel szerintük más cég is elláthatja ezeket a feladatokat. A DBR viszont - bár jogilag az lehetséges - műszaki szempontból elképzelhetetlennek tartja, hogy az építkezésnek ebben a szakaszában másik lebonyolító mérnökcsapat vegye át a munkát, amely több ezer munkafolyamatot jelent.

Mint írták, a KDB azért sem engedélyezte a szerződés módosítását, mert a nyílt közbeszerzési eljárás felelne meg az uniós jogszabályoknak. A DBR szerint azonban ez a szerződés már kikerült az EU-s támogatási keretből. A kötelező mérnökszervezet hiánya viszont veszélybe sodorhatja a 181 milliárd forintos támogatást is, hangsúlyozták.

Kitértek arra is, a jelenlegi, 60 százalék feletti készültség miatt a munkák felfüggesztésének a beruházás továbbvitelére nézve  "beláthatatlan szerződéses és többletköltség-következményei lehetnek". A DBR - mint hozzátette - továbbra is kitart amellett, hogy a projekt érdekeit kell szem előtt tartania.