A BKV felmondta az Alstom-szerződést

2010.10.20. 13:11

A BKV igazgatója felmondta az Alstommal kötött metrókocsi-szerződést. Lehívták a szerződések alapján már kifizetett 108 millió euró visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó  bankgaranciákat, és bejelentették kötbér- és kárigényét a szállító felé. Új metrókocsitendert írnak ki, a 4-es metró további 3-5 évet csúszik.

Így jöttek a metrókocsik tavaly februárban. Várhatóan ugyanígy mennek.
Így jöttek a metrókocsik tavaly februárban. Várhatóan ugyanígy mennek.

Kocsis István vezérigazgató azonnali hatállyal felmondta a metrókocsi-szerződéseket és haladéktalanul lehívta a szerződések alapján kifizetett 50 %-os előlegek (mintegy 108 millió €) visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó (10 %) bankgaranciákat, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító fel, jelentette be a BKV.

A BKV szerint az M4-es metró esetében további 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen; ez érintheti több kapcsolódó szerződés (pl. Siemens: automatika, Járműtelep: karbantartó berendezések) szükségszerű felülvizsgálatát is.

A BKV mindent megtesz annak érdekében, hogy az új jármű beszerzési eljárása - azon túl, hogy a lehető legrövidebb időn belül végbemenjen - mindenben maximálisan megfeleljen az európai unió versenyjogi elvárásainak, ezáltal ne vesszen el további támogatási forrás.

Az M2-es metró vonalán jelenleg üzemelő metró motorkocsikon azonnal megkezdik a szükséges javítások elvégzését, melyek becsült költsége 3 milliárd forint, illetve itt is megteszik a járműbeszerzéshez kapcsolódó egyéb szerződések felülvizsgálatát.

16

A BKV Zrt. 2010. október 18. napján kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság másodfokon hozott, így jogerős határozatát, amelyben helybenhagyta az elsőfokú közlekedési hatóság döntését, miszerint a hatóság a Budapest Metropolis Konzorcium (ALSTOM Transport SA) AM5-M2 típusú metrószerelvény végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította. Ezen hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatóak forgalomba. A döntés után a BKV-nak nem maradt más választása, mint felmondani a szerződést.

A BKV 2006-ban kötött szerződést az Alstommal 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és a 15, modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvény legyártására és leszállítására.

Mint arról az Index márciusban beszámolt, a helyzet akkor mérgesedett el, amikor kiderült, újabb négy hónapot késik az új metró a 2-es vonalon: a legutóbbi februári ígérethez képest június végére ígérte az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky - akárcsak az alagútépítő Vincy cég esetében - bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek.

18

A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek meg. Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött.

Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Mint megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kellett cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülőkijáratokra.

A 2006-os tenderen öt cég indult. A német Siemens, a dél-koreai Hanwa-Rotem és a kanadai Bombardier cégeket kizárták a végső értékelésből, azzal az indokkal, hogy ajánlatuk nem felelt meg a közbeszerzési törvénynek. (A konzorciumokról bővebben >> )

A versenyben maradt francia Alstom és az orosz Metrovagomas közül az Alstomot hozták ki győztesnek. A francia cég a magyar Ganz-Transelektro Rt.-vel alkotott konzorciummal nyert, a Ganz később csődbe ment. Az új pályázaton valószínűleg ugyanezek a cégek indulnak majd.

Szakszervezet: azonnal meg kell kezdeni a régi metrók felújítását

A BKV metrós szakszervezete szerint azonnal meg kell kezdeni a 2-es vonalon szolgáló régi szerelvények fejújítását, mert nagy mértékű plusz futásteljesítményt már nem bírnak ki. Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint, azzal, hogy a BKV felmondta az Alstommal a szerződését, a 40 éves szovjet Ev típusú szerelvényeknek még évekig futniuk kell, ezt azonban már nem bírják ki felújítás nélkül.A szerelvények döntő többségén nagy felújítást kell végezni, ami három milliárd forintba kerül, plusz munkaerőt igényel és helyhiány miatt nagyon nehezen megoldható. A felújításokat meg kell osztani a BKV Fehér úti és Kőér utcai járműtelepe között, mondta Gulyás.

Van olyan szerelvény, amely már csak pár ezer kilométert futhat, ezt a futásteljesítményt átlagosan egy hónap alatt teljesítik, hívta fel a figyelmet Gulyás Attila. Elmondása szerint a szerelvényenként másfél hónapig tartó felújítás során ki kell szerelni és fel kell újítani a forgóvázakat, a motorokat, kerekeket, a hajtóművet, a kábeleket és a légrendszereket is. A felújítással a szerelvények még 3-4 évig használhatók lesznek.

További problémát jelent, hogy nincs elegendő szerelvény tartalékban. Gulyás Attila szerint, ha egyesével újítják fel a régi vonatokat, akkor tartani tudják a menetrendet, de egy nem várt meghibásodás miatt már előfordulhat, hogy átmenetileg nem tudják pótolni a kieső szerelvényeket.