Főváros: 1 hónap, 22 gyanús szerződés
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi közszolgáltató cégek nemrég lecserélt vezetése ez elmúlt egy hónapban számos gyanús szerződést talált a főpolgármester-váltás előtti időszakból. Az új fővárosi vezetés átalakította a teljes cégstruktúráját, ami feltételezése szerint üzleti érdekeket sért, ezért szerinte megkezdődött a támadás az új vezetők ellen.
A vezetőcserén átesett közszolgáltató cégekben elindult a korábbi időszak gyanús szerződéseinek felkutatása, jelentette be György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes. Az első jelzések alapján október 27-e óta 22 gyanús szerződéssel találkoztak, hétmilliárd forint értékben.
Egyelőre nem hozzák nyilvánosságra ezeket az ügyeket, ha befejeződik a vizsgálatuk, és a gyanú megerősítést nyer, akkor megteszik a szükséges hatósági lépéseket. Hozzátette: az érintett szerződéseknél nagy árérték-arányeltérés, hiányos teljesítés, közbeszerzési szabálytalanság gyanítható.
György István szerint a struktúraváltás komoly kihívás az üzleti világnak, ami érzékenyen reagál erre. Számos esetben üzleti érdekek sérültek, ezért komoly támadások indultak egyes nemrég kinevezett cégvezetők ellen. A főváros ezekben az esetekben kivizsgálj, van-e alapjuk.
A főpolgármester-helyettes szerint egyes cégvezetők múltjával kapcsolatban egyes üzleti körök megpróbálnak ügyeket kreálni, nyilvánosságra hozni, ám ez nem tántorítja el a városvezetést abban, hogy haladjon a kijelölt úton. Támadásokra továbbra is számítanak.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a város által kötött szerződések nyilvánosak lesznek. Ide tartozik az összes közpénzből működő közszolgáltató cég által kötött szerződés is.
A váltás előtti időszakot úgy jellemezte György István, hogy a közszolgáltató cégeknél be volt dobva a gyeplő a cégvezetés nyakába, nem koordinálta, ellenőrizte senki a működést. Tavaly nyár óta egyértelmű volt a BKV-botrány kapcsán, hogy nem jól mennek a dolgok. Ezt követően több fővárosi közműcégnél nyomozások indultak.
Eddig egy-egy közszolgáltató céget különböző irányokból érték a befolyásolások, a városvezetés, a közgyűlés, a cég igazgatósága, vagy más cégek irányából. A főváros intézményrendszerét egy vödörhöz hasonlította György István, amiből több lyukon keresztül is spriccel a víz. György István szerint eddig politikai zsákmányszerzés folyt, de a rendszer recsegve-ropogva összedőlt.
A városvezetés szándéka szerint az új intézményi struktúra felállításával hadat üzentek a korrupciónak. Két nagy holdingcég alakult, a Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK Zrt.) és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK Zrt.). Ezek alá tagozódnak be a város közmű- és közlekedési cégei.
A struktúra célja, hogy a közszolgáltatások hatékonyabban működjenek, felszámolják a korrupciót, és átlátható legyen a közpénzek áramlása. Ez lesz a hiányzó szint a politika és a közműcégek között, feladata a stratégia-alkotás, a megrendelői, igazi tulajdonosi szerep. A két holdingcég felügyelőbizottságaiban az ellenzék egyértelmű ellenőrző szerepet kapott.
A BVK-t nagyrészt a nyolc uralt közszolgáltató cég (FKF Zrt., Főtáv Zrt, Főkert Zrt., stb) finanszírozza, valamint a vegyes tulajdonú cégek (például Vízművek, Csatornázási Művek, Főgáz) még nem kitalált formában, esetleg az osztalék terhére. A holding alakulóban van, a végleges működési rendje 2011 második negyedévére áll össze.
A BKK-hoz a közlekedéssel kapcsolatos cégek felügyelete került (a BKV, a megalakítandó Budapesti Autóbusz Zrt, a Parkolási Zrt., vagy a BKSZ). Egyelőre az még nem tiszta, hogy a BKV milyen konstrukcióban működik majd az állammal közösen. A BKK a fenti cégektől, valamint az FKF-től, a főpolgármesteri hivataltól mintegy 1500 embert vesz át, akik főleg a közlekedésszervezési kérdésekkel, forgalomirányítással, ellenőrzéssel foglalkoznak majd.
A céget az egységes közlekedési kasszából finanszírozzák, ide ömlik majd a menetdíj, az állami és önkormányzati támogatás, a parkolási bevétel, vagy a teherforgalmi díj. A BKK a BVK-hoz hasonlóan jövő év második félévének végére nyeri el végleges működési formáját.