Államügyész szólt bele a BKV–Alstom-perbe

2011.01.04. 14:55

Jelentős szerepe volt egy francia államügyésznek abban, hogy a BKV két hete elvesztette az Alstom elleni perét Nanterre-ben, amin egyébként a 37 milliárd forintos bankgarancia lehívása bukott. Marie-Aimée Gaspari, akit a metrókocsikat gyártó Alstom bűncselekmény gyanújára hivatkozva idéztetett be, gyakorlatilag felszólította a bíróságot, hogy a francia cég mellett döntsön. A tárgyaláson röpködtek a Kádár Jánosra, leninizmusra utaló kifejezések.

Tarlós István főpolgármester december közepén titokzatos diplomáciai botrányról beszélt lapunknak adott interjújában a BKV–Alstom-per kapcsán. A botrányról kiderítettük: lényegében az történt, hogy egy francia államügyész is beszállt a perbe, amelynek tárgyalásán gyakorlatilag az Alstom melletti döntésre szólította fel a bíróságot.

Az államügyész fellépését a francia fél a bűncselekmény gyanújával indokolta. A december 9-ei nanterre-i tárgyaláson részt vevőktől úgy tudjuk, az Alstom ügyvédje agresszíven támadt a BKV képviselőire.

Így jöttek a metrókocsik tavaly februárban. Várhatóan ugyanígy mennek.
Így jöttek a metrókocsik tavaly februárban. Várhatóan ugyanígy mennek.

Az ügyvéd részéről röpködtek a Kádár Jánosra, leninizmusra utaló kifejezések, többször beszélt csalásról, bűncselekményről a metrókocsi-szerződéssel kapcsolatban. Konkrét politikai összeesküvés-elmélettel állt elő, amelynek a lényege az, hogy a BKV és a magyar hatóságok tudatosan nem működtek együtt az Alstommal, hogy megtorpedózzák és az oroszok kezére játsszák a bizniszt.

A támadás hangneme és a vádaskodás elképesztette a magyar delegációt, amelyben több BKV-s szakember és jogász mellett Kocsis István vezérigazgató, valamint Klados Gusztáv, a 4-es metró projektigazgatója is helyet foglalt.

A BKV álláspontja szerint az elhangzottak miatt a magyar félnek nem is volt más választása, mint fellebbezni. A másodfokú tárgyalás februárban vagy márciusban lesz Versailles-ban. A BKV képviselői és a céget segítő francia jogászok nevetségesnek tartják az Alstom vádjait, az államügyész fellépése pedig szerintük durva beavatkozás két magáncég vitájába.

Nem dolga, de beleszól

Megkérdezett franciaországi jogi szakértők szerint az államügyészi beavatkozás mindennapos Franciaországban, bár a francia ügyészekre vonatkozó előírások nem ezt teszik az ügyészség legfontosabb hatáskörei közé. Az ügyészt államérdekből két nagy, nemzetközi gazdasági társaság vitájába is bevonhatják néha, ha az egyik cég francia. Az ügyben fellépő ügyésznő, Marie-Aimée Gaspari kemény fellépéséről ismert jogász, egy francia vállalatvezetőt magas fizetése miatt támadott meg.

A BKV október 18-án mondta fel az Alstommal azt a 2006-ban kötött szerződést, ami 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és 15 modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvény legyártására és leszállítására vonatkozott. A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest csak nyolc hónappal később, 2009 január végén futottak be. Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött. A szerződés felmondásának az indoka oka az volt, hogy a BKV aznap kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős határozatát, amelyben a hatóság fékrendszerbeli hiányosságok miatt elutasította az Alstom metrószerelvényeinek végleges típusengedély iránti kérelmét. A hatósági engedély nélkül a metrószerelvények nem állíthatnak forgalomba.

A BKV októberben, a szerződés felmondásával egy időben előkészületet tett a már kifizetett 108 millió euró visszafizettetésére, valamint a jólteljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívására, és bejelentette a BKV kötbér- és kárigényét a szállítónak.

A 37 milliárd forintos bankgarancia lehívását azonban az Alstom a nanterre-i bírósággal letiltatta, így úgy tűnik, a BKV egyrészt futhat a pénze után, másrészt viszont rendelkezik két leszállított, de forgalomba nem állítható metrószerelvénnyel.

A BKV egyelőre tárgyalást folytat az Alstommal, hogy alakítsa át a szerelvények fékrendszerét, és próbálja megszerezni mégis a hatósági engedélyt. Ha ezt nem sikerült elérni, a BKV-nak új tendert kell kiírnia a metrókocsik beszerzésére, amin három évet és rengeteg pénzt bukna.