Teréz
9 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86% (353593 szavazat)

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

Nem fogom egy kézivezérelt pali látszatát kelteni

2010.12.16. 08:28

Nem enged a politikai pecsenyesütögetőknek, még ha a saját pártjából is tesznek neki keresztbe, mondta lapunknak Tarlós István főpolgármester. Beszélt még a fővárosi aluljárók éjszakai lezárásáról, a leendő koldusrendeletről, a metrókocsik kapcsán kibontakozó diplomáciai botrányról.

A napokban több média is bírálta a személyzeti politikáját, mondván, az ön által kinevezett vezetők kormányzati kockázatot jelentenek. Minek tulajdonítja ezt?

Fotók: Huszti István
Fotók: Huszti István

Nem több, csak egy. Észleltem, de nem szeretném felfújni. Van elképzelésem a dolog tényleges eredőiről, de olyanról nem akarok beszélni, ami csak feltételezés. A főváros óriási rendszer. Ahhoz, hogy végrehajtsam ebben a rendszerben azt a programot, amiben már jóval korábban megegyeztem a miniszterelnökkel, és megígértem a választóimnak, bizonyos feltételekre szükség van.

Milyen feltételekre gondol?

Például helyismeretre. Most válságköltségvetést kell összeállítani. Örököltünk egy csődhelyzetben levő BKV-t és a csődhelyzet küszöbén álló három másik céget.

Melyik cég van még a csődhelyzet küszöbén?

Például a gyógyfürdővállalat. Olyan válságköltségvetést kell készítenünk, ami a város túlélését biztosítja. Ehhez Atkári János volt gazdasági főpolgármester-helyettes fiskális szemléletére és helyismeretére van szükség. Nyilván a saját gondolkodói körömben is van számos kiváló közgazdász, de egyiknek sincs akkora helyismerete, mint neki. Vagy ott van a másik kifogásolt személy, Pető György, aki bizonyított már Óbudán is. Ö sem azért jött ide, hogy politikai ideológiákat gyártson, hanem azért, mert egy közterületeit elhanyagolt állapotban megörökölt városban kell rendet rakni, és az ő feladata ez.

Pető György, a Közterület-felügyelet jelenlegi vezetőjének a személye tényleg érdekes. Állambiztonsági múltja van, korábban megjelent a szocialista pártban több poszton, óbudai képviselő, majd Molnár Gyula kabinetfőnöke is volt.

Ha Pető úr főpolgármester-helyettesnek jött volna ide, az óbudai munkája alapján akkor sem jelentene kockázatot. De nem azért jött ide. Azért jött ide, mert szakmailag alkalmas személy a feladat végrehajtására. Ennek a feladatnak a végrehajtására a rendelkezésre álló fideszesek között nem találtam hasonló kvalitású jelöltet. Egyébként pedig, bár Csintalan Sándorral ma sem rossz a kapcsolatom, tehát nem is az ő személye ellen szólok, de én se mondtam a Hír tévének, hogy ne alkalmazza, mert korábban az MSZP egyik országos alelnöke volt, ezért ők se mondják meg nekem, hogy kit foglalkoztassak.

Pető Györggyel kapcsolatban az is érdekes, hogy idén év elejétől őszig a BRFK gazdaságvédelmi főosztályán dolgozott, főleg fővárosi ügyekben.

Tudja, hogy fővárosi ügyekkel foglalkozott, vagy csak pletykaként hallotta?

Nekem logikusnak tűnik, hogy mint fővárosi terepismerettel rendelkező ember, a BRFK gazdaságvédelmi főosztályán fővárosi ügyekkel foglalkozott, de maradjunk annyiban hogy ez nem ellenőrzött tény. De a kérdés az, hogy lehet-e az ott szerzett tapasztalatait biztonsági szempontból hasznosítani? Gondolok arra, hogy a közműcégeknél még nem zárult le minden ügy, még huszonkét vizsgálat folyik

De hát ezekhez Pető Györgynek semmi köze sincs. Hogy abban a rövid átmeneti időszakban, amit a BRFK-nál töltött, mivel foglalkozott, arról nem különösebben beszéltünk. De budapesti szinten most körülbelül ugyanazt a munkát végzi, amit részben Óbudán is végzett. Ezekben a kérdésekben eredményt akarok elérni. Ehhez minden területen olyan szakember kell, aki annak a feladatnak a megoldására alkalmas.

Ha most a parlamenti képviselők mindegyikén vagy a minisztériumokon végigmegyünk, és mindenkinél megvizsgáljuk, mikor ki hol dolgozott, nem gondolja, hogy érdekesebb esetekre is találhatnánk? Miért pont a fővárosi önkormányzatnál kell ilyen kérdésekkel foglalkozni és prekoncepciókkal élni? Ez a közvélemény hangolására jó. Attól senki ne féljen, hogy én a saját értékrendem ellen fogok dolgozni, valamiféle balliberális eszméket érvényesíteni.

Akik ezeket a cikkeket írják, jöjjenek ide, és állítsák össze a költségvetést. Azt ne gondolja senki, hogy ilyen médiatámadások miatt hebehurgya módon meg fogok válni emberektől, egy gyáva, kézivezérelt pali látszatát keltve, elbizonytalanítva a hivatalt, hogy én nem fogok senkit megvédeni. Ezt senki ne várja.

03

Itt azért konkrét esetek is voltak, pont az Index számolt be az FKF-es kamutanulmányokról, ott elég tisztán bebizonyosodott, hogy nincs minden rendben. Ezeket a szerződéseket Tölgyesi Balázs, az ön által kinevezett új FKF-vezér írta alá. Az ügyben nyomoz a BRFK is.

Megint hecceljük a közvéleményt. A konkrétum az lesz, ha a nyomozó hatóság állást foglal az ügyben. Ha BRFK gyanúsítottként fogja kezelni az említett vezetőt, abban a pillanatban le fogom vonni a konzekvenciát. De megkérdezném, hogy ha nem, akkor ön mit mond majd nekem?

Ha az lesz a vége, hogy nem lesz gyanúsított, nyilván megírjuk, hogy a nyomozást bűncselekmény vagy tettes hiányában lezárta a rendőrség.

Nyugodtabb lennék, ha megvárnánk a dolog végét. Mint mondtam, biztosan le fogom vonni a konzekvenciát, ha a sejtetők álláspontja bizonyosodik be. Egy percig sem fogok várni, de kíváncsi vagyok, hogy azok, akik ezt az embert befeketítik, mit fognak mondani, ha bebizonyosodik, hogy ártatlan?

Nyilván mindenki a korrekt tényt fogja közölni, amit a rendőrség megállapít. Azért azt hozzá kell tenni, hogy ebben az ügyben György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes külön vizsgálatot rendelt el a cikkünk nyomán.

Nem véletlen. Mindent kivizsgálunk, ami gyanús. Ezt ígértem. Ne felejtse el, hogy 2009 nyarán mi, a fővárosi Fidesz-frakció indítottuk el a vizsgálatokat tucatszámra. Ne felejtse el, hogy ebben a városban majdnem ezermilliárd forint hiányzik. Levegőben lóg a 4-es metró építése. Szétesőben van a gyógyfürdővállalat. Újabb és újabb pénzeket vonnak el a fővárostól, pedig innen már nem szabadna forrásokat kivonni. Ez történik az iparűzési adó újrafelosztásával, ez történik felelőtlen kerületi polgármesteri kezdeményezésre az idegenforgalmi adóval, egy minapi parlamenti javaslat pedig a gázárakkal kapcsolatban a fővárosnak legalább egymilliárdos mínuszt jelent.

Demszky Gábor ilyen lépésekre már rég kiáltozni kezdett, hogy büntetik a fővárost. Ön mit tesz?

Saját belső körben lefolytatom azokat a vitákat, néha egyeseknek nem tetsző stílusban, amiket le kell folytatnom a város érdekében. De nem rohanok mindennel az agyonterhelt miniszterelnökhöz, és nem kiabálok a sajtóban, hogy ő oldjon meg mindent a város helyett.

Lehet, hogy a második vonalban vannak emberek, akiknek Budapest kevésbé fontos, és a saját problémáikat fontosabbnak tartják, nekem az a dolgom, hogy a város érdekeit védjem. De ezt semmi esetre sem olyan formában fogom megtenni, ahogyan ezt az elődöm tette. Annál is inkább, mert a miniszterelnök mindent megtesz annak érdekében, hogy a BKV problémáját megoldja velünk.

Mondjuk, ahhoz is kellett egy erős tévényilatkozat, hogy a BKV megkapja az állami támogatását. Mindenki emlékszik rá, hogy ön a tévében azt mondta, hogy nem érti, miért nem jön a pénz, talán önnel, vagy a miniszterelnökkel van valakinek baja, vagy talán képességbeli problémák vannak a minisztériumban.

Észrevette, hogy két nap múlva átutalták a pénzt? A miniszterelnök úr külföldön volt, és valakik valami okból ültek ezen a problémán. Mikor ez a nyilatkozat elhangzott, és a miniszterelnök úr hazaért, akkor két nap múlva utalták a támogatást.

02

Lehet még számítani hasonló esetre?

Azt semmiképpen se várja, hogy a saját környezetem ellen beszéljek, mert ez igazságtalan és méltánytalan volna. Ne felejtsük el hogy az Orbán-kormány húszezermilliárdos államadóssággal vette át az országot, egy többé-kevésbé szétesett gazdasággal és morálisan megrendült társadalommal. Igaz, hogy a főváros sincs sokkal jobb helyzetben.

Ezt a kettőt párhuzamosan orvosolni egy ekkora pártban, mint a Fidesz, okvetlenül magával hoz belső vitákat. Lehet egy-két ember, aki igyekszik a maga politikai pecsenyéjét sütögetni, de ez nem a miniszterelnök úr, és azt hiszem, nem is én vagyok. Ami feszültség képződik, azt házon belül rendezni fogjuk.

Kik akkor a politikai pecsenyesütögető emberek?

Nem kívánom megnevezni. Akire vonatkozik, az úgyis tudja magáról.

És milyen gyakran az egyeztet a miniszterelnökkel?

Az uniós elnökség közeledtével a miniszterelnök nagyon elfoglalt. Nem azért szavazott ő bizalmat nekem, mert egy önállótlan, gyámoltalan valakit akart volna Budapest élére, hanem azért, hogy a főpolgármester merjen önálló lenni. Ez kétségtelenül nem mindenkinek tetszik. Még az engem támogató pártban sem.

De nem azért jöttem ide, hogy mindenkinek megfeleljek, és mindenkinek az egyéni ambícióit szolgáljam, hanem azért, hogy megpróbáljam teljesíteni azt, amit szerintem kell, amiben a Fidesz elnökségével is megállapodtam, amire kezet ráztunk, és amit megígértem a választóknak.

Akkor még egyszer megkérdezem, hogy kik azok, akiknek más ambícióik vannak?

Ha egyszer húsz budapesti parlamenti képviselő bead egy törvénymódosítási javaslatot, és az ellen egy kerületi polgármester mindent megmozgat, hogy lekeresztezze, akkor nem tudom azt mondani, hogy…

Akkor Rogán Antalról beszélünk?

Mondom, egy kerületi polgármester, aki mindent megtesz, hogy egy ilyen kezdeményezést lekeresztezzen, akkor lehet, hogy neki kellene elgondolkozni azon, hogy nem ő megy-e szemben az autópályán. Nevet nem akarok mondani. Most a programom végrehajtására koncentrálok.

A budapesti járókelő mit vehet észre ebből a programból először az utcán?

Most tizennégy kiemelt aluljárót adunk vissza a budapestieknek. Ebben a tizennégy aluljáróban 116 hajléktalan lakott. Ezeknek az embereknek biztosítottuk az elhelyezését, a munkájukról is gondoskodtunk. Döntő többségük el is fogadta azt a megoldást, amit mi a szociális szakma képviselőivel ajánlottunk nekik. Összesen harminc ember volt, aki úgy döntött, hogy elutasítja a segítő kezet, és ismeretlen helyre távozott önszántából.

07

Tehát innentől nem találkozhatunk hajléktalannal az aluljárókban?

Azt nem tudom önnek mondani, hogy soha senki sem fog kísérletet tenni, hogy egy matracot leterítsen, de őt előbb szép szóval, ha pedig agresszívan viselkedik, akkor hatósági eszközökkel be fogjuk delegálni egy ellátóközpontba.

Úgy tudom, hogy a teljes kizárásra is volt elképzelés, mégpedig az, hogy éjszakára lezárják az aluljárókat.

Ez az ötlet továbbra is fennáll.

Akkor biztosan nem tudnak bemenni a hajléktalanok, de más se.

Bizony, ez lehet a vége. Anarchiát nem támogatunk.

Mikortól számíthatunk rá?

2011-ben meg fogjuk valósítani, ha szükség van rá. A hajléktalanok minden támogatást megérdemelnek, amíg hajléktalanként jelennek meg. Ha agresszív, fenyegető magatartást tanúsítanak, vagy közerkölcsöt sértően viselkednek közterületen, akkor épp olyan szabálysértők, mint bárki más.

A koldusokkal kapcsolatban is van valamilyen konkrét terv? Vannak városok, ahol tiltják a koldulást. Budapesten is lehet erre számítani?

Lehet. Hiszen azok az emberek, akik folyamatosan ugrándoznak az autók között a közlekedési lámpáknál, a legközvetlenebb veszélyt jelentik mindenféle szempontból. Ezek az állapotok egyszerűen nem engedhetők meg.

Az előbb említette, hogy a 4-es metró építése a levegőben lóg. Az egyik legfontosabb probléma, hogy az új metrókocsikat gyártó francia Alstom cég késik, nem kapta meg a járműve a szükséges engedélyeket, ezért a főváros felmondta a szerződést, és vissza akarja kapni az előre kifizetett harminchárommilliárd forintot, azaz le akarja hívni az ekkora mértékű bankgaranciát. Csakhogy az Alstom Franciaországban a bíróságon megtámadta a BKV-t, és erre hivatkozva megakadályozta a pénz lehívását.

A BKV fizetésképtelenségére próbálnak hivatkozni, hogy ennek a megoldására akarja Budapest használni a pénzt. Kénytelen vagyok erre azt mondani, hogy közönséges hazugság. Egy ilyen garancia lehívásának a megakadályozása példátlan a nemzetközi gyakorlatban.

Hogy lehet tárgyalni egy ilyen partnerrel?

Nem a metrószerződés egészéről szól a kinti per, csupán a garancia lehívásáról. A szerződés ügyében lesz egy választott bíróság, annak a szava lesz döntő. Amennyire én tudom, diplomáciai érdeklődésre is sor kerülhet, mert ami a francia bíróságon történt, és erről egyelőre még nincs felhatalmazásom beszélni, arra a gazdasági perek és a diplomáciai eljárások körében sincs példa.

08

Miért, mi történt?

Egy olyan fellépés történt egy bizonyos francia szervezet részéről, amit hivatalosan még nem is tudunk értékelni. Nem akarok egy nyilatkozattal diplomáciai botrányt kavarni, ezért erről részletesen nem is beszélnék. Mindenesetre a külügyminiszter úrhoz fordultam ebben a kérdésben.

Azért itthon folynak a tárgyalások az Alstommal?

A tárgyalásokat nem függesztjük fel. A kormánytól kértem véleményt, hogy mint a metróberuházás 79 százalékos finanszírozója, ebben a szituációban inkább a tárgyalásos vagy inkább a peres megoldást választaná. Személy szerint azt mondom, hogy ameddig lehet, törekedni kell a megegyezésre. De ez nem jelenti azt, hogy a francia cég értékelhetetlen javaslatait el kellene fogadnunk, vagy a szokatlanul agresszív magatartását akceptálnunk kellene.

Szokott Demszky Gáborral beszélni esetleg, hogy hogy is volt ez az ügy vagy az az ügy? Van valamilyen kapcsolat az elődjével?

Mindennapos nincs természetesen. De nem vagyok Demszky Gáborral haragos viszonyban. Nem értettem vele egyet sok mindenben, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne Demszky Gáborral kulturált kommunikációs kapcsolatunk. De ez igen ritka, és kevésbé tér ki ezekre a tisztázatlan ügyekre. Arról nincs szó, hogy elfordítanánk a fejünket az utcán, ha találkozunk.

Nemrég lemondott a parlamenti mandátumáról. Több városi, kerületi polgármester ül a parlamentben, mert sokak szerint hasznos lehet a lobbizásban. Mi volt az oka a lemondásnak?

A fővárosban 12-14 órát kell dolgoznom naponta. Amit főpolgármestereként nem tudok elérni a városnak ebből a pozícióból, azt engedelmes gombnyomogató parlamenti képviselőként sem tudom elérni. Az a véleményem, hogy a Parlamentet a kerületi polgármesterek is legfeljebb információszerzésre használhatják.