Adósnak nincs ingyenes parkolás

2011.03.23. 18:07 Módosítva: 2011.03.23. 18:14

Módosították a parkolási rendeletet, a BKV és a Parking Kft. milliárdos támogatásáról, rendőrök ingyenutazásáról, a CET bérbeadásáról döntöttek többek között a fővárosi képviselők a szerdai ülésen.

Öt ponton is módosult Budapest parkolási rendelete. Ennek értelmében lakossági parkolási engedély és a védett övezetekbe érvényes lakossági behajtási, illetve várakozási engedély csak akkor adható ki, ha a kérelem beadásának időpontjában a kérelmezett gépjárműre nincs 30 napnál régebbi, jogosulatlan parkolás miatt kiszabott, és nem vitatott parkolási díjkülönbözet és pótdíjtartozás.

Növelték a kiadható behajtási-várakozási engedélyek számát, ezek korlátlan ideig biztosítanak díjmentes parkolási lehetőséget Budapesten. Eddig a főpolgármester négyszáz ilyen engedélyt adhatott ki hat kezdeményezett szervezetnek, de 2011-re ezekre jelentősen megnőtt az igény. Így a Belügyminisztériummal bővítik azon hatóságok, intézmények körét, amelyek jogosultak ilyen engedélyre, és 100-zal 500-ra növelik a kiadható engedélyek számát.

Nem lesz kötelező a bankkártyát is elfogadó automaták beszerzése, mivel a főváros tapasztalatai szerint kevesen élnek a bankkártyás fizetés lehetőségével, az önkormányzatnak viszont csak többletköltsége származik ebből. Korábban a IX. és a XIII. kerület egyes részein állítottak fel ilyen automatákat.

Az ügyfélszolgálati irodák nyitva tartása is változott, a parkolási társaságok irodái egységesen, hétfői, keddi és csütörtöki munkanapokon 9 órától 17 óráig, szerdai munkanapokon 9 órától 18 óráig, pénteki munkanapokon pedig 9 órától 16 óráig tartanak nyitva. Az elfogadott javaslat szerint felülvizsgálják a parkolási díjakat a pesti alsó rakparton, mivel a tapasztalatok szerint 100 százalékos kihasználtság helyett alig használják az autósok ezt a területet parkolásra.

Milliárdos támogatás a BKV-nak, Parkingnak

Döntöttek a képviselők, hogy a BKV 11 milliárd forintos tőkepótló támogatást kap a tulajdonos Fővárosi Önkormányzattól, ezt a pénzt a közlekedési társaság jármű- és pályafelújításra fordítja. A BKV az összegből 3,9 milliárd forintot pályafelújításra költ el. Ebből folytatódik a HÉV-vonalak úgynevezett továbbhasználati engedélyével összefüggő beruházás, s felújítják több villamosvonal (2, 18, 28, 50, 52, 59, 62-69) egy-egy szakaszát.

Csaknem 4 milliárdot fordítanak 2011-ben járműbeszerzésre és -felújításra. Folytatják a 412-es Ikarusok korszerűsítését és 42-44 használt alacsonypadlós autóbusz beszerzésével számolnak. Ez utóbbira korábban már ki is írták a közbeszerzési eljárást, de eredményt egyelőre nem hirdettek.

Az idén trolibuszokat is felújít a BKV, hogy a 30 éves, ZIU-9-es trolikat ki tudják váltani. A tervek szerint 17 Ikarus-jármű esik át nagyfelújításon és 12 járművet használtan vásárolnak. Ha a feladatok elvégzése után marad pénz, akkor azt a BKV nosztalgia-trolibuszjárat indítására fordítaná.

A villamosok korszerűsítése is folytatódik, újabb TW6000-es (hannoveri) villamosokra írtak ki közbeszerzést, s folyamatos a 2010-ben vásárolt járművek forgalomba állítása és a korábban beszerzett villamosok felújítása is. Ezen kívül a T5C5K típus úgynevezett nagyfelújítása is időszerűvé válik, 2011-ben 8 járművet újítanak fel. A villamospark korszerűsítésére 1,7 milliárd forintot szánnak.

Európai uniós projektekre a 11 milliárdos keretösszegből 2,3 milliárd forintot fizetnek ki, ebből folytatják a GPS-alapú utastájékoztató rendszer (FUTÁR) kivitelezését.

A tulajdonos fővárosi önkormányzattól csaknem 2,5 milliárdos kompenzációt kaphat parkoló cége, a Parking Kft. is az ez évi feladatok ellátására.

Továbbra sem utazhatnak ingyenesen a BKV-járatokon a szolgálaton kívüli hivatásos rendőrök. A kedvezményt azért nem kapják meg a rendőrök, mert a BKV és a rendőrség nem tudott megállapodni arról, ki fizesse a szolgáltatás után járó általános forgalmi adót (áfát).

Bánatpénz nincs, óvadék lesz a CET-nél

Módosították a képviselők a Duna-parti Közraktáraknál létesült CET-épületegyüttes (Central European Time) bérbeadási eljárásáról szóló szabályzatot is.

Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes eredeti javaslata szerint a szabályzatba bekerült volna a bánatpénz intézménye, amelyet az épület beruházója, a Porto Investment nem támogatott. Bagdy Gábor a közgyűlés ülése előtt módosító javaslatot nyújtott be, amelynek értelmében mégsem vezetik be a bánatpénzt. A szabályzatban ugyanakkor benne maradt az óvadékra és az árverezésre vonatkozó rész.

A Duna-parti Közraktáraknál létrehozott mintegy 27 ezer négyzetméteres komplexum kialakítását a tervek szerint 2010 augusztusában kellett volna befejezni, a 8,5 milliárd forintos beruházás PPP-konstrukcióban, a Fővárosi Önkormányzat szerepvállalásával és a Porto Investment Kft. fejlesztéseként valósul meg.