Tarlós: Egy pontban nem sikerült megállapodni az Alstommal
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A metrókocsikat gyártó Alstommal csak egy pontban nem sikerült megállapodni a keddi budapesti tárgyaláson, ám az előreláthatóan két hét múlva esedékes újabb megbeszélésen várhatóan arról is sikerül egyezséget kötni - mondta Tarlós István főpolgármester szerdán, a Fővárosi Közgyűlés szünetében tartott sajtótájékoztatóján.
Közlése szerint Budapest tizenkét pontos javaslatcsomagot dolgozott ki, amelyből a francia cég tizenegyet elfogadott, az egyetlen vitatott kérdés a vis maior-ügy. Az Alstom-szerződésben ugyanis vis maiornak számít, ha a gyártó nem tudja megszerezni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a gyártáshoz szükséges típusengedélyt egy megadott határidőn belül.
Tarlós István hangsúlyozta, hogy ami a fővároson múlott, azokat a kérdéseket a keddi tárgyaláson megoldották. Kérdésre válaszolva elmondta, a vitatott fékrendszerrel kapcsolatban Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója úgy nyilatkozott, ha az NKH jogosan kéri a magyar jogszabályoknak megfelelő fékrendszer kialakítását, akkor ezt a módosítást végre fogják hajtani, "de ez nem Budapest asztala".
Ha a vezérigazgató két héten belül visszatér Budapestre, és le tudják zárni az egyeztetéseket, akkor július 10-e előtt a főváros rendkívüli közgyűlésen vitatja meg a megállapodás jóváhagyását - mondta Tarlós István, hozzátéve, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (NFÜ) is szignáltatni kell a dokumentumokat.
Kedden, több hónapon át tartó vita és egy francia bíróság által hozott, a BKV számára kedvező döntés után Budapesten ült tárgyalóasztalhoz Tarlós István és Patrick Kron. A találkozó után a főpolgármester úgy nyilatkozott, hogy rendkívül közel kerültek a megoldáshoz. A francia cégvezető pedig azt mondta, Tarlós István meghívására néhány hét múlva visszatér Budapestre, és lezárhatják a megbeszéléseket.
A BKV október 18-án mondta fel az Alstommal azt a 2006-ban kötött szerződést, ami 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és 15 modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvény legyártására és leszállítására vonatkozott. A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest csak nyolc hónappal később, 2009 január végén futottak be.
Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött. A szerződés felmondásának az indoka oka az volt, hogy a BKV aznap kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős határozatát (a határozat teljes terjedelmében letölthető tőlünk, ide kattintva olvashatja), amelyben a hatóság fékrendszerbeli hiányosságok miatt elutasította az Alstom metrószerelvényeinek végleges típusengedély iránti kérelmét. A hatósági engedély nélkül a metrószerelvények nem állíthatóak forgalomba.
A BKV októberben, a szerződés felmondásával egy időben előkészületet tett a már kifizetett 108 millió euró visszafizettetésére, valamint a jólteljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívására, és bejelentette a BKV kötbér- és kárigényét a szállítónak. A 2006-os metrókocsi szerződéssel kapcsolatban a BRFK nyomozást folytat.