További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom igazgatója szerdán este fél hétkor írja alá azt a szerződés-módosítást, amelyet a napokban fogadott el a fővárosi közgyűlés, tudtuk meg a főpolgármesteri hivataltól.
Az új megállapodás szerint a felek megegyeznek, hogy felfüggesztenek minden bíróság, választott bírósági vagy egyéb jogi eljárást és kényszerítő intézkedést egymással szemben 300 napig, vagy addig, amíg a 2-es metró szerelvényei megkapják a típusengedélyt a magyar hatóságoktól.
Mint arról beszámoltunk, az eredeti szerződésből törlik azt, hogy vis maiornak minősül, ha az Alstomnak nem sikerül megszerezni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a gyártáshoz szükséges típusengedélyt.
A megállapodás szövege (innen letölthető a dokumentum-tervezet) szerint az Alstom vállalja, hogy a hatálybalépéstől számított 90 napon belül megszerzi a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a fékrendszerére a felmentést a magyar vasúthatósági szabályzat alól. Valamint azt is vállalja, hogy újra beadja a már egyszer elutasított típusengedély-kérelmet a hatóságnak, a szükséges módosításokat végrehajtva (a szükséges módosítások nincsenek részletezve).
A hatóság korábbi határozata szerint ugyanis nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel a vonatkozó jogszabályban előírtaknak, illetve nem bizonyított, hogy a fékrendszer legalább olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi előírások szerint kialakított fékberendezések. A kifogás lényege: független fékrendszert kell a járművekbe építeni, olyat, ami nincs összekötve az elektronikával. (A határozatot ide kattintva olvashatja.)
Úgy tudjuk, még mindig bízik abban a francia cég, hogy a felmentés megszerzése sikerülhet, hiszen két külföldi szakvéleménye is van fékrendszerének biztonságosságáról.
Ha ez a magyar hatóságok magyar szabványokhoz ragaszkodása miatt mégsem sikerülne, azaz nem kapna felmentést az Alstom, a megállapodás szerint további 210 napja lenne arra, hogy megszerezze a 2-es vonalra szánt szerelvények típusengedélyét. E kitétel pedig elvben azt jelenti, hogy módosítania kell a fékrendszert a magyar szabályok szerint, hiszen vállalta, hogy a szükséges módosításokat végrehajtja.
Bizonytalanságra ad okot ugyanakkor a megállapodásnak az a pontja, amely szerint ha az Alstom mégsem szerzi meg a felmentést 90 napon belül, akkor az egész megállapodás visszamenőlegesen megszűnik.