Lassan lezárul a Margit híd-saga
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A felújítás mostani állása szerint szeptember első hetében birtokba vehetik a gyalogosok és a kerékpárosok a Margit hidat. A műszaki átadás-átvétel is szeptember elején kezdődik, a hivatalos átadás várhatóan októberig is elhúzódhat, a műemléki restaurálásról és parképítésről nem is szólva. Az eredeti véghatáridő fél évvel korábban, március 31-én volt.
Most már valóban a végéhez közeledik a Margit híd felújítása: szeptember első hetében átadhatják a híd északi oldalán húzódó járdát-kerékpárutat is, valamint megnyitják a budai hídfő alatti biciklis alagutat. A szeptemberben kezdődő műszaki átadás-átvételi eljárás azonban elhúzódhat októberig, sőt a kapcsolódó (de forgalmat már nagyon nem zavaró) beruházások, mint például a hídfők parkosítása vagy a műemlék védelmi helyreállítás 2012-ben fejeződhetnek be.
Mint azt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóosztályán megtudtuk, az északi járda ideiglenes forgalomba helyezése kiemelt érdek. A járda a sikeres műszaki szemlék után, a közlekedési hatóság egyetértése esetén, az előírt feltételek teljesítését követően, szeptember első hetében a gyalogos forgalom előtt várhatóan megnyitható.
Szezám, tárulj, alagút, zárulj!
A kerékpáros alagúton már csak műszaki korrekciókat végeznek. Ha megkapják a közreműködő szakhatóságok egyetértését, a tervek szerint szeptember 7-én az alagutat is átadhatják a forgalomnak. A biciklis alagúttal már egyszer megtréfálták a kerékpárosokat.
Az alagút augusztus első hetében megnyílt, majd mikor ezt lelkendezve megírtuk, gyorsan be is zárt. A BKK akkori közlése szerint alapvetően a forgalomtechnikai jelzésekkel volt baj, ezeket még a kivitelezőnek javítania kellett, mert elrontotta. Az alagút ugyanis csak a kerékpárosoké lesz, hibásan tették ki a gyalogosforgalmat megengedő jelzéseket.
A gyalogosok és kerékpárosok június közepéig használhatták a félkész északi járdát - szűk kordonok között -, majd átterelték őket a (majdnem) teljesen elkészült déli járdára. Szeptember első hetétől mindkét járdát lehet használni, és nagy valószínűséggel a villamos is megállhat végre a Margit-szigeti állomásnál.
Katapult-érzés a Combinón
A Margit-szigeti villamosmegállók kiépítésekor becsúszott egy kisebb hiba. Nem számították ki ugyanis a kanyar ívének megfelelően a villamoskocsik kilengését. A Combino leghátsó kocsija Buda felé túlságosan kilengett, és beleütközött a peron szélébe. A peront később "lereszelték", a hiányzó részt sokáig csak egy ponyva védte a korróziótól. A kanyarban tapasztalhatják a villamos csuklójában rossz helyen állók az úgynevezett "katapult-érzést", az átlendülő csukló ugyanis alaposat lök az utason.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Margit híd kivitelezői szerződése szerint március 31-én lett volna a felújítás véghatárideje. Ahogy az időpont közeledett, úgy jelölték meg először a június 13-át, majd augusztus végét a kivitelezők. Végül a főváros és az MH-2009 Konzorcium a műszaki nehézségek és a díszvilágítás kiépítése miatt szeptember végét jelölte meg utolsó határidőnek. Ha minden jól megy, ez az időpont már nagyjából tartható lesz.
Elgurult a Hídpénze
A költségekkel már nem ennyire egyszerű a helyzet. A felújítási költséget korábban összevissza becsülték, ám amikor a pályázati ajánlatokat felbontották, még a sokat tapasztalt hivatalnokoknak is leesett az álla az összeg hallatán. Hosszas vita után a főváros elfogadta a több mint 24 milliárd forintos összegű szerződést (ebben nem volt benne a műemléki költség, valamint a jelentős tartalék, amelyekkel együtt 30 milliárdra rúgott a költségkeret), mert féltek, ha új pályázatot írnak ki, akkor sem kapnak olcsóbb ajánlatot, fél év viszont elszáll.
Az Index a Hídpénz nevű rovatban megpróbálta figyelemmel kísérni a beruházás költéseit, történéseit, és az összes számla, dokumentum nyilvánosságra hozatalát ígértük. Ennek csak részben tudtunk eleget tenni, mert csak az alig részletezett negyedéves részszámlákat kaptuk meg a fővárostól, a többi adatra a kivitelező ráült, mondván, sem az önkormányzatnak, sem az Indexnek nincs köze hozzá. Bepereltük a kivitelező konzorciumot a szerintünk közérdekű részletes számlák, naplók és alvállalkozói listák kiadásáért, ám a pert mind első, mind másodfokon elbuktuk.
Közérdekű az adat, de mégsem
A bíróság eddigi álláspontja szerint az adatok ugyan közérdekűek, de a kivitelező nem közfeladatot ellátó cég, ezért nem perelhető. Szerintünk, és a jogi képviseletünket ingyen vállaló Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet szerint azonban igen, ezért felülvizsgálati kérelmünket beadtuk a Legfelső Bíróságra, a tárgyalás néhány hónapon belül várható.
Küzdelmünk a részletes adatokért nem volt teljesen hiábavaló eddig sem: az ötödik (3 milliárd forintos) márciusi részszámla kifizetése után a fővárosi önkormányzat külön független szakértőt bízott meg a munkák értékének felülvizsgálatával, addig felfüggesztette a további utalást. A műszaki egyetem szakértői információink szerint nem találtak forradalmi meglepetéseket a 6. részszámla munkáival kapcsolatban.