Tarlós szerint senki sem Münchhausen báró

2011.10.04. 14:38

A kormány segítsége nélkül fennáll a veszély, hogy a BKV csak jövő nyárig bírja a nyomást. A fővárosi közlekedési cég idén 6,5 milliárdos, jövőre pedig 35 milliárdos finanszírozási hiánnyal küzd, ráadásul további működési és fejlesztési pénzek kerültek veszélybe.

Senki sem Münchhausen báró, hogy saját hajánál fogva rántsa ki magát a mocsárból, mondta sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester azzal kapcsolatban, hogy a BKV finanszírozási nehézségeivel a főváros egyedül nem tud megbirkózni.

DSZZS20110928007
Fotó: Szigetváry Zsolt

Elhangzott, hogy idén még 6,5 milliárd forintos finanszírozási hiányra kell közös megoldást találni az állammal, jövőre pedig 35 milliárdosra nő a lyuk. Ráadásul a napokban kiderült, hogy a fejlesztési minisztérium nem támogatja a főváros 120 milliárd forintos troli- és villamosbeszerzési tervét.

Kérdésünkre, hogy az új villamosok hiányában a felújított 1-es és 3-as villamosvonalon milyen járművek járnak majd, György István főpolgármester-helyettes elmondta, hogy ha az eredeti beszerzési projektet az állam nem támogatja, akkor külön csak az 1-es és a 3-as vonalára nyújtanak be járműbeszerzési tervet. (A vonalfelújítás uniós támogatásának a feltétele az akadálymentesített villamos, a mostaniak azonban egyáltalán nem felelnek meg ennek a kitételnek.)

De hogy Tarlós Istvánnak ne csak a hiány és az új villamosok miatt fájjon a feje, hat fideszes parlamenti képviselő indítványt nyújtott be a központi költségvetés módosítására, amely szerint a nyugdíjas- és diákbérletek támogatása növekedne az összes vidéki város tömegközlekedésében, ellenben Budapesten maradna a jelenlegi szinten. Ez a javaslat eleve további költséget jelentene a BKV-nak, a főváros pedig Tarlós szavaival "brutálisan rosszul járna".

A módosító javaslathoz másik 30 fideszes parlamenti képviselő egy további módosítót nyújtott be, ami szerint Budapesti bérletek támogatását is annyival emeljék meg, mint a vidékiekét.

A főváros vezetése egyelőre csak reménykedhet abban, hogy a módosító módosítását is elfogadják, valamint abban, hogy a járműbeszerzést legalább részben végül mégis támogatja a fejlesztési minisztérium. A főpolgármester valószínűleg ezekben az ügyekben próbálja majd érveivel maga mellé állítani Orbán Viktor miniszterelnököt, akivel a hét második felében találkozik.

Tarlós István a jövőbeni finanszírozási nehézségekről szólva elmondta, hogy a 4-es metró az üzembe lépés után további 6 milliárd forintos költséget jelent majd a BKV-nak. (A közlekedési cég üzemeltetési költségeinek legnagyobb részét már amúgy is a metrók viszik el.)