Perceket lassult a 3-as metró
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A tapasztalatok szerint 2-3 percet késnek a 3-as metró vonalán a szerelvények a reggel bevezetett sebességkorlátozás miatt. A vonatokon kikapcsolták az automata vezérlést, a kézi irányítás néha döcög.
Pályahibák miatt üzemkezdettől 60 km/órás sebességkorlátozást vezettek be a 3-as metró vonalán. Az első tapasztalatok szerint a szerelvények 2-3 percet késnek, de folyamatos operatív irányítás mellett viszonylag elfogadható ütemben járnak, mondta Bíró Endre, a metrósokkal folyamatosan kapcsolatban levő Budapesti Metróért Egyesület elnöke.
Ha az utasok néha kicsit durvább manővereket (például erőteljesebb fékezést) éreznek, az azért lehet, mert kézzel irányítják a vezetők a vonatot, tette hozzá Bíró. Ezen a vonalon ugyanis eddig nagyrészt az a AVR (automata vonatvezető rendszer) irányította a metrókocsikat, a vezetők aránylag keveset vezettek, most az automata csak ellenőriz.
A legnagyobb sebességveszteséget a Gyöngyösi út-Újpesti városkapu szakaszon lehet elkönyvelni, itt az automata által engedélyezett 74 km/óra helyett kell 60-nal haladni. (A szabályzatban 80 km/óra a legnagyobb megengedett sebesség, amit az AVR alkalmankénti kikapcsolásával lehet elérni.)
A 19 állomásközi szakaszból 14-et érint a lassítás, a maradék ötön eleve 60 km/óra alá szabályozott be eddig az automata.
Mint arról hétfőn beszámoltunk, a sebességkorlátozás oka az, hogy a rossz szigetelés miatt talajvíz szivárog az alagútba, ami elkorrodálta a sínt rögzítő vasbeton pályalemezeket.
A vonalon dolgozóktól származó információink szerint a rossz állapotú pálya miatt néha akkora ütéseket kap a forgóváz alul, hogy az utóbbi időben sűrűn elrepednek, még a teljesen újak is.
A metró üzemi tanács belső kiadványában az egyik szolgálatvezető konkrétan arról beszélt, hogy az M3-as vonalon is hasonló mértékű pályafelújításra lenne szükség, mint ahogy az M2-es vonalon történt, mert sok a forgóváz-repedés. A forgóvázakat ugyanis a pályahibák nagymértékben károsítják, ezért a frissen beszerelt forgóvázak is erre a sorsra jutnak.
Bíró Endre szerint a sebességkorlátozás érthető biztonsági intézkedés, de csak tüneti kezelés, a 35 éves vonal teljes rekonstrukciójára van szükség.
Hozzátette, hogy a Nagyvárad tér - Népliget közötti szakasz annyira kritikus állapotban van, hogy volt olyan szakértő, aki 25 km/órára korlátozta volna ott a sebességet. Információink szerint először a teljes vonalon is 40 km/órás sebességhatárban gondolkodtak, de az óriási zavarokat idézett volna elő.
A 3-as metró rekonstrukció kiviteli tervezésének uniós finanszírozására a Budapesti Közlekedési Központ áprilisban benyújtott egy pályázatot a fejlesztési minisztériumhoz, ám a projekt nem kapott támogatást. Pedig csak a tervezés és előkészítés 3 évet vehet igénybe, a 10 milliárdos felújítás pedig akár tíz évig is eltarthat a forgalom fenntartása mellett.
A BKV és a BKK még mindig nem reagált megkeresésünkre.