Forralt bor, csoki, Margit híd
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tarlós István főpolgármester páratlan stílusérzékről tanúságot téve a meghirdetetthez képest fél óra késéssel adta át a kilenc hónapja csúszó Margit hidat, soha vissza nem térő alkalmat biztosítva a környékbeli alkeszeknek a legális közterületi alkoholfogyasztásra.
Margit hidas BKK-csoki, műanyag poharakban gőzölgő forralt bor – mintha a Máltai Szeretetszolgálat karácsonyi ételosztására toppant volna be az arra járó kedd délután, a Margit híd budai hídfőjénél. Pedig nem, a híd hivatalos átadási ceremóniája kezdődött (volna) fél kettőkor a Zsolnay kerámiával kirakott aluljáróban.
Csakhogy a főpolgármester – humorérzékét ismerve valószínűleg finoman utalva a 9 hónappal megcsúszó beruházásra – fél órát késett. Az összesereglett újságírók, hídépítő szakemberek, közlekedési tanácsadók a huzatos aluljáróban jobb híján a helyben osztogatott forralt bort szürcsölgették, fél füllel a dobogón álló Kiss Róbert Richárd Prima Primissima-díjas világjáró hevenyészett hídtörténeti előadását hallgatva.
Tarlós István nevét ezentúl a hídkörnyéki alkeszek is imába foglalhatják, hiszen a rendezvény olyasmire adott lehetőséget, amiről nem is álmodhattak: legálisan fogyaszthatták a közterületen az alkoholt, amit ráadásul ingyen kaptak. Dülöngélő képviselőik fel-fel tűntek az öltönyös érdeklődők között, úgyhogy a szervezők a végén jobbnak látták hoszteszekkel tálcákon körbekínáltatni a forralt bort, hogy az eljusson az eredeti rendeltetési helyére.
Valamivel 2 óra után megérkezett Tarlós István, hogy hivatalos megnyitó beszédével átadja az elkészült hidat. A beszédből megtudhattuk, hogy mennyire kötődik a hídhoz – itt értesült például 1963-ban a Kennedy-merényletről.
Az emlékeket egy kivonatos hídtörténet követte, majd a főpolgármester örömét fejezte ki, hogy visszaadhatják a budapestieknek a „sok vitát kavaró és sok híreszteléssel terhelt hidat”. Ezután az összegyűltekkel együtt felvonult a hídra, hogy a nosztalgiavillamossal ünnepélyesen átguruljon rajta.
Kész, készebb, legkészebb
Hivatalos átadó ide, forralt bor oda, a híd még nincs teljesen készen. Most kedden csak a műszaki átadás-átvétel fejeződött be, és a díszvilágítást kapcsolják fel véglegesen. A rekonstrukció hivatalos véghatárideje a kapcsolódó beruházások miatt 2012. június 15.
Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ fejlesztési igazgatója december elején azt nyilatkozta, hogy több, a felújítás eredeti munkaprogramjához nem szorosan kapcsolódó munkafázis csúszik át a jövő évre. Akkor fejezik be például a Jászai Mari téri park rendezését, a budai oldalon pedig harminc centivel széthúzzák a villamosvágányokat, hogy szükség esetén a buszok is elférjenek rajtuk.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Margit híd kivitelezői szerződése szerint 2011. március 31-én lett volna a felújítás véghatárideje. Ahogy az időpont közeledett, úgy jelölték meg először a június 13-át, majd augusztus végét a kivitelezők. Ezután a főváros és az MH-2009 Konzorcium a műszaki nehézségek és a díszvilágítás kiépítése miatt szeptember végét jelölte meg határidőnek, ami végül a fent említett 2012. június 15. lett.
A felújítási költséget korábban összevissza becsülték, ám amikor a pályázati ajánlatokat felbontották, még a sokat tapasztalt hivatalnokoknak is leesett az álluk az összeg hallatán. Hosszas vita után a főváros elfogadta a több mint 24 milliárd forintos összegű szerződést (ebben nem volt benne a műemléki költség, valamint a jelentős tartalék, amelyekkel együtt 30 milliárdra rúgott a költségkeret), mert féltek, ha új pályázatot írnak ki, akkor sem kapnak olcsóbb ajánlatot, fél év viszont elszáll. A legutóbbi hivatalos sajtóközlemény szerint a rekonstrukció bruttó 26 milliárd forintba került.
Mi került ennyibe?
A BKK közleménye szerint 26 milliárd forintból felújították az útpályát, a villamosvágányokat, kicserélték a pálya- és a hídszerkezet elemeit, kiszélesítették a pályaszerkezetet.
Megmaradt a kétszer két sávos közút, de az északi oldalon kétirányú biciklisáv is épült, míg a déli oldalon a közúton festették fel az egyirányú kerékpársávot. A budai hídfőt átfúrták, és Zsolnay-csempével díszített kerékpáros alagút köti össze az északi és déli Duna menti kerékpárutat.
A középpillérnél megszűnt az aluljáró, a gyalogos közlekedés a felszínen zajlik. Kicserélték a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket, továbbá a híd új korrózióvédelmet kapott. Kiszélesítették, korláttal látták el és akadálymentessé tették a margitszigeti villamos-megállóhelyeket.
A közlemény szerint a hídszerkezet óarany színben pompázik, és az építészeti elemek is visszanyerték régi fényüket. Az eredeti tervrajzok hiányában fényképek és rajzok alapján készültek el a hídpilléreket díszítő szobrok, címerek, kandeláberek. Az eredetinek megfelelő, korhű lámpaoszlopokat helyeztek el a hídon, és újraöntötték a híd másfél kilométer hosszú korlátját is.
Újjáépítették a középpillér mellvédjeit, visszaállították a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket is. A középpilléren újra látható a magyar történelmi címer és a kőpárnára ültetett díszes korona. Új díszkivilágítást is kapott a híd.
De mégis, mi került ennyibe?
Az Index a Hídpénz rovatban megpróbálta folyamatosan követni a beruházást, nyilvánosságra hozva annak pénzügyi adatait, ám a főpolgármesteri hivatal minden segítőkészsége ellenére megakadtunk a kivitelező cég ellenállásán. A szerződés átalánydíjas lévén, még a megrendelő önkormányzat sem kapta meg a részletes pénzügyi számlákat, csak negyedévente egy kurta összefoglalót.
A felújítás részszámlái még mindig nem nyilvánosak. A számlák, az alvállalkozói lista nyilvánosságra hozataláért az Index a Társaság a Szabadságjogokért egyesülettel közösen pert indított, amelyet első és másodfokon elbuktunk.
A bíróság döntése szerint ugyanis a számlák birtokosa, a kivitelező MH-2009 Konzorcium hiába végez közberuházást, nem közfeladatot végző állami társaság, hanem magáncég, ezért nem kötelezhető a felújítás részletes pénzügyi adatainak a kiadására. A Legfelsőbb Bíróság hamarosan tárgyalja felülvizsgálati kérelmünket.