Metrótűz az alagútban: csak az ima segít

2012.02.21. 13:56

Hétfő délután a Batthyány téren a peron mellett elfüstölt egy metrószerelvény, az oltásban segítséget nyújtott a beépített vízködoltó berendezés, az állomást gyorsan ki tudták üríteni. A Budapesti Metróért Egyesület szerint nem lesz mindig ekkora szerencse: a 3-as vonalon nincs vízködoltó, az alagútból pedig szinte lehetetlen a mentés.

Az egyesület közleménye szerint a hétfői füstölés végkimenetele szerencsés volt, mert a vízködoltó berendezést is üzemeltették és a tűzoltók is percek alatt a helyszínen voltak. Az utasok nem voltak veszélyben, mivel a metró dolgozói azonnal kiürítették az állomást.

Mi is az a vízködoltó?

A vízköddel oltó rendszereket a legutóbbi években fejlesztették ki, és kezdték meg terjesztését. Működése a jól ismert alapelven nyugszik, azaz kisméretű vízködcseppecskéket hoznak létre, amelyek a vízgőzképződés révén alkalmas a hűtésre és az oxigén kiszorítására. (vizkodolto.hu)

Bíró Endre, a szervezet elnöke elmondta, hogy a 3-as metró vonalán viszont nincs vízködoltó berendezés, amit a 2-es vonalra a felújításkor építettek be. Ezért az egyesület ismételten felhívja a döntéshozók figyelmét, hogy a metró járműparkja jelen állapotában nem garantálja az üzembiztonságot és az utasok biztonságát.

Félő, hogy az igen gyakran bekövetkező rendkívüli események nem minden esetben lesznek következmény nélküliek, amelyek egy utasokkal teli jármű kiégésekor – a szinte lehetetlen mentés következtében – felmérhetetlenek, mondta.

Ha bármilyen hiba van menet közben, az elsődleges feladat, hogy állomásba vigyük a vonatot, mondták lapunknak megkérdezett metróvezetők. Ha a vonat nem veri le a nagyfeszültséget, akkor ennek nincs akadálya. Az is elképzelhető, hogy menetiránnyal szemben gurulnak be az állomásra, ha úgy adódik.

Így nézett ki a hétfői füstölés
Így nézett ki a hétfői füstölés
Fotó: eisman.tumblr.com

De ha előáll az, hogy megáll a vonat az alagútban, sőt ki is gyullad, akkor térdre, imához, mondják. Nem feltétlenül égési sérülések miatt, hanem a füstmérgezés okán. Ha olyan mázlis helyen van, ahonnan valamelyik állomás felé lejt a pálya, akkor van esély, hogy áram nélkül is elgurul arra az állomásra, ha feloldom a fékeket, teszik hozzá a metróvezetők.

szabf

Azt, hogy mit kell tenni tűz vagy füst esetén, a BKV Metró F.2. forgalmi utasításának "Utasok rendkívüli kiszállítása" (6.57-től 6.68-ig) és az "Eljárás tűz esetén" (6.69-től 6.74-ig) fejezete tartalmazza pontosan (a szabályzat innen teljes egészében letölthető). Eszerint, ha baj van, a bejáratokat be kell zárni, az érintett állomást vagy állomásokat ki kell üríteni. Ha a mozgólépcső nem működik, az állomásra mentővonatot kell küldeni.

Az utasokat rendkívüli esetekben is lehetőleg az állomásokon kell kiszállítani, csak akkor rendelhető el az alagútban a kiszállítás, ha a vonaton maradás nagyobb veszélyt jelent. Az alagútba kiszállni csak a pálya feszültségmentesítése után szabad. A kiszállást a metróvezetőnek kell irányítani, neki, mint a süllyedő hajók kapitányának, az utolsó utasig a fedélzeten kell maradnia.

szabv

Emellett a V.1. szolgálati szabályzat ad némi útmutatást ilyen esetekre, legalábbis a 201-es, valamint 214-222 pontok. (Innen teljes egészében letölthető.) Eszerint pedig, ha a vonat megáll az alagútban, tilos kinyitni az utastér ajtajait, az utasokat kocsik közötti átjáró ajtókon keresztül kell leszállítani.

Ezeken szabályokon kívül minden további cselekvés csak a rögtönzés. Mint a metróvezetők elmondták, itt nincs az alagút szélen járda, kimész, ahol tudsz gyalog. A vonatból nincs semmilyen csapóajtó, amin könnyen le lehet menni a pályára (olyan, amit például egymilliárd forintért utólag beraktak az Alstom-kocsikba).

A következő videón olvasónk felvételét láthatjuk a hétfői füstölő metróról:

A vezetőfülke bal oldali ajtajánál van egy két fokú létra, ami könnyíti a leszállást a szerelvényből odaterelt utasoknak. De azt egy mezei utas nehezen találja meg, idős, nehezen mozgó ember pedig esélytelen. Ha elkezdenek kiugrálni, akkor összetörik magukat. Ez persze a kocsi oldalajtajaira is igaz, mert ugye, ha ott bent az ajtólégtelenítő karokat elfordítják 90 fokkal, az ajtókat szét lehet húzni, és futhat ki merre lát, mondják.

Bíró Endre, a Budapesti Metróért Egyesület vezetője elmondta, hogy közleményük célja nem az ijesztgetés, vagy a pánikkeltés, de megítélésük szerint nem odázható tovább érdemi intézkedések megtétele a 2-es és 3-as metróvonalon. A lehető legrövidebb idő alatt szükséges lenne az Alstom szerelvények forgalomba állítása és azonnali döntés a járművek általuk javasolt részleges felújítására, valamint új vagy használt járművek beszerzésére.

Frissítésa fényképen és a videón egy 81-717/714.2M típusú szerelvényt (tévesen) oltott a vízködoltó, a hibás szerelvény a másik oldali peronon egy EV típus volt, írja olvasónk.