no

A TEK-repülőgép miatt szakadt le a metró menyezete?

2012.05.08. 17:00

A Terrorelhárítási Központ (TEK) gyakorlatozásra szánt repülőgépe tehette tönkre a 3-as metró Népliget állomásának mennyezetét – értesült a mainap.hu . A kiselejtezett Boeinget péntekre virradóra szállították át a TEK központjába. A díszmennyezet szombaton szakadt le.

A mainap.hu információi szerint nemcsak a Népliget metróállomás díszmennyezete szakadt be szombaton. Úgy tudják, az azóta elvégzett műszaki vizsgálat ugyanis kiderítette: végig torzulások, elmozdulások tapasztalhatók a 3-as metró azon szakaszán, amely felett a Terrorelhárítási Központ (TEK) repülőgépét végigvontatták.

Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője hallott az esetről, de közölte, hogy szkeptikus a hírrel kapcsolatban. A 3-as metrónak a szombati mennyezet-leszakadástól nem messze volt egy hasonló esete 6-8 éve, akkor a csurgalékvizek és a betonerózió volt az ok. Azt elképzelhetőnek tartja, hogy a meggyengült mennyezetnek egy utolsó lökést adott a repülőgépet szállító tréler, de önmagában szerinte nem okozhatta.

A TEK csütörtökről péntekre virradó éjjel, közúton szállította el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről a korábban a Sky Europe szlovák központú fapados légitársaság által használt Boeing 737-300 típusú repülőgépet. A méretes szállítmányt vontató konvoj az Üllői úton és a Hungária körúton keresztül hajtott a X. kerületi Zách utcába.

Noha a gyakorlatozásra megszerzett Boeing függőleges és vízszintes vezérsíkjait, valamint a szárnyait már Ferihegyen levágták, a 33 méter hosszú sárkányrész a fenti tartozékok nélkül is 23 tonnát nyomott. Ehhez járult még hozzá az ugyancsak nem elhanyagolható súlyú tréler, illetve a további alkatrészeket szállító teherautó tömege.

A kék metró Népliget állomásán a díszmennyezet két darabja másnap, szombaton szakadt le; szerencsére személyi sérülés nem történt. A mennyezetnek két, egyenként két négyzetméteres darabja szakadt le.

„Az eset műszaki kivizsgálása már a hétvégén elkezdődött, jelenleg is folyamatban van. A jelenlegi információk alapján a szakemberek nem találtak vizesedésre utaló jelet, illetve egyéb olyan műszaki okot, ami a történteket kiválthatta volna, ezért a vizsgálatok tovább folynak” - közölte hétfőn a Budapesti Közlekedési Zrt.

A BKK szerint nem valószínű, hogy a repülő omlasztott

A metróállomást üzemeltető BKV állásfoglalása szerint nem készült olyan vizsgálat, nincs olyan vizsgálati eredmény, mely azt igazolná vissza, hogy a TEK által megbízott cég szállította repülőgép deformációkat okozott az észak-déli metró vonalán. A BKV műszaki munkatársai számára ismert az a tény, hogy a Népliget állomás szerkezetén a metróvonal építése után nem sokkal már apróbb meghibásodások voltak. Az állomás nagy fesztávú födém-szerkezete rideg vakolattal van burkolva, mely a különböző igénybevételek (hő, lehajlás, rezgés, stb.) hatására repedezik, hullik. Az alagutat folyamatosan ellenőrzi és szemrevételezi a BKV infrastruktúra fenntartásáért felelős főmérnöksége, de ezek az ellenőrzések sem tártak fel összefüggést a Boeing 737-es repülőgép szállítása és a vakolathullás közt.

Mindezekből adódóan valószínűtlennek tartják, hogy a szállítást követően több mint egy nappal, május 5-én, szombaton emiatt szakadhatott volna le a Népliget metróállomás álmennyezetének egy darabja, különös tekintettel arra, hogy hasonló tengelyterhelésű járművek a Könyves Kálmán körúton rendszeresen elhaladnak. Mindemellett még zajlik a BKV műszaki vizsgálata, amely azt hivatott eldönteni, hogy mitől szakadhatott le a metróállomás álmennyezetének egy darabja.