Auguszta
-7 °C
0 °C

Elkészült a római-parti mobilgát terve

2013.02.15. 10:31

Elkészült a szakértői javaslat a római-parti árvízvédelmi mű kiépítésére. A mérnök szerint a part menti feltöltésen és a Duna-parti ingatlanok telekhatárán kell vezetni a 2,7 km hosszú alumínium betétpallós mobilfal-rendszert. A mobilgát magassága az elsőrendű gátaknak előírt 9,84 méter helyett csak 9,5-9,7 méter lesz.

A jövő héten a fővárosi közgyűlés elé kerülő előterjesztés 3 szakaszra bontja a körülbelül 3 kilométer hosszú partszakaszt: az első szakasz a Pünkösdfürdő utca és az Őrtorony utca között húzódik 1330 méter hosszan, a második az Őrtorony utca és a Rozgonyi Piroska utca között 800 méteren, míg a harmadik, legdélibb rész pedig a Rozgonyi Piroska utca és a Nánási köz (580 m) között található.

A szakértő (Erbo-Plan Mérnöki Szolgáltató Kft.) a legészakibb szakaszon a korábbi tervek szerint feltöltendő  és 1:5- lejtésű rézsűvel ellátott partra 1,3 km hosszon alumínium betétpallós mobilfal-rendszert javasol. A rézsű a javaslat szerint plázsként működik majd.

A szakértő megvizsgálta azt is, hogy egy vasbeton-szerkezet kiépítése milyen költségekkel járna, ám úgy döntött, hogy bár az alumínium mobilfal kiépítése drágább, de az üzemeltetése olcsóbb. Ráadásul a vasbetonelemes megoldás nem kiforrott technológia.

Több nyomvonal-változat közül szűrte ki a mérnök a javasolt verziót
Több nyomvonal-változat közül szűrte ki a mérnök a javasolt verziót

A középső szakaszon a parti telekhatárokhoz illeszkedő nyomvonalon (a telkek és a nagy átmérőjű - 1200 mm-es - víznyomócső között) halad majd az alumínium mobilgát. Ahol nincs meg az előírt védőtávolság a vízvezeték és a gát között, ott a vezetéket kiváltják.

A harmadik, legdélibb szakaszon csak a Kadosa utcáig ajánlja vezetni a mobilgátat a tervező, ahol az bekanyarodna a Nánási út felé, és ott becsatlakozna az ott húzódó főgátba. A kimaradó 170 méternyi partszakasz a tervező szerint elvan árvízvédelem nélkül is, mert csak egyetlen ingatlan bevédését szolgálná, és kihagyásával több mint százmillió forintot lehet spórolni. (Az ingatlan egyébként 830 centiméteres vízállásig védett, az ennél a magasságnál nagyobb árvíz ritka a szakértő szerint.)

A mobilgát 2,2 méter magas lesz, ahol kell, 730-750 méter magas feltöltésre építve. Ez a Vigadó téri alapvízmércén számolva összesen 9,54 méter magasságú védelmet biztosít. Ez a magasság nem elég ahhoz, hogy a mobilgát elsőrendű árvízvédelmi vonal legyen, mert ahhoz 8,54 méter + 1,3 méter biztonsági szint, azaz összesen 9,84 méter magasságúnak kellene lennie.

Ezért partvonaltól száz méternyire beljebb húzódó, egyébként rozoga állapotban levő Nánási úti-Királyok útjai főgát maradna az elsőrendű árvízvédelmi fővonal.

Mint arról korábban beszámoltunk, a többi közt ezt kifogásolja a Rómaifürdő Telepegyesület, mondván, a nem teljes védelmet nyújtó parti mobilgátra több milliárd forintot költ a főváros (bevédve az árterületre épült mintegy 70 ingatlant), ahelyett hogy a több ezer lakost védő fővédvonalat javítaná meg rendesen.

Mások pedig azt kifogásolják, hogy az egyes szakaszokon tervezett magas feltöltés tönkreteszi Európa egyik legszebb fövenyes folyópartját.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!