Mozgássérültektől vett el buszt a BKK
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Felháborodtak a mozgássérültek, mert a BKK elvette egy kisbuszukat az ötből. Ezért most várakozni kell reggel és délután a speciális járművekre, amit arculcsapásként élnek meg. A BKK szerint a buszok nem voltak kihasználva, és amúgy is sokkal több lett a mozgássérülteket is szállítani tudó alacsonypadlós busz.
A speciális, kifejezetten a mozgássérülteknek vásárolt öt mikrobusz közül egyet átirányított a BKK az Aranyhegyre, mégpedig azért, hogy egy gazdag, budai lakóparkot szolgáljon ki.
- írta lapunknak a Mozgássérült Emberek Önálló Élet Egyesülete.
Ungvári Mihályné, az egyesület elnöke közölte, hogy októberben arra lettek figyelmesek, hogy a kisbuszok reggel és délután nem tudnak már mindenkit elszállítani munkába vagy képzésekre. Akkor jöttek rá, hogy egy buszt átirányítottak telebusznak, amikor meglátták a sajtófotókon a régi buszukat, az LRV 482-as rendszámút.
Először ugyan nehezen ismerték fel, ugyanis közben átfestették kékre, míg a többi mikrobusz ma is fehéren jár, BKK matricával, de az áthelyezett buszban a kinyitható rámpa is benne van
Így már megértettük, miért nem fértünk fel egyszer csak a reggeli és délutáni mikrobuszokra. Igaz, hogy a menetidejüket meghosszabbították éjfélig, hétvégére is, ami persze nincsen kihasználva. És mondani sem kell, melyik a fontosabb: hogy eljuthassunk este színházba vagy baráti összejövetelre, vagy eljuthassunk a munkába, iskolába. Reméljük, legalább a mozgássérült gyerekeket elviszik október óta is az iskolába. Ezt az eljárást arculcsapásként éljük meg.
Mint a BKK-nál megtudtuk, az átirányított kisbusz tartalékjármű volt. Mindig kevesebb volt forgalomban, mint ahány darab volt, pedig megbízható járművek. Ezért alakítottak át egyet. Hozzátették: 2010 óta megduplázódott a mozgássérülteket is szállítani képes alacsonypadlós buszok száma is.
Kisbuszpark
2010. áprilisában a BKV megvásárolt 5 db új Renault Master 2,5 dCI típusú mikrobuszt, amelyeket átalakítottak súlyos mozgássérültek szállítására. Felvonó szerkezetet (liftet), illetve rámpát szereltek rájuk és kivették az ülések nagy részét, hogy elférjenek az utasok, akik mechanikus kerekes székkel, vagy az annál nagyobb méretű elektromos kerekes székkel tudnak csak élni, közlekedni. A mozgássérülteknek nyújtott midibusz szolgáltatás feladat-ellátási szerződés keretében működik a fővárosi önkormányzat és a BKK között.
Az egyesület elismeri, hogy sok vonalon járnak felváltva a normál és az alacsony padlós járművek. Előfordul azonban szerintük, hogy több mint egy órát kell várni az alacsonypadlós buszra, ami főleg télen veszélyezteti a kerekes székben ülő emberek egészségét. Egyébként az sem segít minden esetben, hogy alacsonypadlós buszok közlekednek. Ugyanis vannak magatehetetlen emberek, akiknek csak ez a „Háztól házig” járat jelent megoldást. Ezért azt kérik Vitézy Dávidtól, a BKK vezérigazgatójától, hogy helyeztesse vissza az elvett mikrobuszt a mozgássérültek szolgálatába.
Frissítés: A BKK a következőket tartotta szükségesnek hozzáfűzni a cikkhez:
Az elmúlt 3 évben közel 300 db akadálymentes autóbusz és trolibusz állt forgalomba Budapesten, így immár az autóbuszjáratok 97%-án, a trolibuszjáratok 87%-án közlekedik akadálymentes jármű.
Az akadálymentes járműarány módosulásával a BKK felülvizsgálta a mozgáskorlátozottak szállítását végző midibuszok közlekedési rendjét. Gazdaságos közlekedési rendet vezettek be (3 darab járművel), és előzetesen egyeztettek a a legnagyobb létszámú mozgáskorlátozottakat képviselő szervezet, a MEOSZ budapesti szervezetével is, ahol elfogadták a terveket.
Munkanapokon 5:30 és 23:30 között, hétvégén előzetes igénybejelentéssel 8:00 és 16:00 között lehet a szolgáltatást igénybe venni, tehát nem hogy csökkent, hanem bővült a mozgáskorlátozottakat szállító taxirendszerű buszok közlekedésének hozzáférhetősége.
A cikkben említett mikrobusz – mely jellemzően tartalékbuszként felhasználás nélkül állt a BKV óbudai buszgarázsában –, az Aranyhegy térségben állt forgalomba, ahonnan évek óta érkeznek lakossági kérések a tömegközlekedési szolgáltatás beindítására. A terület szűk utcáiban csak mikrobusz fér el, ezért állították be.