További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Ganz-Skoda Zrt. pénteken megtámadta a BKK második döntését is a 27 milliárd forintos villamostender győzteséről, így a közbeszerzési eljárás tovább húzódik 45 nappal. A pályáztatás ideje így már 431 napnál jár.
A BKK december 30-án végleges döntést hozott a budapesti alacsonypadlós villamosok beszerzéséről: a cseheket ismét kizárták, többek között mert a vállalatot offshore hátterű cégnek minősítették. A Skodának január 17-éig volt lehetősége újra megtámadni a döntést a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB), amit az utolsó napon meg is tett. Az eljárás így húzódik tovább, mint a rétestészta: újabb 45 napot kell várni, míg kiderül, hogy a KDB helyt ad-e a kérelemnek, mint azt tette októberben.
Akkor a KDB megsemmisítette a BKK korábbi döntését, ami szerint a spanyol CAF nyerte a versenyt (26,3 milliárd forintos árral 37 villamosra, beleértve a karbantartó eszközöket is), és újabb értékelésre szólította fel a budapesti közlekedési céget, amit egyben egymillió forintra meg is bírságolt. Ez az újraértékelési folyamat zárult le (változatlan eredménnyel) december 30-án.
Villamost vásárolni nehéz ügy
A Combino megvásárlása és leszállítása négy évig tartott, igaz, ott egy konstrukciós hiba is kiderült, illetve akkor két közbeszerzési eljárást kellett lefolytatni, mert az első eredménytelen lett. Az akkori tendert követően is volt jogorvoslati eljárás.
A Skodának egy nagyon erős fegyvere van: 3,2 milliárd forinttal olcsóbban szállítaná a villamosokat mint a BKK által preferált győztes, a spanyol CAF. A BKK viszont a közbeszerzési törvényre hivatkozva nem fogadta el a cég offshore-gyanúsnak tartott tulajdonosi szerkezetét, valamint több más – műszaki és jogi – problémát is talált a csehek pályázatában. A pályáztatási eljárás a következő döntésnél már 431 napnál tart majd.
Az elhúzódás azért is gondot okoz, mert a villamosokat valószínűleg már nem tudják leszállítani a 2015. év végi határidőig, ezért elvész az uniós támogatás egy része. Az elveszett támogatás helyett az új, 2014-2020 közötti uniós költségvetésből érkezhet forrás, a kiesett támogatás felhasználására pedig más projektek jelentkeznek.
Tekeredik a kígyó: az eljárás idővonala
- 2012. november 7. – a Kormány dönt a BKK pályázatáról és az uniós projektet támogatja
- 2012. december 19. – Tarlós István főpolgármester, Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid aláírják a projekt támogatási szerződését
- 2013. január 1. - elkészült a tenderfelhívás tervezete
- 2013. január folyamán – KIKSZ uniós közreműködő szervezet kötelező minőségbiztosítási folyamata
- 2013. február 8. – Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály (NFÜ KFF) kötelező minőségbiztosítás
- 2013. február 15. – megjelenik az európai közbeszerzési értesítőben
- 2013. május 30. – pályázatok beadása
- 2013. június 20. – BKK kiküldi a jogi tartalmú hiánypótlásokat
- 2013. június 28. – BKK kiküldi az árral kapcsolatos indokoláskérést
- 2013. június 28. – BKK kiküldi a műszaki tartalmú hiánypótlást
- 2013. július 15. . - beérkeznek a jogi tartalmú hiánypótlások
- 2013. július 17. – beérkeznek a műszaki tartalmú hiánypótlások
- 2013. július 17. – beérkeznek az aránytalanul alacsony ár miatti indokoláskérések
- 2013. augusztus 16. – válaszok feldolgozása, értékelése, szakértői vélemények alapján a BKK Igazgatóság általi döntéshozatal, nyertes CAF, kizárva: Skoda, Stadler, érvényes ajánlatot adott még: Siemens
- 2013. augusztus 23. - az NFÜ KFF ellenőrzi a döntést, szabályossági tanúsítvány kiállítása
- 2013. augusztus 23. - döntés közzététele
- 2013. augusztus 27. - első vitarendezési kérelem (Skoda részéről)
- 2013. augusztus 30. - válasz a vitarendezési kérelemre
- 2013. szeptember 9. - megtámadják a lezáró döntést, az utolsó törvényi határidőben (10 nap szerződéskötési moratórium, melyet az előzetes vitarendezés időtartama meghosszabbít)
- 2013. szeptember 10. - befizetik az illetéket a KDB részére, megindul a döntőbizottsági eljárás, a maximális törvényi időtartammal, meghosszabbított eljárásban
- 2013. október 21. – Döntőbizottsági határozat meghozatala
- 2013. november 29. – BKK általi újraértékelés, hiánypótlások lefolytatása
- 2013. december 17. - az NFÜ KFF ellenőrzi a döntési javaslatott, a szabályossági tanúsítványt kiállítja
- 2013. december 19. – a BKK Igazgatósága a szakértői vélemények, hiánypótlások értékelése alapján újból dönt
- 2013. december 30. – Összegezés kiküldése az ajánlattevőknek, a fedezetet biztosító Kormánydöntés aznapi közzététele nyomán (2016-ra átnyúló finanszírozás biztosítása)
- 2014. január 3. – CAF, Skoda előzetes vitarendezési kérelem
- 2014. január 7. – vitarendezési kérelemre a válaszok kiküldése
- 2014. január 17. – Skoda újabb jogorvoslatot kezdeményez
- 2014. február vége – március közepe: – a KDB újbóli döntése, mely vagy helyben hagyja a BKK döntését (akkor a szerződés megköthető), vagy ismét visszautalja a BKK-nak újraértékelésre a döntést, amely újabb 3 hónap késedelmet okozhat.