További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tarlós felülvizsgáltatja az elképzelést, miszerint 200 buszt lízingelnének. Kocsis szelleme kísért.
Még egyszer vizsgálja felül a BKK és a BKV a 200 busz lízingelésére vonatkozó tervet, ezzel vetette le Tarlós István főpolgármester a fővárosi közgyűlés napirendjéről az ominózus előterjesztést. Az elképzelést előtte erősen bírálta a Jobbik, mondván, az a Demszky-Hagyó-korszak előnytelen szerződéseihez hasonlít. (És tényleg, Kocsis István korábbi BKV-vezérigazgató beszélt sokszor ezer busz lízingjéről.)
A probléma az, hogy ha a BKV még csak nem is lízingelhet új buszokat, akkor a 19 éves átlagéletkorú buszaival egyszerűen szép lassan kiszorulhat a budapesti piacról. (Hitelt ugyanis nem kap az adósságai miatt, a főváros meg nem tud buszokat vanni, nincs rá pénze.) Egy tisztán magánvállalkozói tömegközlekedési buszpiac pedig számos veszélyhelyzetet rejt a fővárosi önkormányzat számára.
Az elképzelés szerint 60 szóló és 90 csuklós dízelbuszt venne hosszú távú (10 éves) bérletbe a BKV, a kalkuláció szerint 30,7 milliárd forintért, valamint 50 alacsonypadlós, szóló elektromos buszt 8+2 évre, a számítás szerint 14,2 milliárd forintért.
Mint arról beszámoltunk, Budapesten összesen 1330 busz szállítja a BKV utasait, ebből 255-öt alvállalkozó üzemeltet. A BKV-nak összesen 1239 busza van, ebből szerencsére csak 1075-re van forgalmi igény. Azért szerencsére, mert a BKV-flotta jelentős része (800 busz) kritikus műszaki állapotú, selejtérett jármű. Két szám: a buszflotta átlagos életkora 19 év, darabonként 1,17 millió futott kilométerrel.
A BKK több kisebb tendert is elindított a buszok megújítására, de ez nem oldja meg a helyzetet. 2014-ben 40 darab új (ebből 37 gázos Van Hool) busz érkezik a Várba, további 7-15 elektromos busz jöhet még ugyanide, 15 jó állapotú Volvót bérelnek (ez lesz a nagy lízing főpróbája), és a fejlesztési minisztériummal kötött megegyezés alapján 120-130 új busz érkezik az agglomerációs járatokra. Tervezik 131 (opcionálisan 435 darab) busz beszerzését is még BKK-keretből.
A BKV a fenti beszerzéseknek köszönhetően 430-490 buszt selejtezhet idén, de ez még mindig kevés. A cég belevágott egy kísérletbe, hogy részegységekben megvásárolt buszokat saját maga szerel össze. Idén 3 Ikarus busz lesz ilyen módon összerakva, és még további 15 következhet, ha beválik a kísérlet.