Az oroszoké a metrófelújítás

GettyImages-451834700
2015.07.08. 13:33
Az orosz Metrovagonmas nyerte 69 milliárd forintos ajánlatával a BKV metrókocsik felújítására kiírt tenderét. Információink szerint az oroszok végül egyetlen ajánlattevőként maradtak a porondon, mert a BKV kizárta a versenyből az alacsonyabb árral induló észt Skinest Railt.

A fővárosi közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, hogy felkéri a BKV-t a 3-as metró szerelvényeinek felújítására vonatkozó tender kiírására, valamint elkezdi az ehhez szükséges hitelfelvétel előkészítését. A tenderen hét cég indult, de a második fordulóba csak öten jutottak be: az Alstom, a spanyol CAF, az orosz Metrovagonmas, az észt Skinest Rail és a cseh Škoda Transportation. Az Alstom ezután kiszállt a versenyből, és hamarosan követte őket a CAF és a Škoda is.

A nagy meglepetést az okozta, amikor kiderült, hogy az észt cég több milliárd forinttal kevesebbet kér a munkáért, mint az oroszok. A BKV kétszer is hosszú hiánypótlási listát küldött ki a két jelentkezőnek.

Mint arról beszámoltunk , az észtek pályázatával több gond is volt, a referenciamunkák ukrán és kazah vasúti motorkocsikra vonatkoznak, sőt étkezőkocsi-felújítást is felhoznak bennük. Az energia-visszatáplálás mértékét tartalmazó energiahatékonysági jegyzőkönyvet sem tudták időben prezentálni. 

Tőlem az ördög is elkezdheti, nem lehet a végtelenségig húzni az időt

– mondta lapunknak a napokban Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: lehet, hogy az optikai kép nem lesz jó, pláne, ha mégis az oroszok győznének az olcsóbb ajánlatot beadó észtek helyett, de nem lehet tovább húzni az időt, mert emberéletekről van szó.

Információink szerint a BKV 222 + 42 opcionális metrókocsi felújítását összesen 85 milliárd forintra becsülte. (A 42 darabos opció arra az esetre kell, ha a 3-as vonalat meghosszabbítanák Káposztásmegyerig.)

Úgy tudjuk, az észt Skinest Rail 72 milliárd forintos ajánlatot adott be, míg az orosz Metrovagonmas 9 milliárddal többet kért a munkáért, de mindkét pályázó benne maradt a 85 milliárdos keretben. Ezek a pályázat adatai, a közvélemény előtt az opció nélküli (222 kocsira vonatkozó) verzió ismert, ahol a 222 kocsi felújítására 62 milliárdot tippelt a BKV, szemben az új kocsik árával, amiknek a beszerzési költségét 92 milliárd forintra tették. Az oroszok ajánlata opció nélkül 69 milliárd forint.

Mint megírtuk, a felújítás, azaz inkább átépítés során a nyertesnek a pályaszámon (ez a metrókocsi rendszáma tulajdonképpen) kívül szinte mindent le kell cserélnie, vagyis lényegében egy új kocsit kell építenie.

Úgy tudjuk, hogy a legrégebbi szerelvények esetében (vannak a 3-as vonalon 14 és 24 éves kocsik is) a teljes kocsiszekrényt lecserélik forgóvázastul, teljes átkábelezéssel. Így a kocsik külsőre akár radikálisan megváltozhatnak. Erre jó példa a prágai metró, ahol két vonalon is inkább a régi orosz szerelvények felújítását választották új kocsik vásárlása helyett.

A 3-as metrón a kocsiszerelvény külső méretei adottak ugyan, de a felújított jármű új homlokfalat, színt, ajtókat kaphat majd, és az orrába a 2-es vonalon közlekedő Alstomhoz hasonlóan be lesz építve egy menekülőajtó. A kocsikat három és fél éven belül kell újraépíteni, folyamatos üzem mellett. Ez azt jelenti, hogy a felújítás alatt nyilvánvalóan kevesebb lehet a járműszám, így a menetrend is változhat. 

Frissítés:

A BKV közleményben erősítette meg információnkat. Eszerint a szerződést várhatóan 2015. július 20-án kötik meg. Az első szerelvények ezt követően 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd a prototípus szerelvények sikeres próbái után havonta két felújított szerelvényt állítanak forgalomba.

Frissítés 2: A Metróért Egyesület fenntartással fogadja az eredményt

A civil szervezet közleménye szerint a bírálati szempontok alapján kialakított  pontozás alapján a kizárt Skinest Rail ajánlata volt a jobb, így érdeklődve várják az elutasítás részletes indoklását. Nem hiszik ugyanis, hogy alacsonyabb árú és összességében is előnyösebb ajánlatot benyújtó cég nem lett volna képes teljesíteni a hiánypótlásban meghatározott feltételeket. Az egyesület hangsúlyozza, hogy a műszaki alkalmassági feltételek között személyszállító vasúti motorkocsi felújítására vonatkozó referencia bemutatása volt meghatározva, így az erre alapozott elutasítási indokot – a részletek ismerete nélkül – fenntartással fogadja.