Az oroszoké a metrófelújítás
![GettyImages-451834700](http://kep.index.hu/1/0/887/8872/88727/8872713_a948ef5291a75c528179e739b2ad8cd9_wm.jpg)
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, hogy felkéri a BKV-t a 3-as metró szerelvényeinek felújítására vonatkozó tender kiírására, valamint elkezdi az ehhez szükséges hitelfelvétel előkészítését. A tenderen hét cég indult, de a második fordulóba csak öten jutottak be: az Alstom, a spanyol CAF, az orosz Metrovagonmas, az észt Skinest Rail és a cseh Škoda Transportation. Az Alstom ezután kiszállt a versenyből, és hamarosan követte őket a CAF és a Škoda is.
A nagy meglepetést az okozta, amikor kiderült, hogy az észt cég több milliárd forinttal kevesebbet kér a munkáért, mint az oroszok. A BKV kétszer is hosszú hiánypótlási listát küldött ki a két jelentkezőnek.
Mint arról beszámoltunk , az észtek pályázatával több gond is volt, a referenciamunkák ukrán és kazah vasúti motorkocsikra vonatkoznak, sőt étkezőkocsi-felújítást is felhoznak bennük. Az energia-visszatáplálás mértékét tartalmazó energiahatékonysági jegyzőkönyvet sem tudták időben prezentálni.
Tőlem az ördög is elkezdheti, nem lehet a végtelenségig húzni az időt
– mondta lapunknak a napokban Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: lehet, hogy az optikai kép nem lesz jó, pláne, ha mégis az oroszok győznének az olcsóbb ajánlatot beadó észtek helyett, de nem lehet tovább húzni az időt, mert emberéletekről van szó.
![GettyImages-451834774](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/887/8872/88727/8872739_18fb3da9c4a8b976037cf1fcfc40a6b4_wm.jpg)
Információink szerint a BKV 222 + 42 opcionális metrókocsi felújítását összesen 85 milliárd forintra becsülte. (A 42 darabos opció arra az esetre kell, ha a 3-as vonalat meghosszabbítanák Káposztásmegyerig.)
Úgy tudjuk, az észt Skinest Rail 72 milliárd forintos ajánlatot adott be, míg az orosz Metrovagonmas 9 milliárddal többet kért a munkáért, de mindkét pályázó benne maradt a 85 milliárdos keretben. Ezek a pályázat adatai, a közvélemény előtt az opció nélküli (222 kocsira vonatkozó) verzió ismert, ahol a 222 kocsi felújítására 62 milliárdot tippelt a BKV, szemben az új kocsik árával, amiknek a beszerzési költségét 92 milliárd forintra tették. Az oroszok ajánlata opció nélkül 69 milliárd forint.
Mint megírtuk, a felújítás, azaz inkább átépítés során a nyertesnek a pályaszámon (ez a metrókocsi rendszáma tulajdonképpen) kívül szinte mindent le kell cserélnie, vagyis lényegében egy új kocsit kell építenie.
Úgy tudjuk, hogy a legrégebbi szerelvények esetében (vannak a 3-as vonalon 14 és 24 éves kocsik is) a teljes kocsiszekrényt lecserélik forgóvázastul, teljes átkábelezéssel. Így a kocsik külsőre akár radikálisan megváltozhatnak. Erre jó példa a prágai metró, ahol két vonalon is inkább a régi orosz szerelvények felújítását választották új kocsik vásárlása helyett.
A 3-as metrón a kocsiszerelvény külső méretei adottak ugyan, de a felújított jármű új homlokfalat, színt, ajtókat kaphat majd, és az orrába a 2-es vonalon közlekedő Alstomhoz hasonlóan be lesz építve egy menekülőajtó. A kocsikat három és fél éven belül kell újraépíteni, folyamatos üzem mellett. Ez azt jelenti, hogy a felújítás alatt nyilvánvalóan kevesebb lehet a járműszám, így a menetrend is változhat.
Frissítés:
A BKV közleményben erősítette meg információnkat. Eszerint a szerződést várhatóan 2015. július 20-án kötik meg. Az első szerelvények ezt követően 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd a prototípus szerelvények sikeres próbái után havonta két felújított szerelvényt állítanak forgalomba.
Frissítés 2: A Metróért Egyesület fenntartással fogadja az eredményt
A civil szervezet közleménye szerint a bírálati szempontok alapján kialakított pontozás alapján a kizárt Skinest Rail ajánlata volt a jobb, így érdeklődve várják az elutasítás részletes indoklását. Nem hiszik ugyanis, hogy alacsonyabb árú és összességében is előnyösebb ajánlatot benyújtó cég nem lett volna képes teljesíteni a hiánypótlásban meghatározott feltételeket. Az egyesület hangsúlyozza, hogy a műszaki alkalmassági feltételek között személyszállító vasúti motorkocsi felújítására vonatkozó referencia bemutatása volt meghatározva, így az erre alapozott elutasítási indokot – a részletek ismerete nélkül – fenntartással fogadja.