Tarlós: Még drágább lesz a 3-as metró
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 3-as metró infrastruktúra felújításának költsége a korábbi 125 milliárd forintról 132-re növekedett, elsősorban az akadálymentesítés költségei miatt. A főváros által felkért szakemberek most azon törik a fejüket, hogyan lehetne kivédeni a nagyon drága liftek beépítését egy olyan átemelő szerkezettel, ami használhatóvá tenné a mozgólépcsőket a mozgássérültek és babakocsisok számára is, jelentette be a főpolgármester a sokak által már csak Tarlós-infóként emlegetett szokásos kétheti sajtótájékoztatóján.
Tarlós elmondta, hogy elsősorban a BKV finanszírozásának a kérdésében december 21-én egyeztet személyesen Orbán Viktor miniszterelnökkel. Közölte, hogy a hiányzó állami támogatás miatt reális esély, hogy a főváros nem tudja biztosítani az agglomerációs tömegközlekedést, ami amúgy sem a feladata.
Az autóslobbi előretör
A főpolgármester közölte, hogy a közlekedési szakma csúcsa egy tanulmányt készített el a fővárosnak, ami szerint az elmúlt években a közúti közlekedés durván hátrányba került a tömegközlekedéshez képest. A tanulmány alapján felülbírálják a főváros közlekedésfejlesztési terveit tartalmazó Balázs Mór-tervet, „az autóforgalom korlátozása és tiltása ugyanis hibás szemlélet”.
A tanulmányból hosszú részleteket olvasott fel a főpolgármester. Ezekből megtudhattuk:
- A BKV–MÁV–Volánbusz tarifaközösség egy ábránd, kivitelezhetetlen.
- A főváros közlekedése jelenleg szélsőségesen tömegközlekedés-orientált.
- A villamosokat előnyben részesítő 60 mp-es nagykörúti lámpaszabályozás súlyos hiba, elképesztő környezeti károkat okoz.
- A közúti fejlesztéseket ugyanolyan arányban kell véghezvinni, mint a tömegközlekedésiket.
A Balázs Mór-terv új szempontú felülvizsgálatáról 2016 első félévében döntenek. A főpolgármester ezután rátért egy másik jelentésre, amit a főváros rendészeti cége (FÖRI), két közgyűlési szakbizottság és a főpolgármesteri hivatal szakmai stábja készített elő a kerékpárosokról.
Nem terrorizálni szeretnénk a kerékpárosokat
– jelentette ki Tarlós István.
Az anyag szerint a kerékpárosok a legvédtelenebbek a gyalogosok mellett, ezért biztonságukra jobban kell figyelni. A tanulmány kritizálja a buszsávban felfestett kerékpárjeleket (a bicikli lassítja a buszt), az egyirányú utcákban a szembe-kerékpározást (balesetveszélyes), és hogy több helyen párhuzamosan van a járdán kerékpársáv, valamint az úttesten kerékpározási lehetőség. Ezeket felülvizsgálatra javasolja.
Az anyag emellett a kerékpárosok fokozott ellenőrzését javasolja, valamint a szankcionálás megteremtését veszélyes viselkedés esetén. Tarlós belengette, hogy ha a kerékpárosoknál nem változik a piros lámpa ismerete a ciklus második feléig, akkor a főváros kezdeményezheti a belügyminiszternél, hogy a bringásokat KRESZ-vizsgára kötelezzék. Tarlós szerint ugyanis tíz biciklisből nyolc figyelmen kívül hagyja a piros lámpát.
A nagy budapesti futóversenyekről a főpolgármester a következő sommásat nyilatkozta:
A városokat nem arra találták ki, hogy éjjel-nappal tömegek rohangáljanak benne.
Tarlós szerint a társadalom megosztott ebben a kérdésben, és a nagyobbik felét irritálja az (egyébként hétvégeken, nem nagy forgalomban rendezett) futóversenyek miatti akadályoztatás. Ezért rendeletmódosítást javasolnak.
Eszerint hatról háromra csökkentenék már 2016-tól a nagy futóversenyek számát. (A BSI rendezvényei, a Vivicitta, a Budapest félmaraton, és a Budapest maraton maradna meg.) A megmaradó futóversenyek szabályozása is túl laza, jobban fogják ellenőrizni őket. Az ügyben alapos mérlegelés után, a jövő év elején döntenek.
A főpolgármester kérdésekre válaszolva elmondta, hogy a kormány jóváhagyta a közlekedésfejlesztési program javaslatát, amit benyújtanak az Európai Bizottságnak, a javaslat tartalmazza a metró 125 milliárd forintját is. A 4-es metróval kapcsolatban közölte, hogy hamarosan megérkezik a végleges használatbavételi engedély, ami után (januártól) megkezdik a párhuzamos felszíni járatok megszüntetését.
Megkérdeztük Tarlós Istvánt arról is, hogy egy lapunkban közölt szavazás eredménye szerint a szavazók többsége nem az általa preferált, fehér színű 3-as metrót szeretné. A főpolgármester erre azt válaszolta, hogy az Index szavaztassa meg azt is, mivel töltsék fel a csillaghegyi strand új medencéjét, az általa megfogalmazott lehetőségek szerint. Rajtunk ne múljon, íme: